Letiště Václava Havla v Praze

Letiště Václava Havla v Praze | foto: Letiště Praha

Ruzyni čeká obří expanze za 27 miliard. Přibude ranvej, zvětší se terminál

  • 207
Vedení Letiště Praha je velkým optimistou ohledně budoucnosti letecké dopravy v Česku. Ve středu představené vize rozvoje počítají s investicemi ve výši 27 miliard korun a zdvojnásobením počtu cestujících.

V prvních letech má jít spíše o menší úpravy v areálu letiště, zásadní investice chystá letiště po roce 2020. Součástí investic bude především výstavba nové paralelní vzletové a přistávací dráhy, o které se mluví už deset let a rozšíření stávajícího Terminálu 2. Letiště vychází z prognóz na zdvojnásobení leteckého provozu nad Evropou během příštích 20 let. Dá se navíc čekat, že počet obyvatel Česka, kteří budou do zahraničí létat, poroste.

Jak se začalo létat z našeho největšího letiště

„Rosteme opatrně podle růstu cestujících. Pět milionů navíc oproti současnému stavu už pro nás znamená rozšiřování kapacit všeho - od parkovišť přes odbavení, dráhového systému až po služby. Proto jsme zpracovali rozvojové studie, které nám umožní postupný rozvoj uskutečnit,“ řekl předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř.

Terminál 2 se bude rozšiřovat po částech

Dlouhodobý plán Letiště Praha počítá s rozšířením Terminálu 2 v několika etapách. Postupně se z něj stane hlavní odbavovací místo, kde budou procházet cestující přes jednu centrální bezpečnostní kontrolu. Rozšířený terminál bude znamenat zvýšení počtu stojánek pro letadla ze současných 50 na 75.

Zhruba devět miliard korun má stát nová dráha, dalších devět miliard spolkne rozšiřování terminálu a kolem devíti miliard bude stát stavba Airport City, tedy například kanceláří či parkovišť v areálu letiště na dosud volných pozemcích. „Všechna letiště po Evropě se připravují na další růst a my musíme také,“ vysvětlil Řehoř.

Letištěm loni prošlo rekordních 13 milionů cestujících, letos by měl počet stoupnout ještě o dalších 8 %. Podle Řehoře může letiště ve střednědobém horizontu odbavit až 21 milionů lidí, stávající kapacita je kolem 15 milionů.

Pro větší expanzi, která by umožnila zvýšit kapacitu až na 28 milionů lidí, potřebuje proto paralelní ranvej. Hotová má být do roku 2025. Proti dráze protestují obyvatelé některých částí Prahy, jiným naopak uleví. Letos získalo letiště o dalších pět let prodloužené stanovisko stavby na životní prostředí EIA.

Některá letiště s jednou dráhou dokážou odbavit i více cestujících, než připravovaných 28 milionů na Ruzyni, například londýnský Gatwick. Podle Řehoře je to ale za cenu toho, že pak letadla musí kroužit před přistáním déle ve vzduchu a čekat na povolení k přistání. „To není cesta, kterou bychom chtěli jít,“ dodal Řehoř.

Terminály podle dopravců, nikoli zemí

Velkou změnou pro cestující bude i rozdělení terminálu. Zatímco dosud platí, že terminál 1 slouží pro lety mimo schengenský prostor a terminál 2 pro lety do schengenských zemí, zhruba do deseti let se má přejí na model terminálu podle dopravců. Znamenalo by to, že například letadla ČSA by odlétala pouze z jednoho terminálu.

Do dokončení větších úprav letiště chce ale firma rozšířit kapacitu menšími akcemi v součtu za 2,3 miliardy korun. Půjde například o navýšení počtu odbavovacích ostrovů a přepážek, stanovišť bezpečnostní kontroly a rychloodbočky, které letadlu umožní ranvej dříve opustit.

Nahlédněte do řídíce věže ruzyňského letiště:

30. května 2013