Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levně vlakem z Brna do Prahy. Neplatí pro „ty z venkova“

  9:04aktualizováno  9:04
Cestujte levně vlakem z Brna do Prahy. Pokud ale jedete z Břeclavi, zaplaťte plnou cenu. Takový vzkaz vyslaly České dráhy cestujícím prostřednictvím akce ČD Promo, kterou vyprovokovaly žluté vlaky.

Jízdenku za výhodnou cenu lze koupit jen přímo v Brně, kdo cestuje odjinud, má smůlu. Ilustrační snímek | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Manžel Jany Pelcové cestoval vlakem z Břeclavi do Prahy. Protože slyšel o nabídce Českých drah ČD Promo, chtěl si koupit levnější jízdenku. Nakonec ušetřil, ale musel zatelefonovat manželce do Brna, aby mu lístek koupila.

"Na pokladně v Břeclavi se dozvěděl, že mu jízdenku za akční cenu nemohou vydat, protože platí jenom, když se kupuje přímo v Brně. Situaci jsme nakonec vyřešili tak, že si zaplatil normální lístek z Břeclavi do Brna, kde jsem na něho čekala se zlevněným za 180 korun. Za krátkou chvíli, kdy vlak zastavil v Brně, by si jej sám určitě nestihl koupit," popsala patálie Jana Pelcová.

Jízdenku lze koupit "jen v místě nabídky"

Přitom kdyby mohli cestující z Břeclavi kupovat výhodnější jízdenky, výrazně by ušetřili. Běžné jízdné do Prahy totiž vyjde na 387 korun.

"Akční sleva" mezi Brnem a Prahou vychází na 180 korun, když se k tomu připočte lístek za 81 korun z Břeclavi do moravské metropole, zůstala by v peněžence cestujícímu více než stokoruna.

Přitom v pokladnách Českých drah umějí vydat jízdenku z kterékoliv stanice v Česku. U akce ČD Promo však platí, že si ji lze koupit "jen v místě nabídky".

Dráhy zahájily cenovou válku, reaguje Student Agency

Trasa mezi dvěma největšími centry v republice stojí v popředí zájmu Českých drah již delší dobu. Rychlíky tam jezdí denně v hodinovém intervalu a státní dopravce by je rád zaplnil cestujícími, kteří teď dávají přednost autobusům. Jízdu za výhodnější cenu proto nabízely již několik týdnů na jaře.

"Od 3. října jsme vyhlásili akční nabídky na několika trasách, mimo jiné mezi Prahou a Brnem," sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. "Souvisí to se zlepšováním služeb a zvýšením konkurenceschopnosti našich vlaků vůči ostatním druhům dopravy, především autobusům," potvrzuje Šubová.

Jenže nabídka výhodných cen přišla ve chvíli, kdy začaly státním drahám konkurovat žluté vlaky podnikatele Radima Jančury. Navíc levnější jízdné Českých drah téměř přesně kopíruje trasy, které obsluhují také žluté autobusy a vlaky. Olomouc, Zlín, Pardubice, Hradec Králové, Ostravsko.

"Výběr těchto relací není náhoda. České dráhy namísto toho, aby s námi férově soutěžily zlepšováním kvality služeb, zahájily cenovou válku. Tou se na určitých trasách snaží vytlačit z trhu svého největšího konkurenta. Vážně tak narušily hospodářskou soutěž, a je proto správné, že se jejich postupem zabývá antimonopolní úřad," uvedl mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.

Na dotaz, jak postupuje šetření případu, nedostala redakce MF DNES z Úřadu na ochranu hospodářské soutěže žádnou odpověď. Podle ekonomů jde ze strany Českých drah o klasický příklad konkurenčního boje.

"Tento krok se může projevit snížením tržeb, na druhou stranu půjde o to, nakolik se podaří zvýšit počet cestujících právě díky této slevě. Nakonec se mohou celkové tržby i zvýšit," míní finanční analytik Ondřej Moravanský ze společnosti Cyrrus.

Levnější jízdné v dálkových vlacích původně chtěly Dráhy nabízet do konce tohoto týdne. Už nyní však dopravce potvrdil, že akce bude pokračovat. "Nabídka má velký ohlas. Konkrétně na trase mezi Brnem a Prahou jsme zaznamenali nárůst cestujících v desítkách procent, čemuž pochopitelně odpovídá i nárůst tržeb," zdůvodnila tento krok mluvčí Českých drah Šubová.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...
Lodí po Odře až do Ostravy? Poláci čekají na miliardy z EU, Češi na studii

Polsko chce do tří let začít na Odře stavět vodní cestu k hranici s jižním sousedem. Česko v plánu na propojení Odry s Dunajem tak daleko není, v současnosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.