Lidl vymazal kříže z řeckých kostelů

Lidl vymazal kříže z řeckých kostelů | foto: iDNES.cz

Český Lidl se distancuje od německé centrály. Zasadí se o změnu, vzkázal

  • 492
Na kauzu obchodního řetězce Lidl, který ze svých produktů vymazal kříže z řeckých kostelů na ostrově Santorini, reagovala oficiálním stanoviskem i česká pobočka obchodního řetězce. Ta se od reklamních letáků distancuje a ukazuje směrem na německou centrálu.

„Všechny zákazníky tímto ujišťujeme, že všechny jejich reakce a komentáře bereme velmi vážně. Zastáváme názor, že i v globalizovaném světě je potřeba, aby mezinárodní společnosti vnímaly kulturní, náboženské i jiné aspekty jednotlivých zemí a vážily si jich. (...) Zasadíme se o to, aby tato kritika byla při tvorbě reklamních materiálů a obalů zohledněna,“ uvedl Lidl v pondělí v tiskovém prohlášení.

Aktivisté v hábitech a s křížem „žehnali zboží“ v prodejnách Lidl

Společnost dodala, že podněty předá mezinárodní centrále v Německu. Do budoucna slíbila, že se zasadí o to, aby v posledních dnech skloňovaná kritika byla při tvorbě reklamních materiálů a obalů zohledněna.

„V souvislosti s reakcemi na reklamní materiály a obaly výrobků prodávaných v prodejnách Lidl v rámci tematické akce ‚Řecký týden‘ oficiálně prohlašujeme, že tým v České republice se na tvorbě uvedeného designu nepodílel,“ sdělila česká pobočka Lidlu a zopakovala, že obaly vytvořil mezinárodní reklamní tým a jsou jednotné pro všechny země, ve kterých obchodní řetězec působí.

Rozhořčení zákazníci chtějí bojkotovat nákupy

Kauza začala na konci prázdnin. Německý řetězec Lidl ve všech svých evropských prodejnách inzeroval v týdnu od 28.8. do 3.9 "Řecký týden“. Jako ilustrační podklad letáku a produktů si vybral fotografii známého řeckého ostrova Santorini a jeho typickou modro-bílou scenérii, která mimo jiné vyobrazuje i jeden z největších a nejznámějších tamních kostelů - Kostel svatého kříže. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Lidl ale z kostelů na obrázcích umazal kříže.

Na marketingový přešlap Lidlu upozornila na svém zpravodajském webu belgická televize RTL, které dal tip jeden z naštvaných zákazníků (psali jsme zde). Zpráva ztrhla vlnu rozhořčení napříč celou Evropou. Kostely bez křížů se ale objevují na výrobcích Lidlu ale už několik let, na internetu jsou ale k dohledání reklamní letáky z roku 2013, kde už některé výrobky kříže na kostelech rovněž nemají.

Část pobouřených zákazníků na oficiálním facebookovém profilu společnosti hrozí, že přestane v Lidlu nakupovat nebo v řetězci minimalizuje své útraty.

Lidl nejdříve uvedl, že důvodem bylo zachování politické a náboženské neutratily. Zákazníkům se omluvil s tím, že rozhodně nechtěl nikoho urazit ani popírat historickou realitu. „Jsme českou společností, a proto považujeme za důležité kromě naší omluvy zdůraznit, že při všech našich obchodních činnostech jsme vždy ctili a respektovali české historické dědictví, tradice, kulturu i náboženskou identitu a takto se budeme chovat i nadále,“ prohlásil Lidl. Později dodal, že je to práce mezinárodního týmu.

Je podle vás zdůvodnění Lidlu dostatečně?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 11. září 2017. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 6876
Ano
Ano 566

Na kauzu s umazanými kříži reagoval i například ministr zemědělství Marian Jurečka, kterému přijde jednání Lidlu pokrytecké (psali jsme zde). „Pokud lákají zákazníka na řecký týden a používají pro tuto kampaň fotografie kostelů, ke kterým symbol kříže tisíce let patří, pak nechápu, proč takový symbol umazávají,“ uvedl český ministr v reakci na svém profilu na Facebooku.

Letos je to už druhá kauza s reklamní kampaní, která Lidl potrápila. Na začátku roku obchodní řetězec bojoval s negativními reakcemi na svůj akční leták, ve kterém použil modela tmavé pleti (více o kauze černošského modela zde a rozhovor s ním zde).

Rozstřel: Martha Elefteriadu a Robert Němec: Urazil Lidl Řeky?