Lidé si při nákupech počkali na slevy

Lednové výprodeje za nízké ceny letos přilákaly do obchodů rekordní množství zákazníků. V prvním měsíci letošního roku prodali obchodníci o 7,4 procenta více zboží než loni v lednu. Největší žně přitom měli prodejci oblečení a obuvi. U těch lidé nakoupili skoro o dvacet procent více výrobků než před rokem. Obchodníci se většinou shodují na tom, že leden byl pro nákupy oblečení ideální měsíc - prodejny nabízely řadu slev a lidé se už naučili, že se vyplatí si na slevy počkat.

"Důvody, proč se letos oblečení prodávalo tak dobře, jsou dva. Jednak si lidé zvykli počkat na povánoční slevy. Ale letos se k tomu přidalo ještě nezvykle teplé počasí," říká jednatel sítě hypermarketů Globus Petr Vyhnálek.

"Zatímco loni začala zima už dlouho před Vánocemi a lidé kupovali teplé oblečení už v listopadu, letos k tomu neměli důvod a mohli počkat až na lednové slevy. Ve výprodeji díky tomu zbyl mnohem širší sortiment zboží, než je obvyklé," vysvětluje.

O tom, že se lednové slevy dostávají stále více do povědomí lidí, hovoří i další obchodníci. "Je to rok od roku více znát na nákupech lidí," tvrdí marketingová ředitelka obchodního domu Kotva Iva Jirsová.

Alena Hellerová z Českého statistického úřadu má ještě jeden argument: "Prodej textilu a obuvi už příliš dlouhou dobu klesal. Propadal se i v době, kdy ostatní obchody pociťovaly příliv zákazníků. Nyní zřejmě konečně přišel čas, kdy lidé začali myslet i na nákupy oblečení."

Kromě oblečení rostl výrazně i prodej smíšeného zboží v hypermarketech a v obchodních domech. I tam totiž v lednu zamířili lidé za slevami. Tržby v těchto velkých obchodních centrech byly letos o 16,3 procenta vyšší než loni.

Výrazně lépe si ovšem tentokrát vedly i specializované obchody zaměřené na zboží dlouhodobé spotřeby - prodejny automobilů, elektroniky, nábytku či kutilských potřeb.

Za motorová vozidla letos obchodníci utržili v lednu o 15,7 procenta víc než loni. Není to však tím, že by se prodalo více aut - počet prodaných vozů v tuzemsku za první dva měsíce letošního roku zůstal zhruba na loňské úrovni.

Díky čemu tedy prodejci aut vydělali více? Prodávají se totiž dražší auta než dřív.
"Suverénně největší hráč na trhu - Škoda Auto - prodává letos ve velkém dražší modely fabie, zatímco loni ještě převažovaly felicie, jejichž základní verze je o 30 tisíc korun levnější," říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

I další prodejci pak prodávají spíše dražší vozy a například automobilka Daewoo, která v minulých letech byla na špičkách prodejů díky levnému modelu malého vozu Matiz, letos vypadla z patnácti nejprodávanějších značek. "Místo toho se kupují dražší vozy," dodal Šípek.

Rostoucí příliv zákazníků zaznamenaly v lednu i firmy, jež nabízejí různé typy moderních služeb. Největší skok v tržbách - o 20,7 procenta oproti loňskému lednu - se tradičně podařil telekomunikačním společnostem.

Více než pětinový nárůst příjmů za služby vykázaly i firmy z oblasti reklamy. Dařilo se i společnostem, které nabízejí dopravní a architektonické služby. Jejich klienty přitom v naprosté většině tvoří tuzemské firmy.

Ekonomové proto věří, že právě silný růst poptávky v těchto oborech je dobrým důkazem toho, že finanční situace českých firem se postupně vylepšuje. "Pohled na rychle rostoucí obory služeb ukazuje na zvýšenou poptávku podnikového sektoru po dodatečných službách," všímá si ekonom Société Générale Miroslav Brabec.