Na první pohled vypadá říjnový meziroční růst maloobchodních tržeb o 2,2 procenta v letošním slabém roce jako dobrý výsledek, toho se ovšem podařilo docílit jen díky třem pracovním dnům oproti loňsku navíc. Při jejich zohlednění je už výsledek horší - propad o tři procenta.
Obchodníci si nyní lámou hlavu nad tím, co z údajů statistiků plyne pro vánoční útraty, tedy z pohledu prodejců nejdůležitější období v roce.
Vysvětlení jsou dvě: Češi buď výrazně seškrtali své výdaje a šetří, aby si mohli o to více užít během svátků. Anebo jim kvůli poklesu reálných mezd a rostoucí nezaměstnanosti žádné peníze nezbývají a podle toho budou vypadat i letošní Vánoce.
Obchodníci přirozeně doufají v první možnost. "Zdá se, že tržby nebudou tak vysoké, jako tomu bylo například v roce 2007, přesto však není pravda, že lidé budou své výdaje o Vánocích omezovat," předpokládá Svaz obchodu a cestovního ruchu. Ekonomové jsou skeptičtější. "Z vývoje maloobchodu, mezd a úspor v posledních měsících lze vyvodit, jaká je ekonomická situace domácností a jejich rozhodování. To se z měsíce na měsíc nejspíše nezmění," upozorňuje analytik Patria Finance David Marek.
Maloobchodní tržby skomírají prakticky celý letošní rok, reálné mzdy ve třetím čtvrtletí se snížily o 1,8 procenta a podle indexu ING Bank poklesly ve stejném období po měsících růstu i úspory domácností. Může to sice být jen sezonní výkyv, ochota Čechů utrácet je ovšem i tak minimální.
Podle Václava Frančeho z Raiffeisenbank by v prosinci mohlo Čechy přimět ke zvýšeným nákupům opětovné zvýšení DPH od začátku ledna. Stejně jako letos by se mohli chtít předzásobit. Přílišné útraty však neočekává. "Vzhledem k pesimismu spotřebitelů a zdražení způsobenému zvýšením DPH si myslím, že Vánoce budou chudší než loňské," podotkl Franče.
Tržby klesaly i jinde v Evropě
S nepříznivým vývojem není Česko v Evropě nijak ojedinělé. Tržby obchodníků klesaly v mnoha jiných zemích. Podle údajů zveřejněných Eurostatem největší propady zaznamenaly Španělsko či Slovinsko.
Nepříjemným a nečekaným překvapením byl pokles v Německu. Tamní spotřebitelé utratili v říjnu o 3,8 procenta méně než v předchozím roce. Všechny prognózy přitom na rozdíl od Česka poukazovaly na stabilní a pozitivní spotřebitelskou náladu. Pokud Němci přestanou utrácet a omezí se i na Vánoce, může to mít dopad také na poptávku po českém zboží. To povede k dalšímu zbrzdění tuzemské ekonomiky.
Bez ohledu na vývoj tržeb jeden segment maloobchodu téměř nepřetržitě roste. Internetovým obchodníkům se zvýšily meziročně tržby o 19,5 procenta. Podle Marka stojí za úspěchem e-shopů právě nepříznivá finanční situace obyvatel. Z cen, které jsou na internetu příznivější, si mohou díky srovnávačům snadno vybrat tu nejnižší.
Podle Kamila Demutha ze srovnávače Heureka.cz ovšem Češi automaticky nevybírají tu nejlevnější nabídku. "Nevidíme, že by zákazníci šli vždy za nejnižší cenou. Hledají spíše jistotu, že jde o seriózní obchod a že jim zásilku opravdu doručí," popisuje Demuth. Internetoví prodejci nyní s napětím vzhlížejí k následujícímu pondělí. Během takzvaného green monday, tedy zeleného pondělí, nakupují lidé na webu nejvíce z celého prosince. Poté se pozornost zákazníků přenese v obavě z pozdního doručení spíše na kamenné obchody. Jejich sezona vrcholí až ve zlatou neděli.