Liberecký kraj vypsal tendr na firmu, která zajistí provoz na patnáct let na zhruba třetině tratí v kraji. Ročně tam vlaky přepraví přes tři miliony cestujících, což jsou necelá dvě procenta ze všech lidí, kteří v Česku jedou vlakem. Tak velký balík tratí najednou do veřejné soutěže zatím nikdo nenabídl.
Kraj ročně platí za tyto spoje kolem 70 milionů korun. "Vedla nás k tomu zkušenost z mezinárodní soutěže na trať Liberec – Žitava – Rybniště/Seifhennersdorf. Přihlásily se tam čtyři firmy," řekl Petr Prokeš, ředitel krajské společnosti Korid LK, která veřejnou dopravu v oblasti koordinuje.
Fiasko už prý nehrozí
Kraj se už jednu z tratí pokusil otevřít dopravcům dříve, ale soutěž skončila fiaskem. "Když mu dopravci předložili cenu, kterou by za nasazení nových vlaků musel platit, soutěž raději zrušil," vzpomíná Petr Moravec, náměstek šéfa Českých drah pro osobní dopravu.
Liberecký kraj se tehdy nakonec dohodl s Českými drahami, nyní ubezpečuje, že nové fiasko nehrozí. "Máme to teď lépe propočítané, obnova železničních vozidel by měla být spolufinancována i z fondů Evropské unie" tvrdí Prokeš. Podle Moravce nemusí nasazení zbrusu nových souprav znamenat výrazné zdražení.
"Je důležité, aby byly soupravy využité. Optimálně by měl vlak v regionu za den najet šest set až sedm set kilometrů, ne postávat v depu," říká Moravec.
Hlavním kritériem na Liberecku bude cena a kvalita vlaků. "Chceme moderní motorové jednotky s nízkopodlažními částmi, které zajistí kvalitní, rychlou, pohodlnou a bezpečnou dopravu v oblasti," dodal Prokeš.
Kraj čeká, že se do soutěže přihlásí i zahraniční firmy. Například německý obr Deutsche Bahn. "Víme o zájmu dalších zahraničních společností," dodal Prokeš.
Vítěz soutěže získá právo jezdit na pěti tratích po dobu patnácti let. Podle Prokeše je takto dlouhá doba stanovená kvůli tomu, aby mohl provozovatel umořit velké počáteční investice do nových vlaků. Dlouhé období, na které je soutěž vypsána, se líbí i Českým drahám. "Tendry ukážou, kolik provoz vlaků skutečně stojí," dodává Moravec.
Jinými slovy – kraje budou ochotnější za vlaky platit více. S tím mají zatím dráhy problémy. Každoroční dohadování s hejtmany, kolik budou v příštím roce ochotni na regionální dopravu dát, občas připomíná zákopovou válku. I proto se dráhy rozhodly, že skutečné náklady krajům do detailů rozklíčují.
"Musí pochopit, že není možné za současné peníze vypravit vlak, který na své trase utrží pár desítek korun," vysvětloval nedávno MF DNES šéf drah Petr Žaluda.
Kraje však limitují peníze, které jim na veřejnou dopravu přiděluje stát. I proto vedení drah zvažuje, že by spolu s hejtmany lobbovalo za navýšení této částky. V ideálním případě by si železnice představovala od krajů tři miliardy korun ročně navíc. Způsob, jakým jsou vybíráni dopravci pro regionální dopravu, je často kritizován, protože miliardové příspěvky se zpravidla rozdávají bez výběrových řízení.