Levné sluneční brýle z tržnice? Testovali jsme, zda chrání jako ty z optiky

  11:57aktualizováno  11:57
Celkem 13 vzorků slunečních brýlí otestoval v úterním vydání deník MF DNES. Dobrá zpráva je, že všechny měly UV filtr. Komfort však poskytnou jen některé a déle než jednu sezonu jich přežije jen pár.
Levné sluneční brýle v testu obstály. (Ilustrační foto)

Levné sluneční brýle v testu obstály. (Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Stačí na dovolenou levné sluneční brýle ze stánku, nebo se vyplatí vybrat nějaké dražší v optice? MF DNES otestovala 13 vzorků a zjistila, že ochránit oči před UV zářením dokážou všechny – jak ty levné z benzinky či vietnamského tržiště, tak dražší brýle z e-shopu, supermarketu či značkové optiky.

“Ochrana proti nebezpečným paprskům UV záření byla u všech brýlí stoprocentní, což je dobrá zpráva,“ řekl Ivan Vymyslický, soudní znalec, který brýle měřil.

Jedna sezona a dost

Ovšem v kvalitě provedení se brýle už lišily výrazněji. Některé levné vzorky byly vyrobeny z tak nekvalitního materiálu, že podle znalce vydrží nanejvýš jednu dovolenou. Po návratu je můžete vyhodit. „Povrchová úprava a provedení u této cenové skupiny slunečních brýlí není nijak oslňující. Některé vzorky byly anatomicky tak křivé, že je bez odborného zásahu nelze pohodlně užívat,“ uvedl znalec.

Například brýle Sun Dance z drogerie dm měly podle Vymyslického nevhodně provrtané čočky, takže hrozilo, že se brzy rozbijí. Některé brýle měly drobné škrábance, oděrky či poškozený lak, jiné neměly dobře utažené šroubky a mohly svého nositele škrábat. Pouzdro či obal dostaly od výrobce jen tři ze třinácti testovaných brýlí.

Podle Vymyslického tak lze za kvalitní považovat jen dvoje brýle – Relax z malé kolínské optiky a New Age Polarized NAP z hypermarketu Globus. Dobré byly také brýle ForeVer, Feel by American Way a Johny. Další už byly slabší.

Růžové brýle? K moři raději ne

„Pro nenáročného zákazníka, který na kvalitu moc nehledí a nečeká nic speciálního, jen si chce chránit zrak, zlepšit si zrakovou pohodu, ale přitom se nebát, že se mu brýle ztratí, se však většina testovaných brýlí hodí,“ dodal znalec.

UV 400

Ať už brýle budete nosit na ulici, nebo na vysokohorské túře, nejdůležitější je, aby měly UV filtr. Poznáte to podle značky UV protection 400, kterou najdete buď nalepenou na brýlích, nebo v návodu.

„Tmavé brýle bez UV filtru mohou být pro oči škodlivější než brýle žádné. Pod tmavými skly totiž dochází k rozšíření zornic, a do očí tak, nejsou-li chráněny UV filtrem, proniká více škodlivých paprsků, které mohou vést k trvalému poškození zraku,“ vysvětluje Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

Kdo tak chce mít jistotu, že brýle dostatečný UV filtr mají, může o jeho změření podle něj požádat v jakékoliv renomované optice.

UV filtr a kvalita zpracování nejsou jediné parametry, podle kterých se vyplatí sluneční brýle vybírat. Důležitý je také stupeň zatmavení, dále velikost skel a jejich zakřivení, celkový vzhled brýlí či vylepšení čoček pro cestu autem – tzv. polarizace. „Nejčastěji používané jsou sluneční brýle z kategorie 3, které se nosí při silném slunci a jsou vhodné k pobytu u moře. Pro řidiče jsou optimální polarizační skla, která tlumí oslnivé odlesky od mokré vozovky či protijedoucích vozů,“ vysvětluje Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

Test brýlí se proto zaměřil i na to, jak dovedou prodavači poradit zákazníkovi, který se chystá na dovolenou autem k moři. Výsledek? Většina prodejních míst propadla.

„Všechny brýle jsou dobré pro to, co chcete,“ řekl například asistent v obchodě Tiger na pražském hlavním nádraží.

Brýle s růžovými srdíčky, které měl obchod také v nabídce, však na cestu k moři asi moc praktické nebudou... Kvůli nízkému slunečnímu filtru se na ostré slunce nehodí. Podobně to dopadlo i na dalších místech. O polarizaci či dalších úpravách pro řidiče se zmínili jen na třech místech – v Optice Hana Stárková v Kolíně, Eiffel optic v Praze a hypermarketu Albert, kde měli stojan informující o výhodách polarizačních brýlí.

Dvěma prodejnám hrozí pokuta

Nicméně ani optika řetězce Eiffel optic, v níž by člověk očekával při výběru nejvyšší kvalitu, neposkytla zákazníkovi důležité informace. Na brýlích nebylo uvedeno, jakou kategorii filtr brýlí má, a kupující nedostala navíc potřebný návod. Důležité informace chyběly také v návodu od e-shopu drogerie-nemecko.eu.

Česká obchodní inspekce taková provinění trestá, a to i v případě, kdy prodavačka poskytne informace ústně. „Ústní podání nestačí. Výrobek musí mít návod nebo piktogram s vysvětlením,“ řekl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich s tím, že provinilcům hrozí pokuta až půl milionu korun.

TEST: Pozor na laciné univerzální brýle. Mohou škodit očím

„Návod k použití brýlí má být připnut obsluhou k pokladnímu dokladu. Jednoznačně jde o pochybení obsluhy. Jednalo se o nový personál, který si neuvědomil, že se tyto návody přikládají k paragonu,“ vysvětlovala situaci Patrícia Kossuthová z Eiffel optic. Návod poslala do redakce dodatečně e-mailem s tím, že firma vyvodí z jednání důsledky.

K pochybení se přiznal i e-shop s německým zbožím. „Děkujeme za upozornění. Brýle spadají do sluneční kategorie 2 a tuto informaci doplníme do návodu k výrobku,“ uvedla pracovnice zákaznického servisu. V odpovědi vysvětlovala, že brýle nepatří ke klasickým brýlím proti slunci, jde o módní doplněk určený především k focení a točení videa.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

TEST DNES: Úplné výsledky testu smažených bramborových hranolků z fastfoodů

Hranolky

MF DNES otestovala čtrnáct vzorků smažených bramborových hranolků z jedenácti řetězců rychlého občerstvení. Zde najdete...

GLOSA: Při nákupu bez plastu přijdete nejméně o čtyři pětiny věcí

Členové Autonomní skupiny aktivistů proti plastu (ASAPP) polepili v jednom z...

Nakupovat „bez plastu“ jde už dnes. Jen se zákazník musí smířit s tím, že při výběru přijde o dobré čtyři pětiny věcí a...

McDonald’s mění receptury. Pod tlakem trendu zdravé výživy jsou i ostatní

McDonald’s

V USA už nabízí největší fast-foodový řetězec McDonald’s většinu burgerů bez konzervantů. Postupně by měly tyto...



Najdete na iDNES.cz