Autobazary prodávají výrazně méně aut než loni

Autobazary prodávají výrazně méně aut než loni | foto: Iveta Lhotská

Lidé nechtějí prodávat stará auta, nabídka bazarů zchudla

  • 66
Lidé v krizi omezili nejen nákup nových aut, ale šetří i na ojetinách. Největší tuzemská síť autobazarů AAA Auto hlásí meziroční propad prodejů v Česku o čtvrtinu. Za prvních šest měsíců si u nich koupilo auto 14 a půl tisíce zákazníků, ve stejném období loni to bylo téměř dvacet tisíc.

Propad zaznamenávají i jiné autobazary, výrazně dolů šly i dovozy ojetin ze zahraničí, které významně plní plochy bazarů. Podle importérů se totiž Němci a Italové, jejichž auta se do Česka nejčastěji dovážejí, přestali zbavovat svých zánovních vozů, o něž bývá na trhu největší zájem.

"Na začátku roku se auta nevyplatilo vozit kvůli kurzu koruny. Teď už by to smysl mělo, ale u zahraničních prodejců je prostě vybrakováno," popisuje David Bažant, který si dovozem aut z Itálie přivydělával několik let. Nyní auta vozí jen na zakázku, naslepo podle něj nemá cenu za hranice vyrážet.

Že je mezi ojetinami menší výběr, potvrzují i čísla z velkých inzertních serverů. Ty české ve srovnání s loňskem nabízejí asi o patnáct procent méně vozů a podobně je na tom například obří autoscout24.com.

Loni v září měl v nabídce 1,9 milionu ojetin z celé Evropy. Na jaře to bylo asi 1,6 milionu. Nyní se počet aut v databázi vrátil na loňskou hodnotu, jenže mezitím se působnost serveru rozšířila na tři nové země – Rumunsko, Bulharsko a Polsko.

Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla za menší výběr ojetých vozů může "odložená poptávka". Lidé si auta kvůli krizi nechávají déle a s nákupem nových váhají.

Šrotovné vyprázdnilo bazary

"Znatelné to bude nejvíc u kategorie nejmladších aut: je pravděpodobné, že se budou těžko shánět vozy staré dva až pět let," odhaduje.

U takto mladých aut totiž s přibývajícími lety příliš nerostou servisní náklady jako u starších ojetin a jejich majitel nemá potřebu auto stůj co stůj vyměnit.

Minimální nabídka však bude i u vozů starších deseti let. Kvůli šrotovnému totiž nezanedbatelná část z nich skončila ve šrotu místo u dalšího majitele. Třeba jen v Německu putovalo na vrakoviště asi 1,8 milionu vozů starších deseti let, které jejich majitelé vyměnili za slevu 2 500 eur na nákup nového auta.

Loni by pravděpodobně tato auta zčásti skončila v Česku. Ojetiny vyrobené před rokem 1998 totiž tvořily čtvrtinu všech vozů dovezených do země.

Kvůli nižší poptávce hubnou i autobazary. Například zmíněný bazar AAA Auto se sice v prvním pololetí vyšvihl do zisku, ale za cenu uzavření ztrátových poboček, zejména v zahraničí. Vedení řetězce však tvrdí, že se situace začíná obracet.

"Během letních měsíců dochází obvykle k sezonnímu poklesu, letos ale zůstal na počátku třetího čtvrtletí počet vozů, které si u nás zákazníci koupili, stabilní, a od druhé poloviny srpna dokonce roste," uvedl většinový majitel sítě Anthony James Denny.

Auta lze navíc letos nakoupit za výrazně nižší ceny než dřív. Zatímco pětiletá fabia vyšla v roce 2007 na 179 tisíc korun, nyní za ni v AAA Auto zákazník v průměru zaplatí jen 129 tisíc.

Majitelé bazarů připouštějí, že zájem lidí o ojetiny brzdí i banky. Ty totiž mnohem přísněji posuzují žádosti o půjčky nebo o leasing, kterým by zájemce o auto nákup financoval. A zadlužovat se nechtějí ani sami lidé.

"Volí tedy raději levnější vůz, mnohdy jen na přechodnou dobu, ale převážně platí hotově," popsal majitel autobazaru Auto Štěpánek Petr Štěpánek.