Letenkáři uměle zvedli ceny SmartWings, aby se lépe prodávaly lety ČSA

  3:18aktualizováno  3:18
Největší čeští prodejci letenek uměle zdražili konkurenci Českých aerolinií, aby tak společnost podpořili. Své rezervační systémy nastavili tak, aby na linkách do Paříže a Bruselu vycházely jako nejlevnější přímé lety právě ty od ČSA. Firma se od akce distancuje, všechno prověří antimonopolní úřad.

Myšlenka přišla zřejmě přímo od prodejců letenek. Ilustrační foto. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Tarify konkurence byly levnější než ČSA, ale prodejci je uměle zdražili například pětitisícovým servisním poplatkem nebo jejich nabídku zcela vyřadili.

"Cítím to tak, že je potřeba národního dopravce podpořit. Není v zájmu cestujících, aby skončil," říká Robert Dvornický ze společnosti Condor, která podporu ČSA potvrdila.

Ostatní agentury oficiálně znevýhodnění SmartWings odmítají. Například Asiana tvrdí, že šlo pouze o technickou závadu, systémy Student Agency neukazovaly nabídku SmartWings vůbec.

Případ prošetří antimonopolní úřad

Hra na nejlevnější ČSA však příliš dlouho nevydržela. Rozlítila totiž šéfy SmartWings patřící pod český Travel Service a ti začali mluvit o nápravě. "Jde jednoznačně o kartelovou dohodu, která nás diskriminuje. Už to řešíme právní cestou," řekla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže hodlá podle předsedy Petra Rafaje případ prověřit.

Pro SmartWings je linka do Paříže klíčová, létá tu až třikrát denně, v průměru jsou jejich letenky o patnáct set až dva tisíce korun levnější než od ČSA. Firma na problém narazila náhodou, když zcela nečekaně začaly padat prodeje letenek do Paříže. Přišla tak o zhruba dva miliony korun. Nevýhodné začaly být do Paříže náhle i lety s Air France-KLM, na spojích do Bruselu pak s Brussels Airlines. Ošizeni se mohou cítit i klienti prodejců: letenkáři jim vnutili vyšší tarify, i když v tu chvíli byly na trhu letenky dostupné za nižší cenu.

Spor má navíc pikantní dohru: změny v rezervačních systémech iniciovali někteří členové Asociace cestovních kanceláří, ne samotná ACK. Jejím členem je přitom, na rozdíl od ČSA, i Travel Service.

"Asociace rozhodně nevyzvala nikoho ze svých členů k tomu, aby poškodil kohokoliv jiného na trhu. Naopak asociace pomohla k rychlému návratu k normální situaci, budeme společně s Travel Servicem hledat způsob, jak poškozené vztahy napravit," uvedl mluvčí Jan Papež. Někteří prodejci na web už umístili reklamu, že podporují přímé lety Smartwings.

ČSA se o všem dozvěděly z internetu

ČSA tvrdí, že s celou akcí nemá nic společného. "Jde o aktivitu, která není s naší společností nijak koordinována. Sami jsme se o ní dozvěděli až z internetu," uvedla mluvčí Hana Hejsková.

Podle informovaného zdroje, který se odmítl do celé akce zapojit, vzešla myšlenka přímo od prodejců letenek. Těm se nelíbilo, že přes víkendy ČSA ve svých akcích ruší transakční poplatky za prodej letenky a pro zákazníky tak bylo levnější koupit si je přímo na webu aerolinek než u prodejců. Prodejci tak chtěli ČSA ukázat, že když chtějí, umějí prodeje zvednout. Ustoupily i SmartWings: zvedly servisní poplatek za prodej letenky přes svůj web tak, aby to bylo levnější koupit letenku přes prodejce.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Češi se přestali zlepšovat ve schopnosti splácet dluhy

Ilustrační snímek

Schopnost Čechů splácet závazky se v letošním třetím čtvrtletí poprvé od konce roku 2015 přestala zlepšovat. Na konci...

Končí ředitel Finanční správy Janeček, jeho úřad čelil četné kritice

Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství

Martin Janeček působí ve Finanční správě od roku 2003 a v roce 2014 se stal jejím generálním ředitelem. Podle médií by...

Konec drezury zvířat v cirkusech? Ministerstvo je plánuje zakázat

Ilustrační snímek

Ministerstvo zemědělství navrhuje úplný zákaz vystupování a drezury zvířat v cirkusech. O opatření v rámci novely...



Najdete na iDNES.cz