Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ruzyně vs. Vodochody: letiště budou hrát o miliony šetřivých klientů

  7:00aktualizováno  7:00
Pražské ruzyňské letiště se začíná připravovat na vznik konkurenta v nedalekých Vodochodech. Obě letiště budou soutěžit o několik milionů cestujících ročně převážně z řad těch lidí, kteří si přejí létat lacino a jsou kvůli tomu ochotni obětovat část pohodlí.

Na segment nízkonákladových leteckých dopravců se majitel vodochodského letiště, společnost Penta, orientuje od počátku záměru přestavby neveřejného letiště na severu Prahy u Odoleny Vody. Kromě lowcostových pravidelných linek mají druhé pražské letiště živit turisté z charterových letů pronajímaných cestovními kancelářemi.

Přestože Letiště Václava Havla zatím sází spíše na rozšiřování nabídek klasických dopravců, z nichž má letiště kvůli většímu objemu objednaných služeb i více peněz, nástup konkurence může strategii největšího českého vzdušného přístavu pozměnit. Společnost už má připravený takzvaný ultra lowcost koncept pro nízkonákladové dopravce, který může do budoucna spustit.

Terminál z kontejnerů

Ve hře jsou podle předsedy představenstva letiště Václava Řehoře dvě cesty. Tou první je vybudovat pro tuto část klientely nový, velice jednoduchý terminál například z montovaných plechových kontejnerů. Druhou cestou může být přeměna takzvaného nástupního prstu A na prvním terminálu určeném pro lety mimo celní unii EU, ze kterého vede nejkratší cesta na letištní plochu.

Fotogalerie

V takovém případě by letiště do tohoto prstu omezilo další investice a jeho uživatelé by se museli podle Řehoře obejít bez nadstandardního vybavení. To představují například nástupní mosty, kterými cestující nastupují přímo do letadel.

Příchod k letadlům přes letištní plochu může bezproblémově fungovat například v středomořském Řecku. V Praze, kde je proměnlivější počasí, je taková úspora na rozvážení každého cestujícího, zda bude riskovat, že během nástupu zmokne a pak stráví v letadle několik hodin.

Vodochodské letiště čeká před spuštěním provozu ještě poměrně dlouhá cesta. Po roce 2014 bylo pozastaveno územní řízení, které by se ve druhé polovině letošního roku mělo opět rozeběhnout. To s sebou přinese nutnost přepracovat původní dokumentaci, která byla připravována podle dnes již neplatné legislativy. Teprve pak se může investor pustit do druhého kroku, kterým je žádost o získání stavebního povolení.

„Celý proces získání stavebního povolení (včetně soudních sporů s odpůrci) odhadují asi na pět let, samotnou výstavbu na 1,5 až dva roky. Takže provoz můžeme očekávat někdy kolem 2025,“ uvedl ředitel Vodochodů Martin Kačur.

Paralelní dráha je nutnost

Během těchto osmi let předpokládá ruzyňské letiště stabilní nárůst cestujících, který by se z nynějších více než 15 milionů za rok mohl zvýšit na 20 milionů v roce 2025. Ani tento počet není konečný. Ministerstvo financí, které za stát letiště spravuje, plánuje do Ruzyně masivně investovat. Součástí plánu, jak počet cestujících do roku 2035 rozšířit o dalších deset milionů, je především výstavba takzvané paralelní vzletové dráhy nebo rozšíření druhého terminálu.

Oproti tomu plány vodochodského letiště jsou skromnější. Letiště předpokládá, že ročně odbaví 3,5 milionu cestujících. Toto číslo je omezeno povoleným počtem startů a přistání, které letišti umožňují hlukové limity.

Hlavní konkurenční výhodou nově vzniklého letiště má být proti jeho většímu soupeři nízká cena služeb. Na tu se pokusí zlákat a soupeři přetáhnout největšího charterového dopravce v zemi, společnost Travel Service, uvedl Kačur.

Připustil však, že to není jednoduché. „S Travel Service bychom samozřejmě rádi spolupracovali, ale provozní limity – zejména noční uzávěra letiště, budou zřejmě pro Travel Service provozně nepřijatelné,“ dodal.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Podvodné stránky úřadu práce klamou nezaměstnané, varuje ten skutečný

Desítky nových pracovních míst přibude na Ostravsku a Karvinsku pro úředníky....

Klamavé weby nabízejí rekvalifikaci zdarma pro každého a volná pracovní místa, zdánlivě garantovaná úřadem práce....

Otevírací doba obchodů o svátcích 28. září, 28. října a 17. listopadu

Ilustrační snímek

Zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě nařizuje, že obchody s plochou nad 200 m² musí mít zavřeno...

Polomy, poničené vlaky a rozvody elektřiny. Česko sčítá škody po vichřici

Vichřice na Vysoké.

V českých lesích, které spravují Lesy ČR, padlo kvůli vichřici odhadem 300 tisíc stromů. Jsou to zhruba čtyři procenta...



Najdete na iDNES.cz