Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé stále upřednostňují levnější výrobky, strach z krize se ale zmenšuje

  1:02aktualizováno  17:57
S tím, jak se vyvíjejí obavy z dopadů ekonomické krize, mění se měsíc od měsíce i nákupní zvyklosti Čechů. Zatímco na jaře omezili nákupy pouze na nejnutnější zboží, nyní už jsou o něco odvážnější. Nadále však jasně upřednostňují levnější výrobky před těmi dražšími.
Lidé do nákupních košíků skládají osvědčené výrobky. Kvůli krizi neexperimentují.

Lidé do nákupních košíků skládají osvědčené výrobky. Kvůli krizi neexperimentují. | foto: Václav PancerMF DNES

Dokazují to poslední květnové statistiky maloobchodu. Čeho se lidé podle průzkumu agentury Focus, který má MF DNES k dispozici, nejvíc bojí?

Především ztráty životní úrovně. Že se budou muset uskromnit, znepokojuje přes devadesát procent lidí, to je víc než na jaře.

"Myslím, že tyto obavy jsou spíš problémem oblastí, kde došlo k nějakému masivnímu propouštění. Jinak ale důvody, proč se bát, ubývají. Ukázalo se, že nic nezdražuje ani ničeho není nedostatek," popisuje uvažování lidí psycholog Jiří Brančík.

S deklarovaným menším strachem ale nekoresponduje realita. Tržby maloobchodníkům v květnu totiž meziročně klesly o 7,5 procenta, což je největší propad od letošního února. - čtěte Češi v květnu méně utráceli

Z poloviny se přitom na propadu podílel klesající prodej automobilů a pohonných hmot. Snížení DPH pro firemní osobní auta situaci zřejmě jen zmírnilo. Lidé i firmy s utrácením za věci dlouhodobé spotřeby více váhají.

Čekání na horší časy

Naopak růst tržeb o 1,3 % oproti loňsku si mohou pochvalovat obchodní řetězce. Ani v oblasti rychloobrátkového zboží, jako jsou potraviny a drogerie, se ale nedaří všem výrobkům stejně.

Od doby, kdy nastoupily levné privátní značky obchodních řetězců (Clever, Mince, Halíř...), lidé stále více opomíjejí průměrné výrobky s neurčitou image, místo toho nakupují buď ty úplně nejlevnější, nebo naopak ty dražší, které znají z reklam a kterým věří. V době krize je tato polarizace značek víc znát.

"V ČR je stabilní spotřeba dovozních luxusních destilátů a na druhé straně narůstá spotřeba v nejlevnější kategorii jako tuzemský rum. Všem značkám mezi tím se daří hůř," tvrdí Pavel Pichler, ředitel společnosti Podravka-Lagris, který dříve pracoval pro Becherovku.

"O polarizaci svědčí i pokles prodejů desetistupňového piva, zástupce středu, a nástup dražších jedenáctek a diskontních piv," doplňuje ředitel reklamní agentury TBWA Radek Dráb.

Podle Tomáše Hrivnáka z poradenské agentury Idealisti lidé v době krize při nákupech více spoléhají na osvědčené značky a méně experimentují.

"V košíku mají jednu prémiovou značku, například vodku Absolut, a zbytek tvoří privátní značky obchodu. Není vůle ke zkoušení nového, lidé očekávají horší časy," říká Hrivnák.

Přestože statistické údaje zatím o zlepšení situace nesvědčí, samotná nálada mezi lidmi by mohla pomoci krizi zmírnit. Právě strach z ní je největší brzdou znovunastartování hospodářského růstu, varoval už v roce 1933 ve svém inauguračním projevu americký prezident Franklin D. Roosevelt.

Průmyslová výroba dramaticky padá, podniky musí pokračovat v propouštění, a tak lidé stále více šetří – takže průmysl vyrábí méně. Spirála strachu pokračuje, dokud nedojde k jeho odeznění.

Museli jste se kvůli krizi uskromnit?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 18. července 2009. Anketa je uzavřena.

NE 4094
ANO 3681


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Další z rubriky

Fronty před úřadem. Stát začal přijímat žádosti o levné půjčky na bydlení

Stát půjčí mladým lidem na bydlení až 2 miliony korun s úrokem od 1 %

Mladé rodiny do 36 let mohou od středy žádat o státní půjčku až dva miliony korun na rekonstrukci nebo pořízení nového...

Sucho představuje katastrofu jako povodně. Stát se začíná připravovat

Ilustrační foto

V Česku mají vzniknout Komise pro sucho, které budou řídit situaci v Česku při nedostatku vody. Budou moci například...

Kafíčko za 65 korun. Nárůst turistů zdražil v Česku ubytování i restaurace

Ilustrační snímek

Stále více Čechů tráví část dovolené v tuzemsku. Jen během letošního prvního pololetí se počet domácích návštěvníků...

Najdete na iDNES.cz