Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


S expanzí jsme to přehnali, říká zakladatel Liftago. Taxi už vydělává

  15:00aktualizováno  15:00
Česká taxi aplikace Liftago začala po šesti letech vydělávat a chystá se víc do krajských měst. V Praze za měsíc utržila 20 milionů Kč. Spoluzakladatel Juraj Atlas předává kormidlo ředitele Ondřeji Krátkému, který zodpovídal za růst. Připouští, že se zahraniční expanzí měla firma velké oči.

Zakladatel startupu Liftago Juraj Atlas. | foto: Liftago

„Expanzi je třeba začít postupně, naučit se ji. Až potom uvidíme, kam nás dovede,“ říká Atlas v rozhovoru pro iDNES.cz.

Proč opouštíte ředitelskou židli v moment, kdy se Liftago stává ziskovou firmou?
Tuhle změnu plánujeme už nějaký čas. Vytyčil jsem si cíl a dovedl Liftago k tržnímu úspěchu po produktové i finanční stránce a připravil organizaci procesně i kompetencemi k jejímu dalšímu rozvoji. Liftago je v Praze profitabilní, měsíční hodnota zprostředkovaných služeb již přesáhla 20 milionů korun. Nyní je na Ondrovi Krátkém, aby vedl další etapu rozvoje firmy.

Z Liftaga ale neodcházíte.
To rozhodně ne. Jsem jeden ze spoluzakladatelů a majitelů firmy. Nyní se více zaměřím na další strategické iniciativy pro Liftago a zároveň na jiné inovativní projekty. Chtěli bychom se třeba jako partner více podílet na přechodu na samořiditelné vozy, ale to je zatím běh na dlouhou trať.

Test: Uber, Liftago, nebo taxi? Vyzkoušeli jsme, které auto si zavolat

V říjnu jste se v Praze poprvé dostali do černých čísel. Pomohla vám stávka tradičních taxi společností proti nadnárodní taxislužbě Uber, nebo je to výsledek dlouhodobého trendu?
Rozhodně je to výsledek naší práce a dlouhodobého trendu. Hodně jsme letos zapracovali na jednotkové ekonomice.

Jednotková ekonomika, co to je?
Jedna jízda u nás je v průměru za 250 korun a taxikáři nám odvádí poplatek za každého přepraveného zákazníka.

Kolik lidí přepravíte a jaké máte na jízdách marže?
Dnes přepravíme 120 tisíc tisíc lidí měsíčně. Výše poplatku se liší podle jízdy.

Loni na podzim jste usilovali o investici 10 milionů eur. Tu jste nakonec nezískali. Co se pokazilo?
Získat takhle velkou investici trvá. Možná jsme měli velké oči. Měli jsme naplánovaný vstup na zahraniční trhy a museli jsme to pozastavit právě kvůli nezajištěným financím.

Nakonec se vám to ale podařilo – byť v menším. Liftago nedávno získalo investici v řádech desítek milionů od Incomming venture Michala Mičky. Na co budou peníze sloužit?
Naším cílem vždy bylo expandovat. Budujeme společnost na národní i mezinárodní úrovni.

Takže po Praze, Brně a Ostravě míříte do dalších krajských měst?
Přesně tak. V říjnu jsme začali jezdit ve Zlíně a nyní plánujeme Liberec. Další krajská města by měla následovat.

Uber i my bychom měli být regulováni jako taxi, říká zakladatel Liftago

Zmínil jste mezinárodní expanzi. Jaké trhy zvažujete?
Po Bratislavě, kde už působíme, je na řadě Budapešť. Nyní zvažujeme, zda-li vstoupit na trh sami nebo v podobě partnerství - že bychom někomu nabídli naši licenci.

Jakou strategii pro vstup na zahraniční trhy hodláte zvolit? Přece jenom trh v zahraničí je jiný než u nás.
Každá lokalita má rozdílnou legislativu. Vždycky budeme postupovat tak, abychom ctili tamní legislativu. Analyzujeme legislativu i jaký stav konkurence na daném trhu je a zvažujeme, zda-li vstoupíme na trh sami nebo s partnerem.

Co německy mluvící trhy, ty vás nelákají?
Ty jsou rozhodně větší oříšek. Konkurence je tam velká. Díváme se i na německý trh. Expanzi je ale třeba začít postupně, naučit se ji. Až potom uvidíme, kam nás dovede.

Loni jste také oznámili větší cílení na firemní klientelu. Jak se vám daří?
Výborně. Od loňského spuštění služby pro firmy jí neustále pro korporátní zákazníky vylepšujeme. Za rok a něco již máme přes 600 firemních zákazníků.

Vidíte ve firemní klientele budoucnost?
Korporátní klientela je objemově stejně veliká ne-li větší jak spotřebitelský trh. Pro nás je to stejně důležitá cílovka jako spotřebitel.

V čem je firemní zákazník jiný?
Korporátní zákazníci, využívající klasické dispečinky, museli rok od roku měnit dodavatele služeb, protože se kvalita služeb v čase snižovala. My jim přinášíme vysokou dostupnost a kvalitu chování taxikářů.

Náhled aplikace Liftago.

Náhled aplikace Liftago.

Česko má rekordní zaměstnanost. Situace na trhu práce zejména v Praze a větších městech je dost složitá. Potýkáte se s nedostatkem řidičů?
My nedostatek řidičů nemáme. Dokonce máme na „čekačce“ stovky dalších řidičů. Musíme však velice pozorně řídit kapacitu, abychom rychlým náborem příliš velkého počtu nových taxikářů nezhoršili prostředí pro stávající řidiče.

Kolik lidí pro vás v současnosti jezdí?
Měsíčně kolem 1 500 taxikářů s profesionální taxi licencí.

Vy sám jste oznámil, že v Liftagu jako ředitel končíte. Jak hodnotíte svoji roli ve firmě?
Byla to jedna velká jízda. Bylo skvělé dávat dohromady tým a neustále zlepšovat produkt i službu, kterou poskytujeme. Dnes je nás více než 30. A Liftago je nejlépe hodnocenou aplikací na AppStore i Google Play.

Co se naopak nepovedlo?
Měli jsme velké ambice a představy, kde všude v Evropě bude Liftago za tři roky od spuštění. Nakonec jsme vystřízlivěli a vybudovali službu, co funguje ve fyzickém světě reálných řidičů. Nyní je na expanzi vhodný čas.




Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Česká pojišťovna mlžila s poplatky. Může proto přijít až o miliardy

(Ilustrační snímek)

Neumíte si sjednat platnou smlouvu, proto vrátíte peníze. Tak se dá stručně shrnout vzkaz, který ve svém rozhodnutí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Finanční arbitr vyřešil jen zlomek stížností, za průtahy musí zaplatit

Ilustrační snímek

Úřad finančního arbitra, který řeší spory spotřebitelů týkající se životního pojištění, úvěrů nebo stavebního spoření,...

Najdete na iDNES.cz