Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ruzyně vs. Vodochody: letiště budou hrát o miliony šetřivých klientů

  7:00aktualizováno  7:00
Pražské ruzyňské letiště se začíná připravovat na vznik konkurenta v nedalekých Vodochodech. Obě letiště budou soutěžit o několik milionů cestujících ročně převážně z řad těch lidí, kteří si přejí létat lacino a jsou kvůli tomu ochotni obětovat část pohodlí.

Na segment nízkonákladových leteckých dopravců se majitel vodochodského letiště, společnost Penta, orientuje od počátku záměru přestavby neveřejného letiště na severu Prahy u Odoleny Vody. Kromě lowcostových pravidelných linek mají druhé pražské letiště živit turisté z charterových letů pronajímaných cestovními kancelářemi.

Přestože Letiště Václava Havla zatím sází spíše na rozšiřování nabídek klasických dopravců, z nichž má letiště kvůli většímu objemu objednaných služeb i více peněz, nástup konkurence může strategii největšího českého vzdušného přístavu pozměnit. Společnost už má připravený takzvaný ultra lowcost koncept pro nízkonákladové dopravce, který může do budoucna spustit.

Terminál z kontejnerů

Ve hře jsou podle předsedy představenstva letiště Václava Řehoře dvě cesty. Tou první je vybudovat pro tuto část klientely nový, velice jednoduchý terminál například z montovaných plechových kontejnerů. Druhou cestou může být přeměna takzvaného nástupního prstu A na prvním terminálu určeném pro lety mimo celní unii EU, ze kterého vede nejkratší cesta na letištní plochu.

Fotogalerie

V takovém případě by letiště do tohoto prstu omezilo další investice a jeho uživatelé by se museli podle Řehoře obejít bez nadstandardního vybavení. To představují například nástupní mosty, kterými cestující nastupují přímo do letadel.

Příchod k letadlům přes letištní plochu může bezproblémově fungovat například v středomořském Řecku. V Praze, kde je proměnlivější počasí, je taková úspora na rozvážení každého cestujícího, zda bude riskovat, že během nástupu zmokne a pak stráví v letadle několik hodin.

Vodochodské letiště čeká před spuštěním provozu ještě poměrně dlouhá cesta. Po roce 2014 bylo pozastaveno územní řízení, které by se ve druhé polovině letošního roku mělo opět rozeběhnout. To s sebou přinese nutnost přepracovat původní dokumentaci, která byla připravována podle dnes již neplatné legislativy. Teprve pak se může investor pustit do druhého kroku, kterým je žádost o získání stavebního povolení.

„Celý proces získání stavebního povolení (včetně soudních sporů s odpůrci) odhadují asi na pět let, samotnou výstavbu na 1,5 až dva roky. Takže provoz můžeme očekávat někdy kolem 2025,“ uvedl ředitel Vodochodů Martin Kačur.

Paralelní dráha je nutnost

Během těchto osmi let předpokládá ruzyňské letiště stabilní nárůst cestujících, který by se z nynějších více než 15 milionů za rok mohl zvýšit na 20 milionů v roce 2025. Ani tento počet není konečný. Ministerstvo financí, které za stát letiště spravuje, plánuje do Ruzyně masivně investovat. Součástí plánu, jak počet cestujících do roku 2035 rozšířit o dalších deset milionů, je především výstavba takzvané paralelní vzletové dráhy nebo rozšíření druhého terminálu.

Oproti tomu plány vodochodského letiště jsou skromnější. Letiště předpokládá, že ročně odbaví 3,5 milionu cestujících. Toto číslo je omezeno povoleným počtem startů a přistání, které letišti umožňují hlukové limity.

Hlavní konkurenční výhodou nově vzniklého letiště má být proti jeho většímu soupeři nízká cena služeb. Na tu se pokusí zlákat a soupeři přetáhnout největšího charterového dopravce v zemi, společnost Travel Service, uvedl Kačur.

Připustil však, že to není jednoduché. „S Travel Service bychom samozřejmě rádi spolupracovali, ale provozní limity – zejména noční uzávěra letiště, budou zřejmě pro Travel Service provozně nepřijatelné,“ dodal.



Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Na úřadech se na energiích prohospodaří půl miliardy ročně, uvádí analýza

Mytí oken krajského úřadu zabere skupině pracovníků zhruba týden. Využívají při...

Více než tři čtvrtiny budov vládních institucí v Česku nehospodaří efektivně s energií. Ztráta představuje zhruba půl...

Čínské balíky se budou do Evropy rozvážet ze skladu u Prahy

Ilustrační snímek

Čínská společnost Huajie v Pavlově u Prahy buduje celoevropskou logistickou základnu pro internetové obchody z Číny....

Číňané na ústupu, CEFC se zbavila podílu v cestovce Canaria Travel

Sídlo čínské společnosti CEFC v Šanghaji

Čínská skupina CEFC se zbavila svého 49,99procentního podílu v cestovní kanceláři Canaria Travel, který loni v říjnu...

Najdete na iDNES.cz