Letiště u Milovic chtějí Irové

  • 7
Staré vojenské letiště Boží Dar v prostoru nedaleko Milovic, který kdysi obývala Sovětská armáda, se má proměnit v moderní mezinárodní letiště a překladiště pro nákladní dopravu. Vláda vybrala za nového vlastníka pozemků po armádě irskou společnost Tara Aerospace.

Firma, jež chce za letiště zaplatit 12,5 milionu korun, patří aerolinkám Ryanair, jež postavily svůj úspěch na superlevných letenkách po Evropě. Smlouva však ještě není uzavřena, kabinet pouze schválil její návrh.

To, že by milovické letiště začalo sloužit přepravě osob, a Češi se tak mohli těšit na laciné lety z místa, které je pouze pár desítek kilometrů od Prahy, však nelze v nejbližších pěti letech čekat.

"Základní fakt je, že to bude nákladní letiště. Mělo by být funkční někdy v roce 2005," potvrdil ředitel odboru privatizace ministerstva financí Igor Fojtík. Podle něj i podle zdrojů z irského Dublinu není vyloučeno, že by v budoucnu mohla na Božím Daru přistávat i letadla s turisty.

Ovšem investor se k ničemu takovému nezavázal. "Ani to v první fázi nemají v plánu. Zavedení osobní přepravy přichází v úvahu až podle toho, jaký úspěch bude mít nákladní letiště," říká zdroj, který s Ryanairem vyjednával.

Investor chce doslova probudit i okolí letiště. Počítá s tím, že kolem něj vznikne průmyslová zóna, která přiláká firmy. Odhaduje, že by pak dohromady i s letištěm vzniklo u Milovic pět tisíc nových míst.

A jak chce Ryanair uspět ve velké konkurenci? Jak jinak než nízkými cenami. Věří, že přilákají velké evropské a americké komerční dopravce, kteří provozují nákladní přepravu přes německá letiště v Düsseldorfu a Kolíně, a nabídnou jim levnější služby v Milovicích. Na letišti by také mělo stát středisko pro výcvik pilotů.

Tara Aerospace chce přislíbit, že proinvestuje v Božím Daru 900 milionů korun. "Hodlají investovat víc, ale zavázáni k tomu nebudou. V dalších etapách by to mohlo být až 600 milionů," dodal Fojtík.

Kupní smlouva ještě čeká na podpis, neboť česká vláda ve středu přišla s dodatečnými podmínkami. Chce, aby ze smlouvy bylo jasné, za jakých podmínek od ní lze odstoupit. Vedou ji k tomu hlavně nepovedené privatizační projekty, například prodej Unipetrolu, který se vlekl skoro rok a vláda jej nemohla snadno ukončit, i když už bylo zjevné, že za podnik nedostane zaplaceno.

"Bude tam možnost odstoupení od smlouvy obou stran pro případ, že by se záměr nepodařilo realizovat. Chceme také, aby Fond národního majetku měl předkupní právo v případě, že by se kupec v budoucnu chtěl pozemků zbavit," dodal Fojtík.

Majitele bývalému letišti hledá vláda už třetí rok. Dvě výběrová řízení však nepřinesla podnikatelský záměr, který by se ministrům líbil. V poslední soutěži proti Ryanairu stála cenová nabídka dokonce na 30 milionů korun od firmy, která zde chtěla otevřít autoškolu.