V regálech určených pro letní výprodej však zůstávají už jen poslední zbytky neprodaného zboží a obchody pomalu mění taktiku.
TÉMA: SLEVY PO CELÝ ROK |
S blížícím se začátkem září vkládají nejvíc energie do upoutávek a kampaní na školní potřeby. Ty bude nyní shánět většina rodin, a tak jsou akční nabídky na penály, sešity nebo aktovky pro hypermarkety vhodným lákadlem na příliv zákazníků.
Blížící se začátek školního roku nahrává i prodejcům oblečení, kteří po letním výprodeji spoléhají na růst tržeb z prodeje podzimních kolekcí pro děti a mládež.
"Výprodeje už se blíží ke konci, u některého zboží najdete jen poslední zbytky," uvádí šéf řetězce Globus Petr Vyhnálek.
"Protože je třeba zboží prodat, ceny jsou už velmi nízko," říká s tím, že mnohem víc nyní prodavače zaměstnává příprava akcí pro nový školní rok. "Děláme to už šest let. Potřeby do školy je zboží, které se nyní prodává nejvíc," říká Vyhnálek.
Letní zboží půjde ještě níž
Výprodej letních věcí končí i v módě, ale věci, které na pultech zbyly, půjdou ještě níž.
"Na konec příštího týdne chystáme opravdu poslední, likvidační vlnu, kdy slevy půjdou na maximum. Za 100 nebo 150 korun budou věci, které dřív stály v řádu tisíců," uvádí šéf prodejen C&A Aleš Drábek. "Likviduje se vše, zbytek už půjde na charitu," dodává.
SLEVY NA KONCI LÉTA | |
Letní oblečení a boty | až 80 % |
Letní sportovní zboží | až 80 % |
Hračky do vody, kempink | až 60 % |
Zahradní nábytek, grily | až 60 % |
Ledničky | až 40 % |
Školní potřeby | až 20 % |
Pro obchodníky je vyloučeno, aby si schovávali vyloženě letní zboží na další rok - spíše než o výdělek jim nyní jde o vyprázdnění skladů. Podobná pravidla však podle Vyhnálka platí nejen pro maloobchodní prodejny, ale i pro výrobce zboží, které má nyní po sezoně.
"I dodavatelé vyprodávají sklady, proto se na nás na konci sezony sami obracejí se zajímavou nabídkou," uvádí Vyhnálek.
U firem, které si budují dražší image a značku, jsou se slevami opatrnější. "Masivní výprodej neděláme, pro výprodej sezonního zboží máme speciální kanály, například velkoprodejnu v Hatích, podobně jako Nike či Adidas," uvádí Miroslav Ryba z Pumy.
Konec léta chtějí zúročit ke zvýšení tržeb také prodejci elektroniky. Hitem jsou nyní chladničky, pro které je teď hlavní sezona, a prodejci chtějí zákazníka upoutat. "Teď starší chladničky častěji odcházejí kvůli většímu zatížení přes léto. Proto jsou prodeje nejlepší," uvádí mluvčí sítě Proton Bohuslav Komín.
Letní slevy? Hurá do Německa! |
Měly to být letní výprodeje bez davu českých kupujících od pádu železné opony. Poprvé totiž Češi v Německu za zakoupené oblečení, boty či elektroniku nemohou získat zpět 16procentní daň z přidané hodnoty, tedy jakousi druhou slevu v pořadí. Jenže v německých obchodních domech je čeština v době letních výprodejů pořád slyšet dost a dost. A to nejen v těch laciných, jako jeWoolworth, ale čím dál více i v prodejnách určených německé střední třídě. "K nám jezdí Češi až tak v posledních dvou letech. Tedy abych byla přesná, jezdili sem i po otevření hranic, jenže to si zboží jen prohlédli a odešli bez nákupu," říká vedoucí pánského oddělení obchodního domu Karstadt v bavorském Degendorfu Irma Eder. "Letos to je úplně jinak. Češi sem jezdí poměrně dost a je vidět, že se opravdu vyznají. Nakupují zásadně značkové zboží ve slevě," dodává prodavačka. A za chvíli už u kasy obsluhuje českého zákazníka. "Koupil jsem si troje slipy Schiesser za pětadvacet eur, byly s poloviční slevou a jsou ze skvělého materiálu. V Česku bych slevu na takové prádlo nedostal," říká pan Tomáš z Prahy. Na džíny je sleva ještě větší, místo 80 stojí teď pouze 30 eur. "Jenže vypadají na loňský nebo předloňský model, barva se mi moc nelíbí," říká Tomáš a odchází. Slevy v Německu jsou často výraznější než v Česku a dostává se i na dražší značkové zboží. Před velkým obchodem se značkovým sportovním vybavením Muhrsport na cestě z Passova do Chamu je po ránu z deseti parkujících aut hned sedm s českou značkou. "Češi jdou jasně po kvalitě. V tom už dnes nejsou k rozeznání od Němců. Ale jezdí výhradně jen na období slev, tedy nyní. Teď tu máme od Čechů tak 40 až 50 nákupů do týdne, tedy myslím větších nákupů přes sto eur. Nejvíce se kupují zlevněné značkové pohorky, bundy do extrémních podmínek. Ale v zimě, až budou slevy na lyže, bude Čechů možná nakupovat víc než Němců. U vás asi nemáte na značkové věci, nebo co," diví se prodavač Hans Baumgartner z Muhrsportu, což je obchod, kde nakupují sportovní oddíly včetně bavorského sportovního svazu. I v obřím nákupním středisku Donau Einkaufscentrum v Regensburgu je čeština slyšet. V místním velkém obchodu s elektronikou zvažuje muž mluvící češtinou, zda koupí DVD přehrávač Thomson. "Vyjde na dva tisíce. U nás ho měli v Carrefouru v akci o pětistovku dráž, ale utekl mi. Škoda že už tu nejde odečíst DPH, to bych ho určitě vzal," říká český zákazník. Podle prodavače, který mu DVD nabízel, kupují Češi hlavně věci do 200 eur, na které jsou často výrazné slevy. To jsou právě DVD přehrávače nebo diskmany. "Prodali jsme ale i dražší pračky či myčky. To dřív Češi nekupovali, protože museli platit clo." MF DNES, Marek Pražák |