"Do října chceme dokončit homologaci, zákazníky na první auta už máme," tvrdí jednatel a spolumajitel Tedom Truck Vlastimil Vildman. Firma vznikala za účasti sedlčanského podnikatele Martina Macíka, který jezdí s liazkami dakarskou rallye. Jeho vkladem do firmy jsou veškeré výkresy na nákladní vozy, které se v Liazu vyráběly.
Podle Vildmana jsou nové modely podstatně lepší než předchozí liazky. Některé části však zůstaly stejné, jako třeba rám kabiny, ale její design je nový. Tedom do nových vozů bude montovat své vlastní plynové motory nebo dieselové značky Deutz. Staré liazácké naftové motory už nesplňují platné emisní limity.
"U plynových motorů není ještě taková poptávka, čerpacích stanic na stlačený zemní plyn stále moc není. Ale až jich přibude, poptávka stoupne," věří Vildman.
Ročně chceme až pět tisíc aut
Na vzkříšení liazek se podílí i bývalí zaměstnanci Liazu, velmi často už v důchodovém věku. "Jsou zapálení, dělali tu celý život. Podařilo se nám ale najít i mladé konstruktéry," dodal Vildman.
Z továrny Liazu vyjelo za její existenci přes 350 tisíc aut. Tedom začíná mnohem skromněji – do konce roku chce vyrobit 20 vozů, příští rok až sto. V budoucnu by jich chtěl ročně vyrábět až pět tisíc. Ne všechny však v Jablonci, tady chce mít základnu jen pro středoevropský trh.
"Jednáme o licenční výrobě v Rusku, Africe a Mexiku," dodal. První zákazníci jsou z Česka, jde prý hlavně o soukromé firmy. Nadšení trochu brzdí ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
"Budou to mít těžké, jde o velmi konkurenční trh," myslí si. Přesto podle něj není Tedom bez šance v Česku či na Slovensku. Auta z Tedomu míří do části trhu, kde je podle nich v nákladních vozech nejmenší konkurence – užitková nákladní auta, do kamionů nepůjdou.
"Chceme využít naši dlouhodobou výhodu, levnější servis," dodal Vildman. První vozy bude firma opravovat sama, pak plánuje vybudování sítě servisů. Tedom chtěl původně na trh uvést auto pod značkou Fox, ale proti byl koncern Volkswagen, který má tento název registrovaný pro své malé vozy.
Liaz se nové vozy také nemohly jmenovat – název totiž patří firmě napojené na skupinu Appian. Podle Tedomu však byly jejich požadavky za značku přemrštěné. Firma se tak nakonec rozhodla rozvíjet už vlastní existující značku. V Třebíči vyrábí autobusy na zemní plyn. V Jablonci navíc "křísí" i staré liazky, na zakázku tu opravují už použité staré vozy.
"Měníme u nich prakticky vše, zůstávají většinou jen nápravy a motor po generální opravě. Je to pro zákazníky levnější než nové auto," podotkl Vildman. Motorárna Tedomu chce letos vyrobit přes 250 motorů, především na plyn. Ty směřují do autobusů nebo fungují v kogeneračních jednotkách.