Lidl končí s igelitovými taškami

Lidl končí s igelitovými taškami | foto: Lidl

Konec igelitek. Lidl nabídne už jen papírové nebo recyklovatelné tašky

  • 222
Od prvního března si už zákazníci obchodního řetězce Lidl nákup v igelitové tašce neodnesou. České prodejny se tak ve snaze o menší zátěž pro životní prostředí připojí k německým, rakouským a švýcarským kolegům. Od července 2017 zruší jednorázové igelitky také britský Lidl.

Zákazníci ve všech 233 českých prodejnách Lidlu si mohou na pokladně místo igelitky koupit nebělenou papírovou nebo opakovatelně použitelnou tašku z recyklovatelného materiálu. Na chlazené a mražené výrobky budou v nabídce termotašky. Nabídku ekologicky šetrných tašek plánuje řetězec postupně rozšiřovat.

Podle Lidlu se tím ušetří přes 27 milionů igelitek ročně. „Chceme aktivně přispět ke snížení spotřeby igelitových tašek a tím i k ochraně životního prostředí,“ oznámil generální ředitel Pavel Stratil.

Na konci ledna se k podobnému kroku rozhoupal také řetězec Tesco, který nově nabízí možnost zákazníkům rozhodnout se, zda chtějí online objednávky doručit v taškách z igelitu, nebo bez nich. Bez možnosti výběru zůstanou potraviny, u kterých to vyžadují hygienické standardy jako maso, pečivo, vážené ovoce nebo lahůdky, připomněl server Médiář.cz.

Každý Čech podle šest let starých údajů Evropské komise z roku 2011 ročně použije 300 igelitových pytlíků a sáčků. Evropské regule nařizují snížit spotřebu igelitek do roku 2019 na 90 sáčků ročně a do roku 2025 na 40 sáčků.

K přísnějším pravidlům pravděpodobně přistoupí Česko i samostatně, 1. února poslanci totiž poslali do závěrečného projednání novelu zákona o obalech. Ta by od roku 2018 zavedla povinné zpoplatnění prodeje igelitových tašek u všech obchodních řetězců a zvýšila recyklaci z 60 procent na 70 procent nebo 75 procent. O zákoně bude ve třetím čtení sněmovna hlasovat v úterý.