Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Letenkáři uměle zvedli ceny SmartWings, aby se lépe prodávaly lety ČSA

  3:18aktualizováno  3:18
Největší čeští prodejci letenek uměle zdražili konkurenci Českých aerolinií, aby tak společnost podpořili. Své rezervační systémy nastavili tak, aby na linkách do Paříže a Bruselu vycházely jako nejlevnější přímé lety právě ty od ČSA. Firma se od akce distancuje, všechno prověří antimonopolní úřad.

Myšlenka přišla zřejmě přímo od prodejců letenek. Ilustrační foto. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Tarify konkurence byly levnější než ČSA, ale prodejci je uměle zdražili například pětitisícovým servisním poplatkem nebo jejich nabídku zcela vyřadili.

"Cítím to tak, že je potřeba národního dopravce podpořit. Není v zájmu cestujících, aby skončil," říká Robert Dvornický ze společnosti Condor, která podporu ČSA potvrdila.

Ostatní agentury oficiálně znevýhodnění SmartWings odmítají. Například Asiana tvrdí, že šlo pouze o technickou závadu, systémy Student Agency neukazovaly nabídku SmartWings vůbec.

Případ prošetří antimonopolní úřad

Hra na nejlevnější ČSA však příliš dlouho nevydržela. Rozlítila totiž šéfy SmartWings patřící pod český Travel Service a ti začali mluvit o nápravě. "Jde jednoznačně o kartelovou dohodu, která nás diskriminuje. Už to řešíme právní cestou," řekla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže hodlá podle předsedy Petra Rafaje případ prověřit.

Pro SmartWings je linka do Paříže klíčová, létá tu až třikrát denně, v průměru jsou jejich letenky o patnáct set až dva tisíce korun levnější než od ČSA. Firma na problém narazila náhodou, když zcela nečekaně začaly padat prodeje letenek do Paříže. Přišla tak o zhruba dva miliony korun. Nevýhodné začaly být do Paříže náhle i lety s Air France-KLM, na spojích do Bruselu pak s Brussels Airlines. Ošizeni se mohou cítit i klienti prodejců: letenkáři jim vnutili vyšší tarify, i když v tu chvíli byly na trhu letenky dostupné za nižší cenu.

Spor má navíc pikantní dohru: změny v rezervačních systémech iniciovali někteří členové Asociace cestovních kanceláří, ne samotná ACK. Jejím členem je přitom, na rozdíl od ČSA, i Travel Service.

"Asociace rozhodně nevyzvala nikoho ze svých členů k tomu, aby poškodil kohokoliv jiného na trhu. Naopak asociace pomohla k rychlému návratu k normální situaci, budeme společně s Travel Servicem hledat způsob, jak poškozené vztahy napravit," uvedl mluvčí Jan Papež. Někteří prodejci na web už umístili reklamu, že podporují přímé lety Smartwings.

ČSA se o všem dozvěděly z internetu

ČSA tvrdí, že s celou akcí nemá nic společného. "Jde o aktivitu, která není s naší společností nijak koordinována. Sami jsme se o ní dozvěděli až z internetu," uvedla mluvčí Hana Hejsková.

Podle informovaného zdroje, který se odmítl do celé akce zapojit, vzešla myšlenka přímo od prodejců letenek. Těm se nelíbilo, že přes víkendy ČSA ve svých akcích ruší transakční poplatky za prodej letenky a pro zákazníky tak bylo levnější koupit si je přímo na webu aerolinek než u prodejců. Prodejci tak chtěli ČSA ukázat, že když chtějí, umějí prodeje zvednout. Ustoupily i SmartWings: zvedly servisní poplatek za prodej letenky přes svůj web tak, aby to bylo levnější koupit letenku přes prodejce.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...



Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Bílý prášek není z mléka. Místo sušené smetany si do kávy sypete chemii

Sypaná smetana do kávy

Lidé, kteří si do kávy sypou instantní smetanu, by se měli mít na pozoru. Coffee creamer, bělidlo do kávy, instantní...

Prodávat kostku másla za 90 korun byla zlotřilost, říká majitel Madety

Předseda představenstva a generální ředitel Madeta a. s. Milan Teplý.

Majiteli českobudějovické Madety Milanu Teplému sice bude příští rok v březnu 70 let, ale podnik stále řídí pevnou...

Další z rubriky

Rizikové půjčky vévodí českému úvěrovému trhu. Banky ztrácí podíl na trhu

(Ilustrační snímek)

Rizikovým způsobem si půjčuje peníze 28 procent Čechů. Dvě třetiny dlužníků si vzalo půjčku od nebankovních společností...

Aplikace místo léků. Telemedicína má šanci se prosadit

Ilustrační foto

České zdravotnictví dlouho odolávalo, ale už se začíná měnit. Rozšíření dálkového monitoringu pacientů s různými...

T-Mobil loni zvýšil tržby o dvě procenta, má šest milionů zákazníků

Ilustrační fotografie

Mobilní operátor T-Mobile má v současné době nejvíce zákazníků na trhu. Jejich počet loni stoupl o 128 tisíc na 6,176...

Najdete na iDNES.cz