Kolín dluží kvůli TPCA miliardu
Jsou to zaměstnanci nové automobilky Toyoty, Peugeotu a Citroënu (TPCA), kteří přišli do středních Čech za prací.
"Doma nebyla šance něco najít, proto jsem šel pryč," říká Petr Starý, který se do Kolína přistěhoval ze vsi nedaleko Ostravy.
Kolín se za dva roky, co se začala automobilka stavět, změnil k nepoznání. Dnes továrna slavnostně zahajuje výrobu, ale mnoho lidí se ptá, co jim vlastně největší investice v historii Česka přinesla.
Japonsko-francouzská automobilka sháněla tři tisíce zaměstnanců nejprve v Kolíně a okolí, jenže zájem nebyl takový, jaký čekala. A tak brzy došlo i na velké nábory v severních Čechách a na Ostravsku, kde je vysoká nezaměstnanost.
Továrna má velké lákadlo: 850 bytů, které slíbila vláda postavit pro lidi z TPCA společně s kolínskou radnicí. "Dnes u nás pracuje 40 procent lidí z Kolína a okolí. To jsou zaměstnanci, kteří nedojíždějí ze vzdálenosti větší než 50 kilometrů. Ostatní jsou ze všech míst republiky," říká personální šéf automobilky Jan Doskočil.
A to se právě místním nelíbí. Když se začala obří továrna budovat, slibovali jim politici, že devítiprocentní nezaměstnanost podstatně klesne - možná až na pět procent jako v Mladé Boleslavi. Výsledek? Lidí bez práce neubylo. Možná si nezaměstnaní spočítali, že za základní plat 14 tisíc korun se jim nevyplatí pracovat dvanáctihodinové směny.
Za TPCA se natáhly do Kolína další zahraniční firmy, které nabídly stovky dalších míst. Ale i tito dodavatelé měli potíže sehnat dost pracovníků.
ČTĚTE TAKÉ |
Rozběh TPCA kalí nedostatek bytů |
Jak se vyrábí po japonsku? |
Kolín dluží kvůli TPCA miliardu |
Nejdražší z Kolína je Toyota Aygo |
Když TPCA v roce 2001 ohlásila, že si pro svou novou továrnu vybrala Kolín, tamní podnikatelé jásali. Více lidí, kteří budou mít peníze, přinesou větší zisky. Podle Josefa Domnosila, šéfa Okresní hospodářské komory, už všichni vystřízlivěli. "Prý sem měla přijít velká kupní síla, ale to tedy ani náhodou," říká.
Iva Káninská provozuje hospodu na kraji Kolína, přímo proti bývalým kasárnám, kde dnes vzniká 300 bytů pro zaměstnance TPCA. Dnes už v novém areálu bydlí asi 140 lidí a řeklo by se, že večer co večer se do této restaurace dělníci nahrnou na pár piv.
Prý je to omyl. "Chodí sem tak čtyři chlapi, to je všechno. Možná ti dělníci nemají dost peněz - nájmy v těch bytech jsou prý vysoké," neskrývá zklamání Iva Káninská.
Žádné velké nadšení nevládne ani na radnici. Bývalou starostku Zdenku Majerovou, nadšenou příznivkyni automobilky, zastupitelé už předloni odvolali a dnešní vedení města je spíše skeptické.
Za městem sice stojí obrovská průmyslová zóna, největší ve střední Evropě, ale městskou pokladnu to stálo více než miliardu.
"Mám pocit, že nás vláda nepodržela. Doufám, že si to naši politici uvědomí, až se budou při slavnostním zahájení provozu TPCA plácat po ramenou," říká místostarosta Jiří Buřič.
Ale ne všichni mají z továrny hořko v ústech. Sedmapadesátiletý Antonín Ulrych ze vsi u Čáslavi je vděčným zaměstnancem TPCA. Rok a tři čtvrtě byl bez práce, až z toho začínal mít psychické problémy. V automobilce teď dělá předáka. "Já jsem za tu šanci vděčný," říká.
Zaměstnanci kolínské automobilky při slavnostním zahájení výroby 28. února 2005. |