Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Cukr je nejlevnější za tři roky, na cenách sladkostí se to ale neprojeví

  7:00aktualizováno  7:00
Výrobci cukrovinek či sladkých nápojů by měli zhruba v těchto týdnech začít pociťovat nižší náklady. To se ale prozatím, minimálně u žádného z větších výrobců na cenách neprojeví. Často totiž argumentují růstem ostatních nákladů. Zatím tak ušetří jen ti, kdo si sladkosti připravují sami.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

„Změna by se měla projevit zhruba v prvním čtvrtletí, ale tím myslím změnu v našich nákladech, nikoli na regálech,“ vysvětluje jeden z výrobců. A dodává, že řetězce o nižších cenách budou chtít každopádně jednat. Sám potvrzuje, že za ním dorazili „s kalkulačkou v ruce“ jako první nákupčí z Kauflandu, a to už loni na podzim.

Sladké limonády jsou jedny z prvních na ráně, protože ty plnotučné zpravidla obsahují přes deset gramů cukru na sto mililitrů. Zlevnění cukru o pět korun na kilogram by se tak u nich projevilo zhruba korunou na litr.

Drahá pracovní síla

Nejlevnější cukr

Chcete kupovat cukr ještě levněji? Sledujte AkcniCeny.cz a zjistěte, kde je momentálně cukr v akci.

Současně si můžete prohlédnout aktuální letáky svých oblíbených řetězců.

Výrobci ale změnu cen nechystají. S řetězci si totiž dohadují celkové obchodní podmínky, včetně cen ostatních výrobků a zastoupení na regále, a mívají dobře připravené protiargumenty. „Použitá sladidla a cukr jsou v souvislosti s výrobními náklady jen jednou z komodit a nákladových položek. Z hlediska vývoje nákladů jsou podstatné i další změny, nyní především ty týkající se platů zaměstnanců,“ uvedla počátkem roku na dotaz k vlivu levnějšího cukru mluvčí společnosti PepsiCo Mária Baričičová. A připomněla tak všemi oslovenými výrobci používaný argument, proč se levnější cukr neprojeví.

„V tento moment bychom neradi předjímali, většina našich dodavatelů argumentuje růstem ostatních nákladů. Cukr je pouze jednou, i když podstatnou součástí produktu a ostatní položky, jako jsou sladidla, ořechy, kakao a podobně, stejný trend nekopírují,“ popisuje i Pavla Hobíková za řetězec Globus.

„Ke snížení cen produktů, které obsahují cukr, prozatím nedošlo a v dohledné době ani nemáme od našich výrobců informaci, že by ke snížení dojít mělo,“ upřesňuje za obchody Billa jejich mluvčí Dana Bratánková. Podle ní zatím doprodávají výrobky ze skladu, kde byl ještě použit cukr za „staré“ ceny. A dodává, že cukr není v cukrovinkách a sladkých nápojích jedinou surovinou, a musel by tedy zlevnit výrazně, aby se to promítlo do ceny.

Když se však podíváme na některé z nejprodávanějších tyčinek, jako je Margot, Mars či mléčná čokoláda, dělá zde cukr na sto gramech zpravidla plus minus půlku hmotnosti. A třeba v colových limonádách, pokud nejde o glukózo-fruktózový sirup z kukuřice, je kromě konzervantů a barviva jedinou podstatnou složkou. I když samozřejmě nákladově menší než třeba marketing na velké značky.

„Cena cukru není pro výslednou cenu výrobku určující,“ říká ale za jednoho z hlavních čokoládových výrobců, společnost Nestlé, její mluvčí Andrea Brožová. Významnou součástí jsou i náklady na obaly, náklady spojené s vývojem, investicemi do výroby, personální náklady či investice do propagace a budování značky.

Vyjednávání mezi výrobci a obchodníky tak sice běží, ale zatím jen s drobnými změnami pro zákazníky. „S výrobci jsme v kontaktu a vyjednáváme o cenách. V současné době se snížení cen projevilo například u sirupů,“ uvádí například mluvčí Kauflandu Renata Maierl. Také podle mluvčí sesterského řetězce Lidl Zuzany Holé došlo k některým menším změnám.

Mluvčí Kauflandu navíc připomíná, že ceny komodit se navzájem ovlivňují. „Příkladem mohou být marmelády, kde se pokles neočekává s ohledem na růst cen ovoce,“ dodává.

To ovlivňuje i Kofolu. „Ačkoli cukr zlevnil, cena jiných klíčových surovin, zejména důležitých ovocných koncentrátů a PET granulátu, byla dodavateli navýšena. Také došlo k nemalému zvýšení nákladů spjatých s výrobou a jejich logistikou,“ popisuje mluvčí Kofoly Jaroslava Musilová. Proto museli podle ní od února některé ceníkové ceny naopak v řádu jednotek procent zvýšit. Konečné zdražení na pultu je pak věc řetězců.

Ušetří ten, kdo peče doma

Z odpovědí výrobců a obchodníků je zřejmé, že více se tak zatím mohou radovat jen ti, kdo si pečou doma sami. Například kilogram cukru krystal byl v prosinci podle dat statistického úřadu v průměru za necelých 18 korun, zatímco na začátku loňského roku stál o dvě koruny více.

Podle společnosti Nielsen sledující ceny v maloobchodě byl sestup ještě výraznější, přičemž pod položku cukr zahrnuli i ten kostkový a krupici. „Cena dosáhla v dubnu 22,40 koruny za kilogram, zatímco v listopadu a prosinci už byla o více jak třicet procent nižší na úrovni 15,50 korun,“ popisuje za Nielsen Mária Hukelová.

Na cukrovinkách či sladkých limonádách naopak zatím žádný pohyb směrem dolů vidět není. „U čokolád, čokoládových dezertů a čokoládových tyčinek se jednotková cena meziročně zvýšila v průměru o jedno až šest procent, ale nedocházelo k velkým výkyvům v průběhu roku a nesledujeme ani výrazný nárůst a následný pokles ceny v druhé půlce loňského roku,“ popisuje Hukelová.

To, že se ceny cukrovinek cenami cukru moc neřídí, potvrzuje i pohled do historie. Například mezi roky 2013 až 2014 šly výrobní ceny cukru dolů z 19 korun až na 13 korun za kilo. Ve stejném období, a ještě i v roce 2015, kdy už muselo zlevnění k výrobcům doputovat, šly naopak ceny tabulkové čokolády nahoru z 25 na skoro 27 korun na stogramovou tabulku.




Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

T-Mobil loni zvýšil tržby o dvě procenta, má šest milionů zákazníků

Ilustrační fotografie

Mobilní operátor T-Mobile má v současné době nejvíce zákazníků na trhu. Jejich počet loni stoupl o 128 tisíc na 6,176...

Uber chce v Praze rozvážet jídlo. Byznys zajímá i Amazon a Facebook

Uber Eats.

Firmy specializované na rozvoz jídla z restaurací si ve světě kolíkují svá teritoria. A některé z nich může zajímat i...

Najdete na iDNES.cz