"I když už meziroční nárůst dynamiky provozu není tak rychlý jako na začátku tisíciletí, počet letů se stále zvyšuje," potvrzuje mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.
Dispečeři jen loni navigovali 230 tisíc letounů na letištích v Praze, Brně, Ostravě a Karlových Varech, přes republiku prolétlo 605 tisíc letadel. Je to dvojnásobek počtu letadel, které přes naše území přelétly v roce 2000. "Letos čekáme nárůst provozu asi o tři a půl procenta," dodává Klíma.
Co hustší doprava způsobuje? Z ekonomického hlediska se zvyšuje obrat státního podniku Řízení letového provozu. Letecké společnosti mu musí platit za navigaci letadel. Například za přelet obřího jumba přes celou zemi ze západu na východ zaplatí přes dvanáct tisíc korun.
"Dopravce přitahujeme pro tranzitní lety, protože patříme k nejlevnějším a nejefektivnějším poskytovatelům služeb v Evropě," vysvětluje Klíma.
Hustá letecká doprava má však i méně příjemné dopady. I když jsou letadla čím dál úspornější, jsou jedním z velkých zdrojů emisí oxidu uhličitého. Jde o velká čísla: let z Evropy do Asie vyprodukuje podle ekologů tolik emisí, kolik průměrné osobní auto za rok.
Podíl letadel na celkovém množství emisí je zatím malý, ale rychle roste: jen od roku 1990 do roku 2003 o 73 procent. "Rozmach létání přináší rapidní nárůst emisí skleníkových plynů," říká evropský komisař pro životní prostředí Stavros Dimas.
Houstnoucí provoz na tuzemských letištích, hlavně v Praze, ohrožuje navíc obyvatele blízkých obcí. Ti se shodují, že hluk letadel stále stoupá a situace se nedá srovnat s provozem před deseti lety.
Počty letounů nad Prahou jsou opravdu vysoké: letos v červnu padl na Ruzyni nový rekord: 627 odbavených letadel za jeden den.
Letecký provoz houstne i v rámci Evropy. Letos se nad kontinentem uskutečnilo celkem osm milionů letů. V roce 2020 to má být už dvojnásobek.