O výstavbě Terminálu 1 se z kapacitních důvodů rozhodlo již v roce 1960. Samotná stavba ovšem začala až o čtyři roky později. V roce 1968 se prostory pro odbavení cestujících nacházely pouze v budově, která nyní slouží jako příletová hala Terminálu 1.
Odbavení cestující vstupovali z haly na plochu skrze nástupní galerie, současné prsty s nástupními mosty ještě ani zdaleka neexistovaly. S jejich výstavbou se začalo až mnohem později v 90. letech.
Již na počátku devadesátých let se počítalo s dramatickým nárůstem počtu cestujících, proto začala rozsáhlá rekonstrukce odbavovací budovy, jejíž součástí bylo navýšení kapacity o devatenáct přepážek Československých aerolinií, devět celních přepážek a osm přepážek pro pasové kontroly. Pro srovnání, v současnosti má Terminál 1 celkem 62 odbavovacích přepážek.
V roce 1995 došlo k dalšímu rozšiřování kapacit Terminálu 1. Provoz odletové haly byl obnoven o dva roky později.
Zatímco v roce 1995 prošly letištěm více než tři miliony cestujících, v roce 2001 už to bylo šest milionů a v roce 2005 už dokonce přes deset milionů.
Změny se ruzyňskému letišti nevyhýbají ani v současnosti. V roce 2015 začal v prostorách pasové kontroly provoz nových tzv. samoodbavovacích pasových kontrol EasyGo gatů, skrze které se mohou automaticky odbavit občasné EU s platným biometrickým pasem starší 15 let.
Budoucnost Terminálu 1
Ani zavedením samoodbavovacích pásových kontrol ovšem proměny Terminálu 1 neskončily. Ještě před hlavní letní sezónou letiště zprovozní velkokapacitní karusely na odbavená zavazadla.
V srpnu se terminál dočká zbrusu nového rekonfigurovaného letadlového stání, kde bude možné odbavit buď jedno velké dálkové letadlo, nebo dvě menší letadla. Na letadlové stání bude navázána nová brána s rekonstruovaným interiérem.
V závěru roku projde rekonstrukcí třídírna odbavených zavazadel, ale také restaurace Praha.
V příštím roce na Terminálu 1 vznikne deset nových odbavovacích přepážek a další nové brány.
Z Ruzyně se létá od roku 1937
Historie ruzyňského letiště je však starší. Plány na výstavbu letiště v této lokalitě vznikly na přelomu 20. a 30. let. Stavba pak začala v roce 1932 a o pět let později bylo letiště hotové.
První letadlo na Ruzyni přistálo v 9 hodin 5. dubna 1937, šlo Douglas DC-2, který letěl na lince Piešťany–Zlín–Brno–Praha. Právě tímto letem byl oficiálně zahájen provoz ruzyňského letiště.
Od té doby se sem přesunul veškerá civilní doprava z druhého pražského letiště ve Kbelích, kde zůstalo pouze vojenské letectvo.
Původní „staré“ letiště bylo na místech současného Terminálu 4 (Jih 1).