Myšlenka přišla zřejmě přímo od prodejců letenek. Ilustrační foto.

Myšlenka přišla zřejmě přímo od prodejců letenek. Ilustrační foto. | foto: Michal Sváček, MAFRA

Letenkáři uměle zvedli ceny SmartWings, aby se lépe prodávaly lety ČSA

  • 74
Největší čeští prodejci letenek uměle zdražili konkurenci Českých aerolinií, aby tak společnost podpořili. Své rezervační systémy nastavili tak, aby na linkách do Paříže a Bruselu vycházely jako nejlevnější přímé lety právě ty od ČSA. Firma se od akce distancuje, všechno prověří antimonopolní úřad.

Tarify konkurence byly levnější než ČSA, ale prodejci je uměle zdražili například pětitisícovým servisním poplatkem nebo jejich nabídku zcela vyřadili.

"Cítím to tak, že je potřeba národního dopravce podpořit. Není v zájmu cestujících, aby skončil," říká Robert Dvornický ze společnosti Condor, která podporu ČSA potvrdila.

Ostatní agentury oficiálně znevýhodnění SmartWings odmítají. Například Asiana tvrdí, že šlo pouze o technickou závadu, systémy Student Agency neukazovaly nabídku SmartWings vůbec.

Případ prošetří antimonopolní úřad

Hra na nejlevnější ČSA však příliš dlouho nevydržela. Rozlítila totiž šéfy SmartWings patřící pod český Travel Service a ti začali mluvit o nápravě. "Jde jednoznačně o kartelovou dohodu, která nás diskriminuje. Už to řešíme právní cestou," řekla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže hodlá podle předsedy Petra Rafaje případ prověřit.

Pro SmartWings je linka do Paříže klíčová, létá tu až třikrát denně, v průměru jsou jejich letenky o patnáct set až dva tisíce korun levnější než od ČSA. Firma na problém narazila náhodou, když zcela nečekaně začaly padat prodeje letenek do Paříže. Přišla tak o zhruba dva miliony korun. Nevýhodné začaly být do Paříže náhle i lety s Air France-KLM, na spojích do Bruselu pak s Brussels Airlines. Ošizeni se mohou cítit i klienti prodejců: letenkáři jim vnutili vyšší tarify, i když v tu chvíli byly na trhu letenky dostupné za nižší cenu.

Spor má navíc pikantní dohru: změny v rezervačních systémech iniciovali někteří členové Asociace cestovních kanceláří, ne samotná ACK. Jejím členem je přitom, na rozdíl od ČSA, i Travel Service.

"Asociace rozhodně nevyzvala nikoho ze svých členů k tomu, aby poškodil kohokoliv jiného na trhu. Naopak asociace pomohla k rychlému návratu k normální situaci, budeme společně s Travel Servicem hledat způsob, jak poškozené vztahy napravit," uvedl mluvčí Jan Papež. Někteří prodejci na web už umístili reklamu, že podporují přímé lety Smartwings.

ČSA se o všem dozvěděly z internetu

ČSA tvrdí, že s celou akcí nemá nic společného. "Jde o aktivitu, která není s naší společností nijak koordinována. Sami jsme se o ní dozvěděli až z internetu," uvedla mluvčí Hana Hejsková.

Podle informovaného zdroje, který se odmítl do celé akce zapojit, vzešla myšlenka přímo od prodejců letenek. Těm se nelíbilo, že přes víkendy ČSA ve svých akcích ruší transakční poplatky za prodej letenky a pro zákazníky tak bylo levnější koupit si je přímo na webu aerolinek než u prodejců. Prodejci tak chtěli ČSA ukázat, že když chtějí, umějí prodeje zvednout. Ustoupily i SmartWings: zvedly servisní poplatek za prodej letenky přes svůj web tak, aby to bylo levnější koupit letenku přes prodejce.