Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ruzyni čeká obří expanze za 27 miliard. Přibude ranvej, zvětší se terminál

  14:20aktualizováno  14:20
Vedení Letiště Praha je velkým optimistou ohledně budoucnosti letecké dopravy v Česku. Ve středu představené vize rozvoje počítají s investicemi ve výši 27 miliard korun a zdvojnásobením počtu cestujících.

Letiště Václava Havla v Praze | foto: Letiště Praha

V prvních letech má jít spíše o menší úpravy v areálu letiště, zásadní investice chystá letiště po roce 2020. Součástí investic bude především výstavba nové paralelní vzletové a přistávací dráhy, o které se mluví už deset let a rozšíření stávajícího Terminálu 2. Letiště vychází z prognóz na zdvojnásobení leteckého provozu nad Evropou během příštích 20 let. Dá se navíc čekat, že počet obyvatel Česka, kteří budou do zahraničí létat, poroste.

Jak se začalo létat z našeho největšího letiště

„Rosteme opatrně podle růstu cestujících. Pět milionů navíc oproti současnému stavu už pro nás znamená rozšiřování kapacit všeho - od parkovišť přes odbavení, dráhového systému až po služby. Proto jsme zpracovali rozvojové studie, které nám umožní postupný rozvoj uskutečnit,“ řekl předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř.

Terminál 2 se bude rozšiřovat po částech

Dlouhodobý plán Letiště Praha počítá s rozšířením Terminálu 2 v několika etapách. Postupně se z něj stane hlavní odbavovací místo, kde budou procházet cestující přes jednu centrální bezpečnostní kontrolu. Rozšířený terminál bude znamenat zvýšení počtu stojánek pro letadla ze současných 50 na 75.

Zhruba devět miliard korun má stát nová dráha, dalších devět miliard spolkne rozšiřování terminálu a kolem devíti miliard bude stát stavba Airport City, tedy například kanceláří či parkovišť v areálu letiště na dosud volných pozemcích. „Všechna letiště po Evropě se připravují na další růst a my musíme také,“ vysvětlil Řehoř.

Fotogalerie

Letištěm loni prošlo rekordních 13 milionů cestujících, letos by měl počet stoupnout ještě o dalších 8 %. Podle Řehoře může letiště ve střednědobém horizontu odbavit až 21 milionů lidí, stávající kapacita je kolem 15 milionů.

Pro větší expanzi, která by umožnila zvýšit kapacitu až na 28 milionů lidí, potřebuje proto paralelní ranvej. Hotová má být do roku 2025. Proti dráze protestují obyvatelé některých částí Prahy, jiným naopak uleví. Letos získalo letiště o dalších pět let prodloužené stanovisko stavby na životní prostředí EIA.

Některá letiště s jednou dráhou dokážou odbavit i více cestujících, než připravovaných 28 milionů na Ruzyni, například londýnský Gatwick. Podle Řehoře je to ale za cenu toho, že pak letadla musí kroužit před přistáním déle ve vzduchu a čekat na povolení k přistání. „To není cesta, kterou bychom chtěli jít,“ dodal Řehoř.

Terminály podle dopravců, nikoli zemí

Velkou změnou pro cestující bude i rozdělení terminálu. Zatímco dosud platí, že terminál 1 slouží pro lety mimo schengenský prostor a terminál 2 pro lety do schengenských zemí, zhruba do deseti let se má přejí na model terminálu podle dopravců. Znamenalo by to, že například letadla ČSA by odlétala pouze z jednoho terminálu.

Do dokončení větších úprav letiště chce ale firma rozšířit kapacitu menšími akcemi v součtu za 2,3 miliardy korun. Půjde například o navýšení počtu odbavovacích ostrovů a přepážek, stanovišť bezpečnostní kontroly a rychloodbočky, které letadlu umožní ranvej dříve opustit.

Nahlédněte do řídíce věže ruzyňského letiště:

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...



Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

Stát nechce skomírající lokálky rušit úplně, mohla by je využít elektroauta

Most přes Mladotický potok na zaniklé železniční trati Kralovice - Mladotice v...

Úředníci hledají způsob, jak zakonzervovat nevyužívané tratě. Do budoucna na nich mohou jezdit samořiditelná...

Válka autobusů pokračuje. Jančura viní FlixBus z nekalé soutěže

Nové plány autobusového dopravce Student Agency představil majitel společnosti...

Majitel společností Student Agency a RegioJet Radim Jančura se chystá v nejbližších dnech poslat předžalobní výzvu...

České dráhy si za víc než miliardu pronajmou patnáct nových lokomotiv

Lokomotiva 1216 Taurus v barvách Českých drah se jmenuje Spirit of Brno.

České dráhy si chtějí do roku 2024 pronajmout patnáct lokomotiv schopných jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu....

Najdete na iDNES.cz