Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy křísí rychlík z Liberce do Prahy. Pojede dvě hodiny

  12:01aktualizováno  12:01
Po dvaceti letech by mohli jet lidé z Liberce do Prahy vlakem přímo bez přestupu v Turnově. České dráhy plánují zavedení nového rychlíku od prosince letošního roku. Jeho start ale závisí na tom, zda na něj přispěje stát nebo kraj.

České dráhy nakoupily motorové jednotky RegioShark od polského výrobce Pesa, nasazují je například v Karlovarském kraji. I na trati, která je celá elektrifikovaná. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

Pro nový rychlík si už České dráhy objednaly předběžně místo na trati u Správy železniční dopravní cesty. Vlak pojede ráno z Liberce a v podvečer zpět.

České dráhy nechtějí zatím detaily komentovat. „Ve fázi přípravy jízdního řádu a s ohledem na probíhající jednání s objednateli, nebudeme detailnější informace sdělovat,“ řekla mluvčí ČD Radka Pistoriusová.

Nápad na přímý vlak vzešel z krajského dopravního výboru. Jeho člen Jaroslav Šrajer, někdejší vrchní přednosta liberecké stanice a nyní vedoucí provozní jednotky ČD Cargo, to vysvětluje tím, že přímé vlakové spojení je v programovém prohlášení krajské vlády. „Je hodně lidí, kteří každodenně do Prahy dojíždí za prací a vlak by určitě využili,“ řekl Šrajer. Přímé vlaky mezi Libercem a Prahou jezdily naposledy na konci devadesátých let minulého století.

Vlak má vyjet z Liberce v 6.48, na pražské hlavní nádraží má přijet v 8.51, zpět vyrazí v 16.08, v Liberci bude v 18.28. Nejrychlejší cesta tak potrvá 2 hodiny a 3 minuty. Dosud nejrychlejší vlakové spojení je 2 hodiny a 35 minut.

Čas odjezdu je špatně

Netradiční bude i jeho trasování: protože se kvůli silnému provozu nevejde na trať mezi Všetaty a Prahou, pojede přes Nymburk a Poříčany, tedy celkem 153 kilometrů. Po silnici cesta od libereckého nádraží na pražské hlavní nádraží měří 111 kilometrů. I to je jeden z důvodů, proč je vlak dosud na trase oproti silniční dopravě nekonkurenceschopný.

„Čas odjezdu je špatně, chtěli jsme spojení dříve, aby byli lidé v Praze na osmou,“ říká Šrajer. České dráhy by podle něj nasadily na trať regionální motorovou jednotku RegioShark z produkce polské společnosti Pesa. Ta v kraji jezdí na části osobních vlaků mezi Libercem a Děčínem. Je nízkopodlažní a má i oddíl první třídy nebo zásuvky a wifi.

Podle Šrajera se tak sníží rozdíl v době jízdy oproti autobusu. Ten zvládne cestu z Liberce na Černý Most za 65 minut. Pokud cestující potřebuje ale jinam, než na východní okraj Prahy, k jízdní době je potřeba připočíst ještě přesun do centra.

Zbývají otazníky

I když je vlak v předběžné objednávce, jeho vyjetí není jisté. České dráhy ho nevypraví samy na své riziko, ale podobně jako u většiny dálkových vlaků spoléhají na objednávku od ministerstva dopravy. To se k tomu ale zatím nemá.

„Ministerstvo dopravy objednávku toho vlaku nepředpokládá a ani neiniciovalo jeho vznik,“ řekl mluvčí Zdeněk Neusar.

Liberecký kraj chce ale o vlaku ještě s ministerstvem jednat. I proto, že Liberec je jediným krajským městem, které nemá přímé spojení. „Rychlíky objednává a platí stát. Liberecký kraj na to ve svém rozpočtu nemá finanční prostředky,“ řekla mluvčí Markéta Dědková. Podle ní je na polovinu června s ministerstvem na toto téma naplánováno jednání.

Mezi Libercem a Prahou má dnes téměř monopolní postavení RegioJet. Zejména ve špičkách jsou ale jeho autobusy na několik dní dopředu vyprodány. Právě vlak by mohl autobusům odlehčit. Kromě toho ještě na trase s pár spoji jezdí ČSAD Liberec a FlixBus.

Desítky let se mluví o lepší trati do Prahy, Správa železniční dopravní cesty aktuálně pro spojení zpracovává novou studii.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Zaměstnanci mě drželi před krachem. Pracovali zdarma, říká šéf Wizz Air

Zakladatel aerolinek Wizz Air József Váradi.

Jednoho dne může zákazník platit za dodatečné služby, ale letenka bude zdarma, hledí do budoucna zakladatel aerolinek...

Skútrem až na zámek. Rozvoj turismu má podpořit splavnění dalších úseků řek

Na dodržování předpisů na vodě a alkohol u vůdců plavidel dohlížejí smíšené...

Ministerstvo dopravy plánuje pustit motorové lodě do ústí Cidliny, Chrudimky a prodloužit povolenou plavbu až k mostu v...

Chorvat staví vlastní elektroauta. Hravě strčí do kapsy i slavnou Teslu

Rimac vyrobil zatím dva modely. Na snímku nový Concept Two.

Jeho životní příběh zní jako filmové vyprávění. Mate Rimac, Chorvat ze země takřka nedotčené autoprůmyslem, byl už jako...

Najdete na iDNES.cz