První třídou do Asie za 30 tisíc: zlatý grál lovce levných letů

  17:00aktualizováno  17:00
Díky levné ropě jsme na to už zapomněli, ačkoli je to sotva 10 let, co stály letenky z Prahy do Asie ke 30 tisícům korun. V ekonomické třídě. Dnes lze za tuto částku s trochou štěstí pořídit i první třídu, tedy troufnete-li si jít s takovým nákupem k soudu. „Velkou roli hraje čas,“ říká lovec levných letů Viktor Stockman.

Pohled do business třídy stroje Boeing 777-200 společnosti Qatar Airways. | foto: Qatar Airways

Viktor Stockman pracuje jako ekonom. Často létá pracovně, převážně delší štreky, a tak je rozmazlený komfortem byznys třídy. K té dnes patří na dálkových letech nejen vybrané jídlo a pití, ale hlavně spousta prostoru včetně komfortního sedadla, které lze rozložit na vodorovné lůžko. Tomu však odpovídají ceny – cesta do Bangkoku a zpět nestojí 12 tisíc, jak je to v současnosti celkem běžné ve stísněné ekonomické třídě, nýbrž mnohonásobně víc.

Čtěte v sobotní MF DNES: Letenky jsou levnější než kdy dřív. Přečtěte si 5 pravidel, jak ulovit ty nejvýhodnější, v sobotním magazínu Víkend MF DNES.

A tak jakmile pan Stockman objevil možnost letět první třídou (u které je ještě luxusnější servis než u byznys třídy) z Evropy do Asie a zpět za 30 tisíc korun, neváhal a nakupoval.

Prémiová třída ve slevě, to je velká vzácnost a zlatý grál lovce levných letů. Je tu taky největší riziko zrušení letenky, protože tahle drahá místa v tiché přední části letadla jsou tím, na čem aerolinky skutečně vydělávají. Bohužel letecká společnost se po několika dnech rozhodla zaplacenou letenku zrušit a prohlásila, že se jednalo o chybný tarif, za který nechtěla letenku prodat.

Pan Stockman luxusně odletěl tam i zpět jen díky předběžnému soudnímu opatření, které aerolinkám nařídilo plnění, avšak soudní tahanice nejsou u konce. I proto si přál pasažér skrýt v rozhovoru své pravé jméno.

Jaká je vaše aktuální soudní situace?
Odvolacím soudem bylo zrušeno předběžné opatření pro vady v rozhodování Obvodního soudu. Nyní je de facto stav nula. Píšeme si s leteckou společností, kdo co vůči druhé straně bude uplatňovat.

Víte o nějakých podobných soudech ohledně cen letenek?
Ano, viděl jsem nějaké zprávy na diskusních fórech.

Stojí vám ty spory vůbec za to?
Je to obrovský rozdíl, když letíte vyšší třídou. Dnešní economy třída je opravdu jen o přemístění z bodu A do bodu B a pokud nezanechá stopy v podobě fyzické či duševní újmy, tak je to prima. Economy třída prošla za posledních deset let několika vlnami šetření, přidáním dalších sedadel, jídlo je prakticky nepoživatelné, cestující na letištích jsou odbavování jako stádo. Oproti tomu first class je vysoce prémiový produkt, který nabízí jen málo leteckých společností. Firmy ji svým lidem téměř nehradí, komfort bývá podobný jako ve třídě byznys – dá se tam obvykle spát na rovném lůžku.

Proč potom připlácet za první třídu?
Jsou tu dva bonusy: individualita, neboť už i byznys třída bývá při počtu třeba sto míst v letadle značně neosobní, takže chcete-li mít pocit exkluzivity a být třeba oslovováni jménem, musíte do první třídy. Nejdůležitější je ovšem úspora času na letištích, neboť cestující první třídy jsou odbavováni separátně bez front a k letadlu je vozí až jako poslední limuzína.

V čem spočívá největší úskalí levných nákupů letenek?
Velkou roli hraje čas. Je potřebné rozhodovat se velmi rychle, protože výprodeje nebývají dlouho v platnosti. Navíc často je potřebné koupit letenku řadu měsíců před odletem.

Jakou zásadní radu byste dal začínajícímu lovci levných letů?
Rychle si získat přehled, to znamená procházet nabídky, abyste získali představu o výhodnosti, věděli, které spojení a přestupy fungují. Je dobré také vědět, jak v místě příletu fungují služby a jaké cenové úrovně tam lze očekávat. Zkrátka abyste neměli levnou letenku a vše ostatní jako hotel či transfery naopak zbytečně drahé.

Létáte sám, nebo v partě?
V partě nikdy. Buď sám, nebo ve dvou.

Letěl jste vůbec někdy s cestovkou?
Leda s rodiči jako dítě do Rumunska.

Jaký má člověk pocit po nákupu výjimečně výhodné letenky?
Většinou super. Pokud je cena opravdu dobrá a navíc cesta vede do zajímavé destinace, do které by se člověk ani jinak nepodíval, je to ještě lepší.

Kde nejradši lovíte výhodné letenky?
Existuje na to řada webů, například Kayak nebo Skyscanner. Funguje i řada diskusních fór a vyhledávačů, které se zaměřují na chyby v leteckých tarifech. Zde je možné najít různé bizarní kombinace cest za neuvěřitelně nízké ceny.

Co je podle vás výhodná cena letenky? Můžete dát pár příkladů?
Evropa v řádu stovek korun, Asie za 10 tisíc korun v economy a za 28 tisíc korun ve třídě byznys.

Jakou cenu naopak považujete za „neakceptovatelnou“, dá-li se to tak nazvat?
To jsou ceny, které se blíží průměru. Zajímají mě výprodejové ceny.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

Vindobona, motorový vůz řady 854

V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování...



Najdete na iDNES.cz