Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé vypili už více než dvacet miliard půllitrů gambrinusu

  15:53aktualizováno  15:53
Místo tří sudiček stálo v květnu 1869 u jeho kolébky dvacet významných Plzeňanů včetně továrníka Emila Škody. Od těch dob se ho v Plzni uvařilo na 102 milionů hektolitrů. Řeč je o pivu Gambrinus.

Nové pivo Gambrinus Excelent. | foto: gambrinus.cz

Dnes na den přesně uplynulo 140 let ode chvíle, kdy císařské úřady povolily založit První plzeňský akciový pivovar, pozdější Gambrinus. Stavba pivovaru začala v létě 1869. První pivo se na stoly hostinců dostalo 10. prosince 1870.

"Za tu dobu si konzumenti pochutnali na více než dvaceti miliardách půllitrů gambrinusu. Takové množství by jeden z nejlepších českých výčepních při rychlosti jedno pivo za sedm vteřin čepoval v kuse 4 528 let," vypočítal vrchní sládek Gambrinusu Jan Hlaváček, jehož podpis nese od loňského roku každá lahev a plechovka se čtvrtým nejprodávanějším pivem v Česku.

Nebylo to tak ale vždycky. Během obou světových válek výroba gambrinusu dramaticky klesla. Navíc v dubnu 1945 byl pivovar při náletu rozbombardován. Nebýt plamenné řeči, kterou Hlaváčkův dědeček František, stoje na bedně od piva Gambrinus, vyburcoval zaměstnance k obnově plzeňského pivovaru, nebylo by dnes co pít, natož slavit.

Výrazně lepší časy pro gambrinus nastaly až po roce 1989. "Za socialismu se totiž smělo pít v každém kraji pouze jedno regionální pivo. Gambrinus byl jen pro Západočechy," říká Jan Hlaváček.

Když se pak mohl od 90. let prodávat v celé republice, jeho spotřeba začala stoupat. Vloni čeští pivaři vypili na 7,9 milionu hektolitrů piva Gambrinus. Od listopadu si mohou pochutnávat na čtyřech druzích.

Autor:


Témata: Pivo, pivovar, Podpis


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...
Pivo v plechovkách stále roste. Prodalo se ho až o 80 procent víc než loni

Obliba piva z obchodních řetězců, a zejména toho plechovkového, dál roste v neprospěch moku prodávaného v hospodách. Potvrzují to odhady Českého svazu pivovarů...  celý článek

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

Logo Účtenkovky tvoří barevná písmena na bílém podkladu
Účtenkovka zlobí. Skenování moc nefunguje a hráčům se do přepisování nechce

Už je to více než dva týdny, co se rozjela účtenková loterie. Cestu k hlavní ceně milion korun, autu či dalším peněžním výhrám však lidem ztěžují problémy s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.