Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zemětřesení v Lidlu a Kauflandu. Dlouholetý šéf zamíchal vedením řetězců

  1:00
Německými řetězci Lidl a Kaufland, patřícími do jedné skupiny Schwarz Gruppe, otřásají změny v jejich nejvyšším vedení. V krátké době po sobě svá místa opustili šéfové obou těchto řetězců, oba z osobních důvodů. Za personálním zemětřesením jsou ale zřejmě neshody s pravou rukou majitele ohledně směřování obou typů prodejen.

(ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Nejprve v březnu náhle odešel po 26 letech šéf Kauflandu Patrick Kaudewitz a minulý týden ho následoval nejvyšší ředitel Lidlu Jesper Hojer. 

„Ve skupině Schwarz postupně dochází k přeskupení jednotlivých kompetencí, a tím i moci. Změny byly zahájeny už v roce 2013, kdy se začaly některé pravomoci z firem Lidl a Kaufland z oblasti Správa a finance přesouvat přímo do mateřské skupiny Schwarz,“ uvádí k posledním veletočům Radim Pařík, který zázemí skupiny dobře zná a sleduje. 

Sám působil před lety v mezinárodní centrále Kauflandu v Německu a posléze v Polsku. Hlavním mužem, kdo v zákulisí německé skupiny tahá za nitky, je sedmdesátiletý Klaus Gehrig, pravá ruka Dietera Schwarze, majitele skupiny.

„Gehrig je manažer, který se rychle rozhoduje, není trpělivý a je velmi tvrdý. Nekompromisně požaduje výsledky a netoleruje odchýlení od firemní strategie,“ popisuje Pařík s tím, že každý vysoký manažer těchto řetězců ho „zná“ ze setkání top managementu.

„Nekompromisní“ manažer

Klaus Gehrig působí ve skupině už skoro 50 let. Za jeho vedení se Schwarz stal obrovskou firmou s obratem přes sto miliard eur a s více než jedenácti tisíci obchody asi ve třicítce zemí po celém světě.

Lidl opět láká pokladní. Kdo vydrží tři roky, dostane přes 31 tisíc

Jeho nástupcem se má zřejmě stát Gerd Chrzanowski, který je nyní jeho zástupcem a mimo jiné dostal na starost Kaufland, než bude nalezen nový šéf. Reportovat mu má i dočasný šéf Lidlu Ignazio Paterno.

„Klaus Gehrig například jen v Lidlu za posledních dvacet let ‚spotřeboval‘ devět nebo deset generálních ředitelů,“ ilustruje Pařík akční náturu důvěrníka majitele skupiny s tím, že rošády se dějí i jinde.

Ve zkratce se dá říci, že zatímco Lidlu se vesměs všude daří, a i po Evropě drtí konkurenci, Kaufland je na tom hůře. I proto už v minulosti proběhly personální změny, kdy nejvyšší vedení Kauflandu bylo jak v Německu, tak jinde posilováno lidmi z Lidlu.

Rozjetý Lidl

V číslech to vypadá tak, že tržby Lidlu v Německu rostly za poslední známý rok končící únorem 2018 o téměř pět procent, Kauflandu o necelé procento. „Německo je pro Kaufland největší trh, ale s nejnižším růstem tržeb,“ popisuje Miloš Ryba šéf strategických retailových projektů v britské poradenské společnosti IGD.

„Kauflandu se obecně daří hůře než Lidlu. Pohybuje se totiž v segmentu velkých ploch se širokým sortimentem, kde je změna poptávky hodně razantní. Zjednodušeně řečeno, spotřebitele už tak nezajímá velký výběr jako dříve, obrat v nepotravinářských kategoriích se navíc přesunuje do internetových prodejen,“ popisuje i Tomáš Krásný, který se v retailu pohybuje od 90. let a nyní je partnerem agentury Blue Events.

Podle Radima Paříka se do německých prodejen Kauflandu neinvestovalo posledních dvacet let a v jednu chvíli začal ztrácet v porovnání s pružnější konkurencí, jako je Edeka či Rewe (obchody Billa a Penny).

O regály v obchodních řetězcích se bojuje ostrými lokty i diplomacií

„Tuto investiční zácpu bylo potřeba odpracovat a investovat obrovské finanční prostředky. Každá strategická změna s sebou nese spoustu slepých uliček, do kterých musíte vejít a pak zařadit zpátečku. Změny, pokud hrozí, že ztratíte trh, musíte provádět rychle,“ popisuje Pařík nástrahy prováděných akcí.

Proto se Kaufland v Německu, ale i v dalších zemích včetně Česka, snažil obchody oživit, remodelovat. Do prodejen přidává hlavně obslužné pulty, s lahůdkami nebo rybami, zvětšuje uličky, snižuje regály, vylepšuje vystavení zboží.

Jedním z bodů, kde se zřejmě bývalé vedení Kauflandu střetlo se starou gardou, byl podle lidí z byznysu plánovaný nákup stovky prodejen Realu ze skupiny Metro (v Česku Makro).

„Záleží hodně na nátuře těch, kdo rozhodují, a velké akvizice jsou pro některé lidi hodně sexy. A pro jiné peklo, integrace různých firem a typů prodejen je prakticky těžko zvládnutelný úkol,“ připomíná Tomáš Krásný.

„V Německu nelze stavět nové supermarkety“

Příklady lze nalézt i na českém trhu. Největšími polykači konkurence byly v minulosti Ahold (Julius Meinl, Spar), Tesco (Carrefour) či Billa (Delvita). Všechny zmíněné se následně potýkaly se scelováním formátů pod jednu hlavičku. Dodnes je vidět na jejich výsledcích, že nedosáhnou na miliardové zisky jako jednička Lidl či dvojka Kaufland, mající dlouhou dobu jeden formát, jednu velikost, jeden model prodeje.

Na druhou stranu, jak připomíná Radim Pařík, na německém trhu nejde kvůli regulacím prakticky získat povolení na stavbu nového obchodního domu. Akvizice je tak jedinou cestou, jak plošně vyrůst.

Slováci chtěli více zdanit velké obchodní řetězce. Brusel jim to zatrhl

Podle německých médií mohou za personálním otřesem stát také neshody s majitelem ohledně toho, do jaké míry držet diskontní charakter a jak moc rozvíjet inovace.

Kaufland i Lidl se také loni snažily na německém trhu o rozjetí online prodeje. Internetový prodej potravin je velmi těžká disciplína, nároky na logistiku jsou obrovské a dostat se do plusu bývá běh na dlouhou trať. Všechny řetězce se ale bojí, že je to budoucnost, a tak více či méně tuto formu prodeje testují. Jak Kaufland, tak Lidl své projekty zatím zastavily.

Německému Lidlu dýchá v rodné zemi na záda i další obří diskontní řetězec, Aldi. „Lidl může čelit Aldi Sud, které remodeluje své prodejny a nový koncept zahrnuje moderní design a větší sortiment,“ popisuje Miloš Ryba s tím, že nicméně očekává, že Lidl i v příštích letech poroste dosavadním téměř pětiprocentním tempem. Nárůst potáhnou hlavně kategorie jako bio, hotová jídla a čerstvé potraviny.

Na zahraničních trzích se přitom Lidlu, snad s výjimkou pomalého rozjezdu v Americe, vesměs daří. Česká republika patří k nejrychleji rostoucím zahraničním pobočkám Lidlu hned po Chorvatsku.

Na druhou stranu, podle nedávné studie finančních analytiků společnosti Barclays užírá rychlá zahraniční expanze Lidlu zisky. Za to však nemůže ani tak Evropa jako spíše pomalejší rozjezd na americkém trhu.

VIDEO: Zákulisí rádia hrajícího v obchodech. Takto vám zvyšuje chuť k nakupování:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Brusel vyčlenil půl miliardy eur na výroby munice, do Česka jdou tři procenta

19. dubna 2024

Dva české podniky uspěly v konkurenci evropských obranných firem, které se ucházely o finanční...

Ruské tankery mohou způsobit ekologickou katastrofu, varuje švédský ministr

18. dubna 2024

Švédský ministr zahraničí Tobias Billström varuje před ekologickou katastrofou, ke které by mohlo...

Google propustil 28 zaměstnanců, kteří stávkovali kvůli smlouvě s Izraelem

18. dubna 2024  19:30

Společnost Google propustila 28 zaměstnanců, kteří protestovali proti smlouvě, kterou firma...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...