Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidem v Kolíně automobilka nic nepřinesla

  1:00aktualizováno  1:00
Pátek večer, hospoda na sídlišti v Kolíně. Sedí tu většinou místní, ale od jednoho stolu je slyšet ryzí ostravština. Parta kluků, jimž je kolem dvaceti let, klábosí nad pivem. Lidí z daleka je možné v Kolíně potkat stále víc.

Kolín dluží kvůli TPCA miliardu

Jsou to zaměstnanci nové automobilky Toyoty, Peugeotu a Citroënu (TPCA), kteří přišli do středních Čech za prací. 

"Doma nebyla šance něco najít, proto jsem šel pryč," říká Petr Starý, který se do Kolína přistěhoval ze vsi nedaleko Ostravy.

Kolín se za dva roky, co se začala automobilka stavět, změnil k nepoznání. Dnes továrna slavnostně zahajuje výrobu, ale mnoho lidí se ptá, co jim vlastně největší investice v historii Česka přinesla.

Japonsko-francouzská automobilka sháněla tři tisíce zaměstnanců nejprve v Kolíně a okolí, jenže zájem nebyl takový, jaký čekala. A tak brzy došlo i na velké nábory v severních Čechách a na Ostravsku, kde je vysoká nezaměstnanost.

Továrna má velké lákadlo: 850 bytů, které slíbila vláda postavit pro lidi z TPCA společně s kolínskou radnicí. "Dnes u nás pracuje 40 procent lidí z Kolína a okolí. To jsou zaměstnanci, kteří nedojíždějí ze vzdálenosti větší než 50 kilometrů. Ostatní jsou ze všech míst republiky," říká personální šéf automobilky Jan Doskočil. 

A to se právě místním nelíbí. Když se začala obří továrna budovat, slibovali jim politici, že devítiprocentní nezaměstnanost podstatně klesne - možná až na pět procent jako v Mladé Boleslavi. Výsledek? Lidí bez práce neubylo. Možná si nezaměstnaní spočítali, že za základní plat 14 tisíc korun se jim nevyplatí pracovat dvanáctihodinové směny.

Za TPCA se natáhly do Kolína další zahraniční firmy, které nabídly stovky dalších míst. Ale i tito dodavatelé měli potíže sehnat dost pracovníků.

ČTĚTE TAKÉ

Rozběh TPCA kalí nedostatek bytů
Jak se vyrábí po japonsku?

Kolín dluží kvůli TPCA miliardu
Nejdražší z Kolína je Toyota Aygo

Když TPCA v roce 2001 ohlásila, že si pro svou novou továrnu vybrala Kolín, tamní podnikatelé jásali. Více lidí, kteří budou mít peníze, přinesou větší zisky. Podle Josefa Domnosila, šéfa Okresní hospodářské komory, už všichni vystřízlivěli. "Prý sem měla přijít velká kupní síla, ale to tedy ani náhodou," říká. 

Iva Káninská provozuje hospodu na kraji Kolína, přímo proti bývalým kasárnám, kde dnes vzniká 300 bytů pro zaměstnance TPCA. Dnes už v novém areálu bydlí asi 140 lidí a řeklo by se, že večer co večer se do této restaurace dělníci nahrnou na pár piv.

Prý je to omyl. "Chodí sem tak čtyři chlapi, to je všechno. Možná ti dělníci nemají dost peněz - nájmy v těch bytech jsou prý vysoké," neskrývá zklamání Iva Káninská. 

Žádné velké nadšení nevládne ani na radnici. Bývalou starostku Zdenku Majerovou, nadšenou příznivkyni automobilky, zastupitelé už předloni odvolali a dnešní vedení města je spíše skeptické.

Za městem sice stojí obrovská průmyslová zóna, největší ve střední Evropě, ale městskou pokladnu to stálo více než miliardu. 

"Mám pocit, že nás vláda nepodržela. Doufám, že si to naši politici uvědomí, až se budou při slavnostním zahájení provozu TPCA plácat po ramenou," říká místostarosta Jiří Buřič. 

Ale ne všichni mají z továrny hořko v ústech. Sedmapadesátiletý Antonín Ulrych ze vsi u Čáslavi je vděčným zaměstnancem TPCA. Rok a tři čtvrtě byl bez práce, až z toho začínal mít psychické problémy. V automobilce teď dělá předáka. "Já jsem za tu šanci vděčný," říká.

Zaměstnanci kolínské automobilky při slavnostním zahájení výroby 28. února 2005.

Autoři:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

AirBank v Německu a Zonky na Západě i Východě, plánuje Šmejc

Finančník Jiří Šmejc

Finanční skupina Home Credit, která patří do impéria nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, se nadechuje k dalšímu růstu....

Miliardář Křetínský nakupuje rádia. Získává i dvojku trhu Evropu 2

Daniel Křetínský, majitel fotbalové Sparty

Podnikatel v energetice, miliardář Daniel Křetínský posiluje v médiích. Nynější majitel deníku Blesk a týdeníku Reflex...

Lidl a Kaufland přesedlají na BMW, ojetiny mohou zaplavit český trh

Německá automobilka BMW (ilustrační snímek)

Německá skupina Schwarz-Gruppe, vlastnící obchodní řetězce Lidl a Kaufland, přechází u firemní flotily ze značky Audi...

Najdete na iDNES.cz