Nízké nabídky mohou oddálit privatizaci letiště, míní ministr Řebíček.

Nízké nabídky mohou oddálit privatizaci letiště, míní ministr Řebíček. | foto: Michal Sváček, MAFRA

Letiště Ruzyně přichází o zákazníky

  • 19
Odpůrci privatizace ruzyňského letiště získali včera další argument proti jeho prodeji. Krize letecké dopravy naplno zasáhla i podnik, od kterého díky plánovanému prodeji ministři očekávají příliv až stovky miliard do státní pokladny. Letišti Praha už třetí měsíc v řadě ubývají cestující.

"Jen mě to utvrzuje v názoru, že rok 2009 je nejhorším možným rokem pro privatizaci letiště," říká šéf sociálnědemokratických poslanců Bohuslav Sobotka. Podle něj bude pro zájemce problém sehnat dostatek peněz a horší výsledky mohou přinést i menší zájem investorů.

Za celý loňský rok vypadají včera zveřejněná čísla ještě optimisticky: růst počtu cestujících o dvě procenta a zisku téměř o pětinu.

Bližší pohled však už tak veselý není. Kontrolorům cestujících, kteří hlídají obsah příručních zavazadel, od října totiž ubývala práce. Byl to po dlouhé době první měsíc, kdy se zlomila křivka růstu. V listopadu už cestujících meziročně ubyla téměř sedmina.

Údaje za prosinec Letiště Praha ještě nezveřejnilo, podle propočtů MF DNES z celkového počtu cestujících a údajů do listopadu ubylo v posledním měsíci zhruba šest procent pasažérů. Letiště proto loni nepřekročilo plánovanou hranici 13 milionů cestujících.

Firma tak přichází o miliony korun na letištních taxách od cestujících. Ruzyni vypadávají i peníze za poplatky od leteckých společností, v listopadu například na pražském letišti startovalo nebo přistávalo meziročně o desetinu letadel méně.

"Dopad do hospodaření to pochopitelně bude mít," říká Jan Procházka ze společnosti Cyrrus. Přesto se domnívá, že letiště by stejně mělo být letos privatizováno. Jako reálnou vidí cenu 70-80 miliard korun. "Nebál bych se toho, je to dlouhodobá investice," míní Procházka.

Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka bude mít konečné slovo vláda. "Pokud budou nabídky pod očekáváními, prostě se nic prodávat nemusí," míní Řebíček. Pokles počtu cestujících podle něj může mít na cenu vliv.

"Ovšem krize nebude nepochybně pořád a objemy dříve nebo později začnou zase růst. Navíc to jistě není jediný parametr, ale to musí a mohou přesně zvážit jednotliví zájemci," dodal ministr.

Sociální demokracie privatizaci celého letiště odmítá, navrhuje jen prodej menšinové části. "Prodávat celé letiště včetně všech pozemků, to je v Evropě unikátní," tvrdí Sobotka.

Vedení: Za lepší zisk mohou úsporné kroky

O pětinu lepší zisk vysvětluje generální ředitel letiště Miroslav Dvořák hlavně úsporami. "Ještě před začátkem finanční krize jsme například provedli analýzu využití lidských zdrojů, jejímž výsledkem byla redukce pracovních míst o deset procent," řekl ČTK.

Řada aerolinek kvůli krizi úplně z Prahy zmizela a některé výrazně omezují provoz. Zatím jen na zimu. Nejvíce ubylo zákazníků nízkonákladových společností, což souvisí například s koncem společnosti Sterling nebo omezováním letů SkyEurope či easyJetu.

Podle generálního ředitele ruzyňské firmy je zatím těžké odhadovat počty cestujících na letošní rok. Záležet bude hlavně na letní sezoně, kdy letištními halami projde nejvíce lidí. "První signál nám dá konec ledna, kdy budeme znát zájem dopravců o takzvané sloty, tedy jednotlivé časy v letním letovém řádu," uvedl Dvořák.

Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA letos očekává pokles v branži o tři procenta.

Ruzyni se tak nyní vzdaluje letiště ve Vídni, které chtěl pražský terminál v počtu cestujících dohnat. Až do listopadu rostl počet cestujících ve Vídni více než dvakrát rychleji než v Praze.

Důvodů pro větší růst Vídně je více: například Moravané to mají do Vídně blíže než do Prahy. Ceny letenek jsou z Vídně navíc většinou příznivější díky větší konkurenci dálkových dopravců.