Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Mladí chtějí dělat v tolerantních firmách, líbí se jim otevřenost ke gayům

  17:00aktualizováno  17:00
„Hodně gayů a leseb je ochotno změnit práci a přejít ke vstřícnějšímu zaměstnavateli,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz Pavlína Kalousová z neziskovky Byznys pro společnost. Radí firmám, jak být tolerantní a jak si odlišné skupiny zaměstnanců hýčkat.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Scott AdamsProfimedia.cz

Je pro lidi s menšinovou sexuální orientací důležité, aby zaměstnavatel dával najevo, že se u něj nesetkají s diskriminací?
Ano. Důležitost roste s generací mileniálů (lidé, narození na konci minulého století, pozn.red.), kteří vstupují na trh práce. Z mezinárodních průzkumů vyplývá, že v minulosti byli odlišně orientovaní lidé na univerzitě ‚vyoutovaní‘, a když pak vstoupili do práce, tak se uzavřeli. To se dnes mění, mladá generace očekává, že stejné hodnoty a postoje, které žije v soukromém životě, bude moci vyznávat i u svého zaměstnavatele. Pochopily to hlavně firmy, které zaměstnávají mladé lidi nebo lidi různých národností, a dávají svou toleranci a otevřenost najevo. Z hlediska atraktivity zaměstnavatele a orientace na mladé talenty bude toto téma naprosto nezbytné.

Pavlína Kalousová

Předsedkyně organizace Byznys pro společnost, která radí zaměstnavatelům, jak začleňovat odlišné skupiny zaměstnanců ve firmě. Ať už jde o matky malých dětí, rodiče po rodičovské dovolené, hendikepované, seniory nebo lidi s menšinovou sexuální orientací.

Pavlína Kalousová, ředitelka organizace Byznys pro společnost, z.s.

Jak se ta otevřenost u firmy projevuje?
Například tím, že zaměstnavatel prezentuje, že stejné benefity poskytuje hetero i homosexuálním párům. Například volno na doprovod k lékaři, nebo když jste registrovaní, máte dítě a potřebujete volno na jeho hlídání. Případně poskytují zaměstnavatelé rodinným příslušníkům svých zaměstnancům benefity ve zdravotním pojištění.

Poznají to ale i lidé zvenčí, kteří tam nepracují?
Stejně jako se dnes běžně firmy chlubí, že jsou společensky odpovědné, tak mnoho firem o sobě při komunikaci navenek dává vědět, že diversita, otevřenost a tolerance jsou pro ně základní hodnoty. Hodně to komunikuje Vodafone - nejvyšší vedení se loni zapojilo do kampaně S barvou ven, což je online poradna pro mladé gaye a lesby. Natočili video se svými LGBT zaměstnanci, kde mluví o tom, jak je pro ně důležité, že je v tom jejich zaměstnavatel podporuje. Nejčastěji se tomuto tématu věnují IT společnosti, poradenské firmy, komunikační agentury, mobilní operátoři.

Jak to vypadá v takové „gay-přátelské“ firmě v praxi? Dělá se nějaký coming out nebo školení zaměstnanců?
To je velmi individuální. Například IBM má zajímavý nástroj reverse mentoring - otočený mentoring. Spočívá to v tom, že LGBT zaměstnanec mentoruje nehomosexuálního manažera - seznámí ho se situací a je mu k dispozici, aby to mohli probrat. Řada lidí na manažerských pozicích je sice tolerantní, ale neví, jestli o homosexualitě má nebo nemá mluvit, jestli má takové zaměstnance nějak pobídnou. Pro spoustu lidí to může být citlivé a bojí se, že udělají nějaké faux-pas nebo dotyčnému způsobí nějaký šrám.

Je přístup k těmto zaměstnancům uvnitř firmy jiný?
Jako jeden ze způsobů podpory fungují zaměstnanecké skupiny -employee resource groups (ERG). Využívají se obecně pro zaměstnance, kteří řeší podobné téma nebo problém, nejtypičtější jsou ženské skupiny. Firma jim umožňuje se organizovat uvnitř firmy, mohou si zažádat o vlastní menší rozpočet. Pořádají různá setkávání, mohou si zvát hosty z venku, například někoho, kdo se podělí o svůj osobní příběh. Nebo mohou řešit, jak oslovit ostatní kolegy, aby se do aktivit zapojili

Slovníček

  • LGBTiQ komunita (lesbian, gay, bisexual, transgender, intersex, and questioning) – lidé s jinou než heterosexuální orientací (lesby, gayové, bisexuálové, transsexuálové, intersexuálové a „nejistí“)
  • coming out –přiznání se ke své odlišné orientaci
  • „vyoutovat se“ – veřejně se přihlásit k odlišné sexuální orientaci
  • straight – označení používané LBGT komunitou pro heterosexuály
  • be in the closet („být ve skříni“) – tajit svoji odlišnou sexuální orientaci

Které firmy v Česku mají ERG skupinu zaměřenou na sexuální menšiny?
Například IBM, ExxonMobil, Clearstream Operations, Accenture a nejnověji ADP (dělá firmám účetnictví a personální agendu, pozn.red.). Ti skupinu založili nově a mají desítky členů. Dělají nejen aktivity pro gaye a lesby, ale i pro heterosexuální kolegy, kteří téma chtějí podpořit anebo kteří mají homosexuální děti a téma řeší.

V souvislosti se současným nedostatkem pracovních sil: využila některá firma příležitost, aby na trhu cílila na LGBT zaměstnance?
Funguje šeptanda, lidé v komunitě si mezi sebou o takto vstřícných firmách řeknou. Hodně gayů a leseb je ochotno kvůli tomu změnit zaměstnavatele a jít tam, kde bude prostředí otevřenější a kde budou moci být sami sebou. Dnes už ve velkých městech v některých oborech, jako je komunikace, IT a podobně, může procento homosexuálních zaměstnanců být mnohem vyšší než ta čtyři procenta, o kterých se ve společnosti mluví. Už to není zanedbatelná skupina na trhu práce.

Jak častá je dnes diskriminace či šikana gayů a leseb na pracovišti?
Dělali jsme si průzkum a porovnávali situaci před třemi lety a dnes a situace se zlepšuje. Čím dál méně lidí zejména v Praze cítí nějakou formu diskriminace na pracovišti. Často je to spojené s náborem - už tam mohou mít pocit, že sexuální orientace mohla mít dopad na rozhodování o přijetí do zaměstnání. Z průzkumů Byznys pro společnost a Prague Pride vyšlo, že pro více než polovinu gayů a leseb je důležité, aby se na pracovišti cítili bezpečně.

Nestačí prostě k LGBT zaměstnancům přistupovat stejně jako k ostatním a mezi pracovníky nerozlišovat?
U zaměstnavatelů, kteří se tématu nevěnují, nepojmenovali ho, nastávají rozpačité situaci praktického rázu. Například když se organizuje teambuilding a řeší se, kdo s kým bude bydlet na pokoji, nebo když se organizuje vánoční večírek, kam se zvou partneři a partnerky, a není jasné, jestli si může dotyčný přivést partnera stejného pohlaví.

Proč tolerance nestačí?
Aktivní přístup k cílové skupině vytvoří bezpečné prostředí a dá každému možnost být sám sebou, ‚vyoutovat‘ se (přiznat se ke své orientaci, pozn.red.) na pracovišti a být standardní součástí týmu. Aby byl člověk stoprocentně výkonný, musí být sám sebou i v práci. Pokud není, tak hodně energie může věnovat tomu, že svou sexuální orientaci skrývá. Otevřené a bezpečné prostředí pro všechny odlišné skupiny, nejen LGBT, zvyšuje výkonnost a loajalitu lidí, přináší lepší spolupráci uvnitř firmy a inovace.

Personální nástroje, které mají integrovat různé zaměstnanecké skupiny, ale zřejmě fungují jen v kancelářských firmách, ne ve výrobních...
Vůbec ne, tenhle přístup funguje všude tam, kde máte různé skupiny zaměstnanců - ženy, seniory, hendikepované. I pro výrobní firmy je a bude téma na stole - zaměstnavatelé budou muset lidi udržet mnohem déle v práci, protože bude nedostatek mladých pracovníků. Když vybudujete firemní kulturu a nastavíte, jaké hodnoty se ve firmě nosí, pak nezáleží, jestli jste banka nebo montujete auta. Příkladem ze zahraničí je například GE (General Electric, pozn.red).

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...



Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Prodávat kostku másla za 90 korun byla zlotřilost, říká majitel Madety

Předseda představenstva a generální ředitel Madeta a. s. Milan Teplý.

Majiteli českobudějovické Madety Milanu Teplému sice bude příští rok v březnu 70 let, ale podnik stále řídí pevnou...

Bílý prášek není z mléka. Místo sušené smetany si do kávy sypete chemii

Sypaná smetana do kávy

Lidé, kteří si do kávy sypou instantní smetanu, by se měli mít na pozoru. Coffee creamer, bělidlo do kávy, instantní...

Další z rubriky

Rizikové půjčky vévodí českému úvěrovému trhu. Banky ztrácí podíl na trhu

(Ilustrační snímek)

Rizikovým způsobem si půjčuje peníze 28 procent Čechů. Dvě třetiny dlužníků si vzalo půjčku od nebankovních společností...

T-Mobil loni zvýšil tržby o dvě procenta, má šest milionů zákazníků

Ilustrační fotografie

Mobilní operátor T-Mobile má v současné době nejvíce zákazníků na trhu. Jejich počet loni stoupl o 128 tisíc na 6,176...

Mimozemšťan Alza měl potíže. V e-shopu nefungovalo dokončení objednávky

Internetový obchod s elektronikou Alza.cz (ilustrační snímek)

Někteří zákazníci internetového obchodu Alza.cz mohli od včerejšího večera do dnešního poledne nakupovat jenom...

Najdete na iDNES.cz