Prodej luxusních kabelek příliš neklesl. Ženy si totiž nepřestaly dělat radost i během hospodářské krize. Ilustrační foto

Prodej luxusních kabelek příliš neklesl. Ženy si totiž nepřestaly dělat radost i během hospodářské krize. Ilustrační foto | foto: Reuters

Lidé za luxusní zboží utrácejí i navzdory hospodářské krizi

  • 60
Výrobce luxusu propad ekonomiky nezasáhl zdaleka tak tvrdě jako jiná odvětví. Ti skutečně bohatí u nich nakupují dál. Značky jako Louis Vuitton nebo Gucci se však už nemohou spoléhat na raketový růst svých příjmů, jako tomu bylo v uplynulých dvou desetiletích.

"Navzdory rostoucímu optimismu bohatých lidí téměř polovina dotázaných odpověděla, že v příštích dvanácti měsících plánují omezit své útraty za luxusní zboží. Návrat k dřívějším tržbám tak bude vleklý a dlouhý," uvedla Pam Danzigerová, prezidentka výzkumné agentury Unity Marketing.

Majetní sice ve své rozmařilosti šlápli na brzdu, přesto se však vládci luxusních módních impérií po zveřejnění letošních pololetních výsledků radovali."Světový prodej luxusního zboží se už nezhoršuje," prohlásil Francois-Henry Pinault, šéf jednoho z největších módních koncernů PPR (značky Gucci, Yves Saint Laurent, ale také Puma).

Meziročně tržby PPR polevily za první pololetí pouze o 3,6 procenta a dosáhly 9,2 miliardy eur. Módní dům Christian Dior ohlásil v pololetí víceméně stejné výsledky jako loni – 8,1 miliardy eur. Skupina LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton (vedle značky LV má i Givenchy, Donna Karan, Kenzo či šampaňské) oznámila také nezhoršené výsledky přes 7,8 miliardy eur.

Pravda, čisté zisky klesly všem módním obrům, ale stále se počítají v řádu minimálně stovek milionů eur, takže prodej luxusu je pořád dobrý byznys. Módní značky za to čím dál víc vděčí Číně, kde stále přibývá majetných lidí, kteří si ještě potřebují koupit kabelky či hodinky zvučných značek.

Na kabelkách ženy nešetří

Podle agentury Reuters v době krize dopadají lépe prodeje kabelek než hodinek a to potvrzují i dílčí výsledky zmíněných módních domů. Důvod? Ženy jsou v utrácení stálejší než muži, takže prodeje kabelek netrpí tolik.

"Nejistota ohledně pracovních míst, kterou krize vyvolala, ohrozila mužskou identitu a přiměla muže k omezení výdajů. Ženy si ale dál chtějí dělat radost," vysvětlila pro Reuters Diana Jaffeová, odbornice na marketing. Kabelkám nahrává i to, že si je ženy kupují spontánně, zatímco u klenotů nebo hodinek to tak není.

Některé luxusní značky však budou na současnou recesi vzpomínat ve zlém, pokud vůbec dostanou tu možnost. Německý módní dům Escada s třicetiletou historií, jehož tváří je třeba Eva Herzigová, minulý týden vyhlásil vstup do insolvence.

Loni zbankrotované hongkongské módní impérium EganaGoldpfeil v červenci definitivně dokončilo rozprodej portfolia (vyrábělo mj. hodinky a šperky pod značkami Junghans, Pierre Cardin, Carrera či obuv Salamander).

A do třetice: italský návrhář Roberto Cavali v současnosti shání kapitál pro svůj byznys a Christian Lacroix hledá kupce.

Módní experti vysvětlují neúspěch těchto značek tím, že si nedržely dost vysoký standard, protože nadbíhaly zákazníkům z vyšší střední třídy. A doplatily na to.

Luxusní průmysl jako celek však právě díky tomu zažil v posledních letech rychlý růst a některé firmy se lovem na tržby nechaly strhnout i za cenu ztráty kvality a jedinečnosti. Krize je však o tyto zákazníky připravila – stovky tisíc manažerů a finančníků prostě zchudly.

Přežijí hlavně značky pro superbohaté

Vše tak nasvědčuje tomu, že jen značky pro skutečně bohaté, s historickým odkazem a silnou identitou jsou schopny přežít recesi v dobrém zdraví.

Potvrzuje to i Zbyněk Ambrož z Premier Tax Free, která vypořádává vrácení DPH turistům utrácejícím v Česku, a má proto přehled o nákupních statistikách. "Poslední výsledky za duben a květen ukazují, že luxusní obchody řekněme top deseti značek v centru Prahy dopadly stejně nebo i lépe než loni," říká.

Mezi ty šťastnější se počítá i francouzský Hermes, jedna z nejdražších a nejstarších luxusních značek na světě. Firmě meziročně v pololetí stouply tržby o dvanáct procent na 446 milionů eur.

A její tajemství? Pečlivě udržuje nabídku některých druhů zboží pod poptávkou, takže se například na kabelku "Birkin", která v přepočtu přijde až na půl milionu, čeká i několik let. Neboť právě nedostupnost je známkou pravého luxusu.

Omezili jste nákup luxusního zboží?

celkem hlasů: 5386

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 30. srpna 2009. Anketa je uzavřena.

Luxus jsem nekupoval/a
Luxus jsem nekupoval/a 3834
Ne
Ne 833
Ano
Ano 719