Do stejné země bude od podzimu létat ze dvou evropských letišť také irský Ryanair. Od listopadu nabídne linky ze severu Anglie také ThomsonFly.
Expanze do Maroka je pro aerolinky logická: lidé touží po nových místech a Maroko je zatím poměrně exotickým místem. Navíc je tam podstatně levněji než v Evropě. A není ani daleko - let z Anglie do Maroka trvá zhruba stejně jako třeba do Řecka.
Impulzem navíc byla liberalizace letecké dopravy mezi Evropskou unií a Marokem, která začala letos. Maroku nové nízkonákladové linky přinesou především růst příjmů z cestovního ruchu.
Na řadě míst v Evropě byly právě levné letecké společnosti jedním ze zdrojů rozvojů regionů, což platí například o některých francouzských oblastech.
"Očekáváme nárůst návštěvníků nejméně o čtvrtinu," řekl Ali El Kazmi z marocké centrály cestovního ruchu. Zatím Maroko navštíví ročně 6 milionů lidí, v roce 2010 to už má být 10 milionů turistů.
Do země míří čím dál víc investorů s projekty na luxusní hotely a resorty, hlavně podél pobřeží. Marocká vláda se ani netají snahou podstatně více konkurovat zavedeným středomořským oblíbeným destinacím. Levné aerolinie jí mohou v takové snaze velmi dobře pomoci.
"Vláda poznala, že nízkonákladoví dopravci jsou dobrým způsobem, jak dosáhnout růstu cestovního ruchu," uvedl Michael Cawley z Ryanairu. Vysoký příliv návštěvníků však podle některých expertů může vést k mizení tradic v této muslimské zemi.
Milion lidí za rok
Největší expanzi chystá Ryanair. V pětiletém kontraktu s marockou vládou se zavázal spojit Evropu s Marokem dvaceti linkami, každý rok přitom chce svézt milion cestujících. Na podzim začne s lety do tří marockých měst z Frankfurtu a Marseille.
Nemalou část cestující mají tvořit i sami Maročané, kteří emigrovali za prací do Evropy. Levné letecké společnosti se zatím delším trasám na jiné kontinenty vyhýbají.
Výjimkou je pár spojů do asijské části Turecka. Do severní Afriky pak kromě pravidelných linek létaly jen charterové společnosti, několik spojů má německý Air Berlin.
Největší nízkonákladové společnosti létající z Prahy zatím s přidáním afrických měst na seznam svých destinací nepočítají.
"Samotný přímý trh mezi střední Evropou a Marokem je zatím velice malý. Pro tuto chvíli o zavedení pravidelných afrických destinací neuvažujeme, na případnou poptávku jsme nicméně připraveni reagovat," uvedl mluvčí slovenských Sky Europe Jan Čamek. O podobném kroku neuvažují ani české SmartWings.