Přesně před padesáti lety se otevřelo nové ruzyňské letiště

  18:50aktualizováno  18:50
Terminál 1, ze kterého jsou nyní odbavovány lety do zemí mimo Schengenský prostor, je nejstarší částí nového ruzyňského letiště. Severní část letiště své brány otevřela cestujícím 15. června 1968 a právě od tohoto okamžiku se začala tvořit současná podoba současného Letiště Václava Havla.

Terminál 1 pražského letiště Ruzyně v roce 1968. | foto: Letiště Praha

O výstavbě Terminálu 1 se z kapacitních důvodů rozhodlo již v roce 1960. Samotná stavba ovšem začala až o čtyři roky později. V roce 1968 se prostory pro odbavení cestujících nacházely pouze v budově, která nyní slouží jako příletová hala Terminálu 1.

Odbavení cestující vstupovali z haly na plochu skrze nástupní galerie, současné prsty s nástupními mosty ještě ani zdaleka neexistovaly. S jejich výstavbou se začalo až mnohem později v 90. letech.

Již na počátku devadesátých let se počítalo s dramatickým nárůstem počtu cestujících, proto začala rozsáhlá rekonstrukce odbavovací budovy, jejíž součástí bylo navýšení kapacity o devatenáct přepážek Československých aerolinií, devět celních přepážek a osm přepážek pro pasové kontroly. Pro srovnání, v současnosti má Terminál 1 celkem 62 odbavovacích přepážek.

Fotogalerie

V roce 1995 došlo k dalšímu rozšiřování kapacit Terminálu 1. Provoz odletové haly byl obnoven o dva roky později. 

Zatímco v roce 1995 prošly letištěm více než tři miliony cestujících, v roce 2001 už to bylo šest milionů a v roce 2005 už dokonce přes deset milionů.

Změny se ruzyňskému letišti nevyhýbají ani v současnosti. V roce 2015 začal v prostorách pasové kontroly provoz nových tzv. samoodbavovacích pasových kontrol EasyGo gatů, skrze které se mohou automaticky odbavit občasné EU s platným biometrickým pasem starší 15 let. 

Budoucnost Terminálu 1

Ani zavedením samoodbavovacích pásových kontrol ovšem proměny Terminálu 1 neskončily. Ještě před hlavní letní sezónou letiště zprovozní velkokapacitní karusely na odbavená zavazadla.

V srpnu se terminál dočká zbrusu nového rekonfigurovaného letadlového stání, kde bude možné odbavit buď jedno velké dálkové letadlo, nebo dvě menší letadla. Na letadlové stání bude navázána nová brána s rekonstruovaným interiérem.  

V závěru roku projde rekonstrukcí třídírna odbavených zavazadel, ale také restaurace Praha. 

V příštím roce na Terminálu 1 vznikne deset nových odbavovacích přepážek a další nové brány. 

Z Ruzyně se létá od roku 1937

Historie ruzyňského letiště je však starší. Plány na výstavbu letiště v této lokalitě vznikly na přelomu 20. a 30. let. Stavba pak začala v roce 1932 a o pět let později bylo letiště hotové.

První letadlo na Ruzyni přistálo v 9 hodin 5. dubna 1937, šlo Douglas DC-2, který letěl na lince Piešťany–Zlín–Brno–Praha. Právě tímto letem byl oficiálně zahájen provoz ruzyňského letiště.

Od té doby se sem přesunul veškerá civilní doprava z druhého pražského letiště ve Kbelích, kde zůstalo pouze vojenské letectvo.

Původní „staré“ letiště bylo na místech současného Terminálu 4 (Jih 1).

Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

Vindobona, motorový vůz řady 854

V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování...

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...



Najdete na iDNES.cz