Levné sluneční brýle v testu obstály. (Ilustrační foto)

Levné sluneční brýle v testu obstály. (Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Levné sluneční brýle z tržnice? Testovali jsme, zda chrání jako ty z optiky

  • 166
Celkem 13 vzorků slunečních brýlí otestoval v úterním vydání deník MF DNES. Dobrá zpráva je, že všechny měly UV filtr. Komfort však poskytnou jen některé a déle než jednu sezonu jich přežije jen pár.

Stačí na dovolenou levné sluneční brýle ze stánku, nebo se vyplatí vybrat nějaké dražší v optice? MF DNES otestovala 13 vzorků a zjistila, že ochránit oči před UV zářením dokážou všechny – jak ty levné z benzinky či vietnamského tržiště, tak dražší brýle z e-shopu, supermarketu či značkové optiky.

“Ochrana proti nebezpečným paprskům UV záření byla u všech brýlí stoprocentní, což je dobrá zpráva,“ řekl Ivan Vymyslický, soudní znalec, který brýle měřil.

Jedna sezona a dost

Ovšem v kvalitě provedení se brýle už lišily výrazněji. Některé levné vzorky byly vyrobeny z tak nekvalitního materiálu, že podle znalce vydrží nanejvýš jednu dovolenou. Po návratu je můžete vyhodit. „Povrchová úprava a provedení u této cenové skupiny slunečních brýlí není nijak oslňující. Některé vzorky byly anatomicky tak křivé, že je bez odborného zásahu nelze pohodlně užívat,“ uvedl znalec.

Například brýle Sun Dance z drogerie dm měly podle Vymyslického nevhodně provrtané čočky, takže hrozilo, že se brzy rozbijí. Některé brýle měly drobné škrábance, oděrky či poškozený lak, jiné neměly dobře utažené šroubky a mohly svého nositele škrábat. Pouzdro či obal dostaly od výrobce jen tři ze třinácti testovaných brýlí.

Podle Vymyslického tak lze za kvalitní považovat jen dvoje brýle – Relax z malé kolínské optiky a New Age Polarized NAP z hypermarketu Globus. Dobré byly také brýle ForeVer, Feel by American Way a Johny. Další už byly slabší.

Růžové brýle? K moři raději ne

„Pro nenáročného zákazníka, který na kvalitu moc nehledí a nečeká nic speciálního, jen si chce chránit zrak, zlepšit si zrakovou pohodu, ale přitom se nebát, že se mu brýle ztratí, se však většina testovaných brýlí hodí,“ dodal znalec.

UV 400

Ať už brýle budete nosit na ulici, nebo na vysokohorské túře, nejdůležitější je, aby měly UV filtr. Poznáte to podle značky UV protection 400, kterou najdete buď nalepenou na brýlích, nebo v návodu.

„Tmavé brýle bez UV filtru mohou být pro oči škodlivější než brýle žádné. Pod tmavými skly totiž dochází k rozšíření zornic, a do očí tak, nejsou-li chráněny UV filtrem, proniká více škodlivých paprsků, které mohou vést k trvalému poškození zraku,“ vysvětluje Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

Kdo tak chce mít jistotu, že brýle dostatečný UV filtr mají, může o jeho změření podle něj požádat v jakékoliv renomované optice.

UV filtr a kvalita zpracování nejsou jediné parametry, podle kterých se vyplatí sluneční brýle vybírat. Důležitý je také stupeň zatmavení, dále velikost skel a jejich zakřivení, celkový vzhled brýlí či vylepšení čoček pro cestu autem – tzv. polarizace. „Nejčastěji používané jsou sluneční brýle z kategorie 3, které se nosí při silném slunci a jsou vhodné k pobytu u moře. Pro řidiče jsou optimální polarizační skla, která tlumí oslnivé odlesky od mokré vozovky či protijedoucích vozů,“ vysvětluje Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

Test brýlí se proto zaměřil i na to, jak dovedou prodavači poradit zákazníkovi, který se chystá na dovolenou autem k moři. Výsledek? Většina prodejních míst propadla.

„Všechny brýle jsou dobré pro to, co chcete,“ řekl například asistent v obchodě Tiger na pražském hlavním nádraží.

Brýle s růžovými srdíčky, které měl obchod také v nabídce, však na cestu k moři asi moc praktické nebudou... Kvůli nízkému slunečnímu filtru se na ostré slunce nehodí. Podobně to dopadlo i na dalších místech. O polarizaci či dalších úpravách pro řidiče se zmínili jen na třech místech – v Optice Hana Stárková v Kolíně, Eiffel optic v Praze a hypermarketu Albert, kde měli stojan informující o výhodách polarizačních brýlí.

Dvěma prodejnám hrozí pokuta

Nicméně ani optika řetězce Eiffel optic, v níž by člověk očekával při výběru nejvyšší kvalitu, neposkytla zákazníkovi důležité informace. Na brýlích nebylo uvedeno, jakou kategorii filtr brýlí má, a kupující nedostala navíc potřebný návod. Důležité informace chyběly také v návodu od e-shopu drogerie-nemecko.eu.

Česká obchodní inspekce taková provinění trestá, a to i v případě, kdy prodavačka poskytne informace ústně. „Ústní podání nestačí. Výrobek musí mít návod nebo piktogram s vysvětlením,“ řekl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich s tím, že provinilcům hrozí pokuta až půl milionu korun.

TEST: Pozor na laciné univerzální brýle. Mohou škodit očím

„Návod k použití brýlí má být připnut obsluhou k pokladnímu dokladu. Jednoznačně jde o pochybení obsluhy. Jednalo se o nový personál, který si neuvědomil, že se tyto návody přikládají k paragonu,“ vysvětlovala situaci Patrícia Kossuthová z Eiffel optic. Návod poslala do redakce dodatečně e-mailem s tím, že firma vyvodí z jednání důsledky.

K pochybení se přiznal i e-shop s německým zbožím. „Děkujeme za upozornění. Brýle spadají do sluneční kategorie 2 a tuto informaci doplníme do návodu k výrobku,“ uvedla pracovnice zákaznického servisu. V odpovědi vysvětlovala, že brýle nepatří ke klasickým brýlím proti slunci, jde o módní doplněk určený především k focení a točení videa.