Lidé chtějí ušetřit, a tak se sdružují do větších skupin a snaží se tak vyjednat slevy. Ilustrační snímek

Lidé chtějí ušetřit, a tak se sdružují do větších skupin a snaží se tak vyjednat slevy. Ilustrační snímek | foto: iDNES.cz / Profimedia.cz

Lidé se začali spojovat do skupin, aby si vymohli výrazné slevy

  • 179
Unie malých a středních podniků spustila portál, na němž se od pondělí registrují živnostníci i obyčejní lidé, kteří si na firmách chtějí vymoci velké slevy. Věří tomu, že když se spojí, budou mít větší vyjednávací sílu. Od pondělí, kdy byl portál spuštěn, se na něj registrovalo zhruba 250 lidí.

Unie, zastupující zájmy většinou malých firem o zhruba deseti lidech, se rozhodla spustit portál poté, co se jí v roce 2010 podařilo pro své členy získat padesátiprocentní slevu na volání od tuzemského operátora.

Akce Z

Za socialistického Československa to byla "spontánní" brigáda lidí, za kterou nedostávali zaplaceno. V Akci Z se tak například uklízela sídliště, v parcích lidé hrabali listí, z "nadšení" ale vznikaly i kanalizace, kulturní domy či prodejny. Spontánnost akcí však nebyla zcela upřímná, kdo se do akce nepřidal, mohl mít nepříjemnosti.

"To slovo Akce Z bylo v minulosti chápáno spíš negativně, ale my jsme ho pro portál použili v nadsázce. Lidé rádi vzpomínají na minulost, a tak jsme té nostalgie využili," říká Kotlárová.

"Na tomto příkladu jsme si uvědomili, jak velké marže některé podniky mají a že je jsou schopny výrazně snížit, pokud získají větší počet nových zákazníků. Padesátiprocentní sleva měla velký ohlas a naši členové se nás začali ptát, zda nejsme schopni vyjednat výrazné slevy i na jiné služby a zboží," vysvětluje Radomíra Kotlárová, první  místopředsedkyně Unie malých a středních podniků ČR, co vedlo ke vzniku portálu akcez.cz.

Může se na něm registrovat každý, kdo chce například levněji telefonovat a brouzdat po internetu, platit méně za benzin a naftu či za spotřebu energií, ale i ten, kdo chce ušetřit na nákupu potravin a značkového oblečení.

Podnikatelé si slibují nižší náklady

Unie nechá lidi registrovat tři měsíce a pak se pro ně bude u jednotlivých oblastí podle počtu přihlášených zájemců snažit vyjednat co nejlepší ceny. Čeká, že budou mnohem výhodnější než například slevové karty, které rozdávají jednotliví prodejci.

Nižší ceny, a tím pádem nižší náklady očekává i majitel jihlavské cukrárny  U brány. "Zaměstnávám patnáct lidí a pokud by se mi podařilo získat nižší ceny za volání, našemu podnikání by to pomohlo. Myslím si, že u volání slevy v řádu desítek procent můžeme tímto způsobem získat. U ostatního zboží takové slevy nečekám, ale každá koruna, kterou jde ušetřit, je dobrá," říká Josef Sankot.

Registrace je zdarma

Registrace i následné využívání slev je bezplatné. Unie si od toho ale "zisk" slibuje, a to v podobě větší členské základny, tím pádem i větších příspěvků a vyjednávací síly pro prosazování vlastních zájmů. "S politiky a různými státními orgány se snažíme vyjednávat vhodnější podmínky pro podnikání našich členů. Čím více nás bude, tím více nám budou naslouchat," slibuje si Kotlárová.

Unie nehodlá registrace zpoplatnit ani v budoucnu, a to ani lidem, kteří nejsou jejími členy. "Ne, to rozhodně neplánujeme. Vyjednávání pro více lidí nás nic nestojí, tak proč bychom to měli zpoplatňovat. Naopak, můžeme dosáhnout ještě vyšší slevu a navíc se nám tím zvýší čtenost našich stránek," dodává s tím, že členská základna unie se od pondělí zvýšila téměř o desetinu a návštěvnost stránek stoupla na dvojnásobek.