Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stravenky od Lidlu a Kauflandu budou i elektronické

  13:00aktualizováno  13:00
Lidl a Kaufland spouští ve spolupráci s ČSOB a Mastercard stravenkovou platební kartu. Jde o elektronickou verzi stravenek obou řetězců. Svoji estravenku, tedy čipovou kartu určenou k úhradě stravování a nákupu potravin, představila v březnu také společnost Up ČR (dříve Le Chéque Déjeuner).

Lidl začal vydávat vlastní stravenky, zatím je dostávají je zaměstnanci společnosti. | foto: Lidl

Stravenky obou řetězců po roce na trhu poskytuje zaměstnancům 1769 firem, platit jimi lze v 3909 restauracích. Utratit lze na kartu denně 1600 Kč. Poplatek činí 2,5 procenta pro restaurace. Stravenkou lze platit i v prodejnách Lidlu a Kauflandu, uvedl to jednatel Lidlu Vít Pravda.

S vlastní stravenkou firmy přišly loni. Provize u ní činí 2,5 procenta a zaměstnavatelé neplatí žádnou provizi. Nyní tak přijde i její elektronická verze.

Společnost Sodexo Benefity, která uvedla na trh elektronickou stravenku Gastro Pass předloni, využívá více než 120 tisíc lidí. „Pokud počet karet poroste dle očekávání, budou do konce roku 2018 představovat téměř 40 procent z více než 650 tisíc všech koncových zákazníků,“ řekl generální ředitel Sodexo Benefity Daniel Čapek. Stravenkovou kartu Gastro Pass lze uplatnit u více než 11 tisíc restaurací a obchodů s potravinami. Průměrná hodnota stravenky nahraná na kartu činí 100 korun na den.

Změníme trh se stravenkami, srazíme provize, říká jednatel Lidlu

Stravenky další společnosti Edenred používá v ČR 600 tisíc lidí, 23 tisíc firem a veřejných institucí, přijímá je 57 tisíc partnerských provozoven a 32 tisíc partnerských provozoven na Ticket Restaurant.

Dalším hráčem na trhu elektronických jídelních poukazů je karta Benefitka od nadnárodní společnosti Neeco. S tou lze platit ve všech restauracích, které používají terminály MasterCard.

Podle prezidenta Asociace hotelů a restaurací Václava Stárka tvoří provozní náklady restaurací související s přijímáním stravenek pět až sedm procent. Stravenkami lze nyní platit v 70 procentech restaurací a tvoří pět až 15 procent tržeb restaurací. „Pokud na trh vstoupí silný hráč, jako je Lidl, tak se tomu ostatní budou muset přizpůsobit, je to zdravá konkurence,“ řekl Stárek. 

Svoji e-stravenku, tedy čipovou kartu určenou k úhradě stravování a nákupu potravin, představila v březnu také společnost Up ČR (dříve Le Chéque Déjeuner). Na trh zaměstnaneckých benefitů vstoupila loni i investiční skupina Arca Capital s Gusto Kartou, která funguje jako elektronická stravenka. Stravenky jsou nejoblíbenějším firemním benefitem pro 93 procent českých zaměstnanců. 

Nejoblíbenější benefit

Podle průzkumu společnosti Up ČR jsou stravenky dlouhodobě nejoblíbenějším firemním benefitem pro 93 procent českých zaměstnanců. Nejčastěji ve formě papírových poukázek, ty jsou však v současné době postupně nahrazovány čipovými kartami.

„Jedná se o výrazné zjednodušení celého administrativního procesu zajištění stravenek. S e-stravenkou lze platit bezkontaktně i na terminálech v restauracích a dalších zařízeních, ve vývoji je také mobilní platforma,“ uvedl generální ředitel Up ČR Jiří Kráčmar.

Další výhodou elektronické stravenky pro zaměstnance je přehled o zůstatku na kartě i transakcích prostřednictvím on-line uživatelského účtu. Oproti klasickým stravenkám uživatel také nemusí řešit výši hodnoty jednotlivých poukázek. Významné zjednodušení představuje také pro restaurace a další partnery. Není nutné stravenky sbírat, počítat a zasílat k proplacení, ke dni uzavření elektronického výpisu systém automaticky vyplatí peníze a doručí fakturu.

V České republice nakupuje potraviny na stravenky zhruba 1,3 milionu obyvatel, což je více než 12 procent. Největší benefit pro zaměstnavatele je skutečnost, že stravenky patří mezi daňově uznatelné náklady, a to do výše 55 procent hodnoty stravenky. Tuto částku si tedy lze odečíst ze základu daně. Zbývajících 45 procent hodnoty stravenky si většinou doplácí zaměstnanec.

Autoři: ,



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Tuzemák tradiční rumovou chuť neztratí, Česko dostalo v Bruselu výjimku

Do Prahy se sjelo zhruba sto tisíc lidí, aby protestovali proti vládním...

Česko a Slovensko dostaly od Evropské komise výjimku a budou moci při výrobě alkoholického nápoje tuzemák dalších pět...

Téměř stejné, obchody prodávají velikonoční figurky i z falešné čokolády

Velikonoční figurky

Vajíčka nebo zajíčci z kakaové hmoty jsou často k nerozeznání od figurek z pravé čokolády. Vždy se proto vyplatí...

VIDEO: Jak zadělávají těsto? A proč v koblihách chybí náplň?

Beránek jako malovaný

Desítky druhů pečiva obvykle nabízejí hypermarkety. Jak to ale chodí v zákulisí, kde pečivo vyrábějí? Opravdu poctivě...

Najdete na iDNES.cz