"Chceme otevřít celospolečenskou diskusi, bez níž nelze dosáhnout v oblasti bankovních poplatků zásadního zlepšení," řekl místopředseda lidovců Roman Línek. Poplatky u tuzemských bank jsou čtvrté nejvyšší z EU v poměru k hrubému domácímu produktu.
Odborníci už delší dobu upozorňují na nepřehledný systém bankovních poplatků. Klient se často dozvídá, za co platí, teprve z výpisu z účtu. "Laik nemá šanci porovnat služby bank," upozornil Patrik Nacher, který se dlouhodobě vysokými poplatky zabývá. Orientaci klientů na trhu by podle něj mohlo zlepšit i zveřejnění historických sazebníků bank.
Kromě diskuse chtějí lidovci zvýšit povědomí spotřebitelů o bankovních službách, důvěru v přeshraniční bankovnictví a usilovat o přenositelnost bankovního čísla, podobně jako je to možné u mobilních čísel.
Třetinu zisku mají banky z poplatků
Některé poplatky, například za příchozí platbu nebo za zrušení účtu, řada lidí považuje za nesmyslné. Zrušila je jen část bank. Zrušit účet může být někdy problém také tam, kde stav konta musí být na nule. Stává se, že jestliže je klient jen 1 korunu v debetu, banka účet neuzavře a klient musí platit další měsíc.
"Ačkoli dnes lidé již běžně používají internet, přeshraničním službám nedůvěřují. Využívá jich jen půl procenta obyvatel unie, což je velice malé množství lidí," řekla europoslankyně Zuzana Roithová (KDU-ČSL). Myslí si, že by Češi mohli konkurovat českým bankám zakládáním účtů v zahraničí.
Tuzemské banky vydělají ročně na poplatcích miliardy. V roce 2007 to bylo 45 miliard korun z celkového zisku z finanční a provozní činnosti 133,5 miliardy.