Ze tří stran už většinu domů obklopila automobilka, čtvrtou stranu blokuje železniční vlečka s nádražím.
Na náhradní bydlení přispěje stát
Po mnoha měsících dohadování by starousedlíci měli dostat nové bydlení od obce pořízené za peníze, které dá stát na průmyslovou zónu. Potíž je v tom, že některým se nabízené byty nezamlouvají a s obcí se ještě nedohodli.
"Ten byt v řadovém domě připomíná dlouhý vagon, v takovém bydlet určitě nechci! V přízemí bude jediné okno, které má osvětlit kuchyň i obývák, z druhé strany stojí garáž. Do dalších místností se bude chodit do patra, to není pro starší lidi. Já nechci nic přepychového, jen bydlet kulturně," zlobí se Olga Martincová, která nyní žije v činžovním domě z počátku minulého století.
Podobně jsou na tom lidé ze sousedství: "Moje stará maminka by tam taky měla dostat byt, ale úplně maličký. Když jsme žádali o rozšíření, řekli nám, ať si doplatí půl milionu korun," stěžuje si žena z Kvasin.
Podle kvasinského starosty Pavla Ulricha je vyjednávání s lidmi o novém bydlení kvůli jejich narůstajícím požadavkům velmi složité. "Máme snahu připomínky řešit, ale je to věc ceny. Když někdo dostane za byt v hodnotě tří set tisíc korun byt nový za dva miliony, je to výhodné řešení. Dál už ale ustupovat nemůžeme. Obávám se, že některý z nespokojenců může záměr úplně skácet," říká Ulrich, podle kterého se jednání vlečou už druhým rokem.
Vývoj cen bytů sledujte na
CENYBYTU.IDNES.CZ
Někteří lidé se ale už s obcí dohodli. "Vybrali jsme si domek podle katalogu a budeme opět bydlet v Kvasinách, spíš někde na samotě, jak jsme zvyklí. Nechceme dělat automobilce žádné schválnosti," říká Rudolf Beneš, jehož dvojdům se zahradou zasahuje do odlehlého cípu areálu automobilky.
Málokoho už v domcích a bytech drží nějaká nostalgie. V těsném sousedství totiž denně jezdí kamiony, ozývá se hluk ze svařovny a montážní haly, za nepříznivého větru je cítit barvy z lakovny. Trvá to už roky, ale s náběhem nového vozu Roomster a s dalším rozšiřováním průmyslové zóny je to stále horší.
Život v sousedství automobilky není žádný med
"Na zahradě se nedá být, sousedíme hned se zkušební dráhou. Každých osm deset minut vyjede nové auto a musí tam odzkoušet brzdy, klakson, válce. Co mám dělat? Je nesmysl zůstat uprostřed fabriky," ptá se Beneš. Náhradní bydlení pro lidi ze sousedství automobilky by mělo být první výstavbou v Zámecké ulici, kde Kvasiny chtějí nabídnout stavební parcely až pro šedesát domků.
Územní řízení pro infrastrukturu k řadovému domu chce obec zahájit už příští měsíc. Zatím existuje projektová dokumentace pro dva rodinné domy a s dodavatelem projektu řadového domu se nyní jedná o ceně.
Příjemcem peněz od státu je město Solnice, s vyjednáváním o nemovitostech u automobilky ale vypomáhají i samy Kvasiny.
"Na začátku jsme bohužel neznali přesné podmínky dotace, takže sliby lidem se postupně zmenšovaly. Napřed mělo jít o činžák, pak Solnice přišla s nápadem na řadový dům a o něm se teď stále jedná," uvedl starosta Kvasin Ulrich.
Domy v sousedství automobilky pamatují už majitele firmy Jawa Františka K. Janečka, jenž zdejší panství zakoupil v roce 1928 a začal tam budovat továrnu na karoserie. Koncem 60. let se pak automobilka domů zbavila a lidé si je museli odkoupit od obce.
O přestěhování obyvatel se vážně jedná asi posledních sedm let. Nyní tomu nahrála státní podpora pro automobilku. Podle ředitele kvasinského závodu Škody Auto Jana Tauchmana zapadá do projektu průmyslové zóny i záměr ucelení závodu o plochy, kde dosud stojí obytné domy. "Využijeme je pro logistické zázemí, pro příjem a expedici vozů. Poloha při železniční vlečce je proto výhodná," říká Tauchman, podle nějž by se lidé mohli odstěhovat do roka či nejpozději do dvou let.