Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé v Kvasinách opouštějí domy kvůli automobilce

  10:10aktualizováno  10:10
Ve svých domech v Kvasinách na Rychnovsku žijí třeba už padesát let, jenže na jejich pozemcích má vzniknout průmyslová zóna pro tamní automobilku. Obyvatele tří bytovek a čtyř rodinných domů - celkem asi čtyřicet lidí - proto čeká stěhování.
Aby se automobilka v Kvasinách mohla rozšířit, lidé musí opustit své domovy. Ilustrační foto

Aby se automobilka v Kvasinách mohla rozšířit, lidé musí opustit své domovy. Ilustrační foto | foto: Radek KalhousMF DNES

Ze tří stran už většinu domů obklopila automobilka, čtvrtou stranu blokuje železniční vlečka s nádražím.

Na náhradní bydlení přispěje stát
Po mnoha měsících dohadování by starousedlíci měli dostat nové bydlení od obce pořízené za peníze, které dá stát na průmyslovou zónu. Potíž je v tom, že některým se nabízené byty nezamlouvají a s obcí se ještě nedohodli.

"Ten byt v řadovém domě připomíná dlouhý vagon, v takovém bydlet určitě nechci! V přízemí bude jediné okno, které má osvětlit kuchyň i obývák, z druhé strany stojí garáž. Do dalších místností se bude chodit do patra, to není pro starší lidi. Já nechci nic přepychového, jen bydlet kulturně," zlobí se Olga Martincová, která nyní žije v činžovním domě z počátku minulého století.

Podobně jsou na tom lidé ze sousedství: "Moje stará maminka by tam taky měla dostat byt, ale úplně maličký. Když jsme žádali o rozšíření, řekli nám, ať si doplatí půl milionu korun," stěžuje si žena z Kvasin.

Podle kvasinského starosty Pavla Ulricha je vyjednávání s lidmi o novém bydlení kvůli jejich narůstajícím požadavkům velmi složité. "Máme snahu připomínky řešit, ale je to věc ceny. Když někdo dostane za byt v hodnotě tří set tisíc korun byt nový za dva miliony, je to výhodné řešení. Dál už ale ustupovat nemůžeme. Obávám se, že některý z nespokojenců může záměr úplně skácet," říká Ulrich, podle kterého se jednání vlečou už druhým rokem.

fotoVývoj cen bytů sledujte na
CENYBYTU.IDNES.CZ

Někteří lidé se ale už s obcí dohodli. "Vybrali jsme si domek podle katalogu a budeme opět bydlet v Kvasinách, spíš někde na samotě, jak jsme zvyklí. Nechceme dělat automobilce žádné schválnosti," říká Rudolf Beneš, jehož dvojdům se zahradou zasahuje do odlehlého cípu areálu automobilky.

Málokoho už v domcích a bytech drží nějaká nostalgie. V těsném sousedství totiž denně jezdí kamiony, ozývá se hluk ze svařovny a montážní haly, za nepříznivého větru je cítit barvy z lakovny. Trvá to už roky, ale s náběhem nového vozu Roomster a s dalším rozšiřováním průmyslové zóny je to stále horší.

Život v sousedství automobilky není žádný med
"Na zahradě se nedá být, sousedíme hned se zkušební dráhou. Každých osm deset minut vyjede nové auto a musí tam odzkoušet brzdy, klakson, válce. Co mám dělat? Je nesmysl zůstat uprostřed fabriky," ptá se Beneš. Náhradní bydlení pro lidi ze sousedství automobilky by mělo být první výstavbou v Zámecké ulici, kde Kvasiny chtějí nabídnout stavební parcely až pro šedesát domků.

Územní řízení pro infrastrukturu k řadovému domu chce obec zahájit už příští měsíc. Zatím existuje projektová dokumentace pro dva rodinné domy a s dodavatelem projektu řadového domu se nyní jedná o ceně.

Příjemcem peněz od státu je město Solnice, s vyjednáváním o nemovitostech u automobilky ale vypomáhají i samy Kvasiny.

"Na začátku jsme bohužel neznali přesné podmínky dotace, takže sliby lidem se postupně zmenšovaly. Napřed mělo jít o činžák, pak Solnice přišla s nápadem na řadový dům a o něm se teď stále jedná," uvedl starosta Kvasin Ulrich.

Domy v sousedství automobilky pamatují už majitele firmy Jawa Františka K. Janečka, jenž zdejší panství zakoupil v roce 1928 a začal tam budovat továrnu na karoserie. Koncem 60. let se pak automobilka domů zbavila a lidé si je museli odkoupit od obce.

O přestěhování obyvatel se vážně jedná asi posledních sedm let. Nyní tomu nahrála státní podpora pro automobilku. Podle ředitele kvasinského závodu Škody Auto Jana Tauchmana zapadá do projektu průmyslové zóny i záměr ucelení závodu o plochy, kde dosud stojí obytné domy. "Využijeme je pro logistické zázemí, pro příjem a expedici vozů. Poloha při železniční vlečce je proto výhodná," říká Tauchman, podle nějž by se lidé mohli odstěhovat do roka či nejpozději do dvou let.

Autoři: ,


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Vietnamci si budou muset počkat. Vláda přiškrtila víza pro podnikání

Ilustrační snímek

Vláda ČR ve čtvrtek rozhodla o dočasném pozastavení příjmu žádostí o dlouhodobý pobyt za účelem zaměstnání a žádostí...

Nejvytíženější opravovaný úsek D1 dokončíme v termínu, slíbil šéf ŘSD

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa sdělil na tiskové konferenci, jak pokračuje modernizace úseku dálnice D1...

Firmy dopřávají lidem kvalitnější pracovní pomůcky, hlídají ale plýtvání

Ilustrační snímek

Nízká nezaměstnanost nahrává firmám vyrábějícím pracovní oblečení, boty a ochranné pomůcky. Zhruba šestimiliardový trh...

Najdete na iDNES.cz