Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mladí chtějí dělat v tolerantních firmách, líbí se jim otevřenost ke gayům

  17:00aktualizováno  17:00
„Hodně gayů a leseb je ochotno změnit práci a přejít ke vstřícnějšímu zaměstnavateli,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz Pavlína Kalousová z neziskovky Byznys pro společnost. Radí firmám, jak být tolerantní a jak si odlišné skupiny zaměstnanců hýčkat.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Scott AdamsProfimedia.cz

Je pro lidi s menšinovou sexuální orientací důležité, aby zaměstnavatel dával najevo, že se u něj nesetkají s diskriminací?
Ano. Důležitost roste s generací mileniálů (lidé, narození na konci minulého století, pozn.red.), kteří vstupují na trh práce. Z mezinárodních průzkumů vyplývá, že v minulosti byli odlišně orientovaní lidé na univerzitě ‚vyoutovaní‘, a když pak vstoupili do práce, tak se uzavřeli. To se dnes mění, mladá generace očekává, že stejné hodnoty a postoje, které žije v soukromém životě, bude moci vyznávat i u svého zaměstnavatele. Pochopily to hlavně firmy, které zaměstnávají mladé lidi nebo lidi různých národností, a dávají svou toleranci a otevřenost najevo. Z hlediska atraktivity zaměstnavatele a orientace na mladé talenty bude toto téma naprosto nezbytné.

Pavlína Kalousová

Předsedkyně organizace Byznys pro společnost, která radí zaměstnavatelům, jak začleňovat odlišné skupiny zaměstnanců ve firmě. Ať už jde o matky malých dětí, rodiče po rodičovské dovolené, hendikepované, seniory nebo lidi s menšinovou sexuální orientací.

Pavlína Kalousová, ředitelka organizace Byznys pro společnost, z.s.

Jak se ta otevřenost u firmy projevuje?
Například tím, že zaměstnavatel prezentuje, že stejné benefity poskytuje hetero i homosexuálním párům. Například volno na doprovod k lékaři, nebo když jste registrovaní, máte dítě a potřebujete volno na jeho hlídání. Případně poskytují zaměstnavatelé rodinným příslušníkům svých zaměstnancům benefity ve zdravotním pojištění.

Poznají to ale i lidé zvenčí, kteří tam nepracují?
Stejně jako se dnes běžně firmy chlubí, že jsou společensky odpovědné, tak mnoho firem o sobě při komunikaci navenek dává vědět, že diversita, otevřenost a tolerance jsou pro ně základní hodnoty. Hodně to komunikuje Vodafone - nejvyšší vedení se loni zapojilo do kampaně S barvou ven, což je online poradna pro mladé gaye a lesby. Natočili video se svými LGBT zaměstnanci, kde mluví o tom, jak je pro ně důležité, že je v tom jejich zaměstnavatel podporuje. Nejčastěji se tomuto tématu věnují IT společnosti, poradenské firmy, komunikační agentury, mobilní operátoři.

Jak to vypadá v takové „gay-přátelské“ firmě v praxi? Dělá se nějaký coming out nebo školení zaměstnanců?
To je velmi individuální. Například IBM má zajímavý nástroj reverse mentoring - otočený mentoring. Spočívá to v tom, že LGBT zaměstnanec mentoruje nehomosexuálního manažera - seznámí ho se situací a je mu k dispozici, aby to mohli probrat. Řada lidí na manažerských pozicích je sice tolerantní, ale neví, jestli o homosexualitě má nebo nemá mluvit, jestli má takové zaměstnance nějak pobídnou. Pro spoustu lidí to může být citlivé a bojí se, že udělají nějaké faux-pas nebo dotyčnému způsobí nějaký šrám.

Je přístup k těmto zaměstnancům uvnitř firmy jiný?
Jako jeden ze způsobů podpory fungují zaměstnanecké skupiny -employee resource groups (ERG). Využívají se obecně pro zaměstnance, kteří řeší podobné téma nebo problém, nejtypičtější jsou ženské skupiny. Firma jim umožňuje se organizovat uvnitř firmy, mohou si zažádat o vlastní menší rozpočet. Pořádají různá setkávání, mohou si zvát hosty z venku, například někoho, kdo se podělí o svůj osobní příběh. Nebo mohou řešit, jak oslovit ostatní kolegy, aby se do aktivit zapojili

Slovníček

  • LGBTiQ komunita (lesbian, gay, bisexual, transgender, intersex, and questioning) – lidé s jinou než heterosexuální orientací (lesby, gayové, bisexuálové, transsexuálové, intersexuálové a „nejistí“)
  • coming out –přiznání se ke své odlišné orientaci
  • „vyoutovat se“ – veřejně se přihlásit k odlišné sexuální orientaci
  • straight – označení používané LBGT komunitou pro heterosexuály
  • be in the closet („být ve skříni“) – tajit svoji odlišnou sexuální orientaci

Které firmy v Česku mají ERG skupinu zaměřenou na sexuální menšiny?
Například IBM, ExxonMobil, Clearstream Operations, Accenture a nejnověji ADP (dělá firmám účetnictví a personální agendu, pozn.red.). Ti skupinu založili nově a mají desítky členů. Dělají nejen aktivity pro gaye a lesby, ale i pro heterosexuální kolegy, kteří téma chtějí podpořit anebo kteří mají homosexuální děti a téma řeší.

V souvislosti se současným nedostatkem pracovních sil: využila některá firma příležitost, aby na trhu cílila na LGBT zaměstnance?
Funguje šeptanda, lidé v komunitě si mezi sebou o takto vstřícných firmách řeknou. Hodně gayů a leseb je ochotno kvůli tomu změnit zaměstnavatele a jít tam, kde bude prostředí otevřenější a kde budou moci být sami sebou. Dnes už ve velkých městech v některých oborech, jako je komunikace, IT a podobně, může procento homosexuálních zaměstnanců být mnohem vyšší než ta čtyři procenta, o kterých se ve společnosti mluví. Už to není zanedbatelná skupina na trhu práce.

Jak častá je dnes diskriminace či šikana gayů a leseb na pracovišti?
Dělali jsme si průzkum a porovnávali situaci před třemi lety a dnes a situace se zlepšuje. Čím dál méně lidí zejména v Praze cítí nějakou formu diskriminace na pracovišti. Často je to spojené s náborem - už tam mohou mít pocit, že sexuální orientace mohla mít dopad na rozhodování o přijetí do zaměstnání. Z průzkumů Byznys pro společnost a Prague Pride vyšlo, že pro více než polovinu gayů a leseb je důležité, aby se na pracovišti cítili bezpečně.

Nestačí prostě k LGBT zaměstnancům přistupovat stejně jako k ostatním a mezi pracovníky nerozlišovat?
U zaměstnavatelů, kteří se tématu nevěnují, nepojmenovali ho, nastávají rozpačité situaci praktického rázu. Například když se organizuje teambuilding a řeší se, kdo s kým bude bydlet na pokoji, nebo když se organizuje vánoční večírek, kam se zvou partneři a partnerky, a není jasné, jestli si může dotyčný přivést partnera stejného pohlaví.

Proč tolerance nestačí?
Aktivní přístup k cílové skupině vytvoří bezpečné prostředí a dá každému možnost být sám sebou, ‚vyoutovat‘ se (přiznat se ke své orientaci, pozn.red.) na pracovišti a být standardní součástí týmu. Aby byl člověk stoprocentně výkonný, musí být sám sebou i v práci. Pokud není, tak hodně energie může věnovat tomu, že svou sexuální orientaci skrývá. Otevřené a bezpečné prostředí pro všechny odlišné skupiny, nejen LGBT, zvyšuje výkonnost a loajalitu lidí, přináší lepší spolupráci uvnitř firmy a inovace.

Personální nástroje, které mají integrovat různé zaměstnanecké skupiny, ale zřejmě fungují jen v kancelářských firmách, ne ve výrobních...
Vůbec ne, tenhle přístup funguje všude tam, kde máte různé skupiny zaměstnanců - ženy, seniory, hendikepované. I pro výrobní firmy je a bude téma na stole - zaměstnavatelé budou muset lidi udržet mnohem déle v práci, protože bude nedostatek mladých pracovníků. Když vybudujete firemní kulturu a nastavíte, jaké hodnoty se ve firmě nosí, pak nezáleží, jestli jste banka nebo montujete auta. Příkladem ze zahraničí je například GE (General Electric, pozn.red).

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Zuckerbergovo bezpečí podražilo, Facebook denně platí stovky tisíc

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Facebook loni utratil za bezpečnost Marka Zuckerberga 7,3 milionu dolarů, v přepočtu 150 milionů korun. Vyplývá to ze...

Další z rubriky

ČEZ pokračuje ve větrné expanzi, ve Francii postaví své první elektrárny

Větrný park ČEZ v německém Cheinitz-Zethlingenu

Snaha polostátního gigantu ČEZ přebarvit se alespoň zčásti nazeleno pokračuje. Na konci roku by měla firma zahájit...

Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Najdete na iDNES.cz