Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Němci kralují českému maloobchodu. Následují Nizozemci a Britové

  18:40aktualizováno  18:40
Největší obchodní řetězce na českém trhu ovládají majitelé hlavně z Německa. Ve třiceti největších řetězcích s převahou rychloobrátkového zboží, které celkem vytváří roční tržby 392 miliard korun, ovládají němečtí majitelé 39,8 procenta. Na tuzemské firmy připadá 23,1 procenta, nizozemští vlastníci ovládají 18,1 procenta.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Vlastníci z Velké Británie ovládají 11,1 procenta a z Francie 0,4 procenta. Do první pětky obchodníků podle tržeb patří v ČR Kaufland, Ahold, Tesco, Lidl a Penny. Vyplývá to z analýzy společnosti Bisnode. Žebříček TOP 30 obchodníků sestavuje každoročně časopis Zboží&Prodej ve spolupráci s GfK.

Lidl úspěšně rozjel stravenkový byznys. Řetězec sází na nízkou provizi

Největší společností s českým kapitálem v žebříčku je Geco na sedmém místě, která v ČR provozuje mimo jiné síť prodejen s tabákovými výrobky, s obratem 30 miliard Kč.

Jinak obchodní společnosti s českými vlastníky figurují především v druhé části žebříčku. Patří k nim mj. JIP východočeská, JAS ČR, Maloobchodní síť Hruška, Peal, Solvent ČR (drogerie Teta), Rosa market (Potraviny ENAPO), COOP družstvo H.Brod, Jednota s.d. České Budějovice, Flosman či družstva CBA.

Svaz českých a moravských spotřebních družstev (Skupina COOP) sdružuje 47 spotřebních družstev, která provozují dohromady téměř 2 700 prodejen. Loni vykázala družstva dohromady obrat přes 26,8 miliardy Kč. Většina z nich se ale do žebříčku TOP 30 nedostala.

Silný německý soused

Převaha německého kapitálu má podle šéfredaktora časopisu Zboží&Prodej Petra Hříbala základ v geografické blízkosti a také v dostatečné jazykové vybavenosti místních manažerů, kteří byli hlavně v počátcích rozvoje moderního maloobchodního prodeje vítanou pomocí a bonusem.

„O vysokém stupni provázanosti našich ekonomik, která se projevovala a projevuje i v potravinářství a maloobchodě, ani není nutné mluvit. A k umístění řetězců s českými vlastníky hlavně ve druhé části žebříčku bych jen doplnil, že kdyby byla skupina COOP brána jako jednotný ekonomický celek, tak by se svými výsledky zařadila do první desítky,“ dodal Hříbal.

Český trh je tak rozebrán nadnárodními řetězci. Působí zde dlouhodobě a investovaly miliardy korun do svých sítí. Živo je ale podle odborníka na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavla Kulhavého v segmentu nových on-line hráčů, kde se profilují zejména firmy s českými vlastníky. Roční tempa růstu celkového on-line prodeje se v Česku pohybují v řádu desítek procent.

Český spotřebitel je při chuti

„V absolutních číslech však mají k tradičním řetězcům supermarketů a hypermarketů zatím daleko. I proto by k výraznějším změnám na českém maloobchodním trhu mohlo dojít užším propojením tradičních řetězců s on-line prodejci, neboť úspěšný maloobchodní model představuje kombinaci kamenných prodejen a on-line světa,“ řekl Kulhavý.

Češi utrácejí jako diví. Vrhli se i na zboží, které nutně nepotřebují

Největším obchodním řetězcům v Česku se v posledních dvou letech daří. Rychle jim rostou zisky a zvyšují obrat. Podíl obchodní marže na tržbách v maloobchodu s převahou potravin v roce 2015 dosahoval 22 procent.

Například německé diskonty Lidl vykázaly v Česku ve finančním roce 2015/2016 rekordní zisk před zdaněním čtyři miliardy korun, meziročně o 55 procent více. Tržby stouply na 38,3 miliardy Kč. České obchody Tesco ve stejném finančním roce vykázaly rekordní zisk 3,3 miliardy Kč. Tržby dosáhly 43,6 miliardy Kč.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Matt Simister, generální ředitel společnosti Tesco pro střední Evropu
Pomůžeme lidem méně plýtvat zeleninou, říká šéf Tesca pro střední Evropu

Každá domácnost se ročně zbaví 80 až 100 kilogramů potravin, přičemž nejčastěji jde o ovoce a zeleninu. Obchodní řetězec Tesco proto končí se zvýhodněnými...  celý článek

Pracovníci finanční správy při zabavování zboží v rámci akce River.
Zajišťovací příkazy bude řídit nová metodika. Možná přijde i změna zákona

Ministerstvo financí a finanční správa připraví k využívání zajišťovacích příkazů novou metodiku. Zároveň navrhne změnu zákona, která by zavedla alternativu k...  celý článek

Distribuční centrum v Plzni pro e-shop Lidlu.
Do Lidlu v bačkorách. E-shop startuje v Česku, je první ve střední Evropě

Obchodní řetězec ve žlutomodrých barvách Lidl spustil oficiálně svůj e-shop, ve kterém nabízí spotřební zboží. Mezi řetězci není první, funguje už e-shop...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.