Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S expanzí jsme to přehnali, říká zakladatel Liftago. Taxi už vydělává

  15:00aktualizováno  15:00
Česká taxi aplikace Liftago začala po šesti letech vydělávat a chystá se víc do krajských měst. V Praze za měsíc utržila 20 milionů Kč. Spoluzakladatel Juraj Atlas předává kormidlo ředitele Ondřeji Krátkému, který zodpovídal za růst. Připouští, že se zahraniční expanzí měla firma velké oči.

Zakladatel startupu Liftago Juraj Atlas. | foto: Liftago

„Expanzi je třeba začít postupně, naučit se ji. Až potom uvidíme, kam nás dovede,“ říká Atlas v rozhovoru pro iDNES.cz.

Proč opouštíte ředitelskou židli v moment, kdy se Liftago stává ziskovou firmou?
Tuhle změnu plánujeme už nějaký čas. Vytyčil jsem si cíl a dovedl Liftago k tržnímu úspěchu po produktové i finanční stránce a připravil organizaci procesně i kompetencemi k jejímu dalšímu rozvoji. Liftago je v Praze profitabilní, měsíční hodnota zprostředkovaných služeb již přesáhla 20 milionů korun. Nyní je na Ondrovi Krátkém, aby vedl další etapu rozvoje firmy.

Z Liftaga ale neodcházíte.
To rozhodně ne. Jsem jeden ze spoluzakladatelů a majitelů firmy. Nyní se více zaměřím na další strategické iniciativy pro Liftago a zároveň na jiné inovativní projekty. Chtěli bychom se třeba jako partner více podílet na přechodu na samořiditelné vozy, ale to je zatím běh na dlouhou trať.

Test: Uber, Liftago, nebo taxi? Vyzkoušeli jsme, které auto si zavolat

V říjnu jste se v Praze poprvé dostali do černých čísel. Pomohla vám stávka tradičních taxi společností proti nadnárodní taxislužbě Uber, nebo je to výsledek dlouhodobého trendu?
Rozhodně je to výsledek naší práce a dlouhodobého trendu. Hodně jsme letos zapracovali na jednotkové ekonomice.

Jednotková ekonomika, co to je?
Jedna jízda u nás je v průměru za 250 korun a taxikáři nám odvádí poplatek za každého přepraveného zákazníka.

Kolik lidí přepravíte a jaké máte na jízdách marže?
Dnes přepravíme 120 tisíc tisíc lidí měsíčně. Výše poplatku se liší podle jízdy.

Loni na podzim jste usilovali o investici 10 milionů eur. Tu jste nakonec nezískali. Co se pokazilo?
Získat takhle velkou investici trvá. Možná jsme měli velké oči. Měli jsme naplánovaný vstup na zahraniční trhy a museli jsme to pozastavit právě kvůli nezajištěným financím.

Nakonec se vám to ale podařilo – byť v menším. Liftago nedávno získalo investici v řádech desítek milionů od Incomming venture Michala Mičky. Na co budou peníze sloužit?
Naším cílem vždy bylo expandovat. Budujeme společnost na národní i mezinárodní úrovni.

Takže po Praze, Brně a Ostravě míříte do dalších krajských měst?
Přesně tak. V říjnu jsme začali jezdit ve Zlíně a nyní plánujeme Liberec. Další krajská města by měla následovat.

Uber i my bychom měli být regulováni jako taxi, říká zakladatel Liftago

Zmínil jste mezinárodní expanzi. Jaké trhy zvažujete?
Po Bratislavě, kde už působíme, je na řadě Budapešť. Nyní zvažujeme, zda-li vstoupit na trh sami nebo v podobě partnerství - že bychom někomu nabídli naši licenci.

Jakou strategii pro vstup na zahraniční trhy hodláte zvolit? Přece jenom trh v zahraničí je jiný než u nás.
Každá lokalita má rozdílnou legislativu. Vždycky budeme postupovat tak, abychom ctili tamní legislativu. Analyzujeme legislativu i jaký stav konkurence na daném trhu je a zvažujeme, zda-li vstoupíme na trh sami nebo s partnerem.

Co německy mluvící trhy, ty vás nelákají?
Ty jsou rozhodně větší oříšek. Konkurence je tam velká. Díváme se i na německý trh. Expanzi je ale třeba začít postupně, naučit se ji. Až potom uvidíme, kam nás dovede.

Loni jste také oznámili větší cílení na firemní klientelu. Jak se vám daří?
Výborně. Od loňského spuštění služby pro firmy jí neustále pro korporátní zákazníky vylepšujeme. Za rok a něco již máme přes 600 firemních zákazníků.

Vidíte ve firemní klientele budoucnost?
Korporátní klientela je objemově stejně veliká ne-li větší jak spotřebitelský trh. Pro nás je to stejně důležitá cílovka jako spotřebitel.

V čem je firemní zákazník jiný?
Korporátní zákazníci, využívající klasické dispečinky, museli rok od roku měnit dodavatele služeb, protože se kvalita služeb v čase snižovala. My jim přinášíme vysokou dostupnost a kvalitu chování taxikářů.

Náhled aplikace Liftago.

Náhled aplikace Liftago.

Česko má rekordní zaměstnanost. Situace na trhu práce zejména v Praze a větších městech je dost složitá. Potýkáte se s nedostatkem řidičů?
My nedostatek řidičů nemáme. Dokonce máme na „čekačce“ stovky dalších řidičů. Musíme však velice pozorně řídit kapacitu, abychom rychlým náborem příliš velkého počtu nových taxikářů nezhoršili prostředí pro stávající řidiče.

Kolik lidí pro vás v současnosti jezdí?
Měsíčně kolem 1 500 taxikářů s profesionální taxi licencí.

Vy sám jste oznámil, že v Liftagu jako ředitel končíte. Jak hodnotíte svoji roli ve firmě?
Byla to jedna velká jízda. Bylo skvělé dávat dohromady tým a neustále zlepšovat produkt i službu, kterou poskytujeme. Dnes je nás více než 30. A Liftago je nejlépe hodnocenou aplikací na AppStore i Google Play.

Co se naopak nepovedlo?
Měli jsme velké ambice a představy, kde všude v Evropě bude Liftago za tři roky od spuštění. Nakonec jsme vystřízlivěli a vybudovali službu, co funguje ve fyzickém světě reálných řidičů. Nyní je na expanzi vhodný čas.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Další z rubriky

Obce dostanou třikrát víc peněz. Na hřiště či silnici se přidá i těm malým

Na fotbalovém hřišti ve Větrném Jeníkově řádí krtci. Travnatou plochu rozryli...

Ministerstvo pro místní rozvoj rozdělí příští rok výrazně víc peněz na národních dotacích než letos. Především do...

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

PŘEHLEDNĚ: Kolik stát vyplatí na důchodech a kde žije nejvíc penzistů

Ilustrační snímek

Česká republika vyplácela v tuzemsku v minulém roce celkem 3,5 milionu důchodů, dalších téměř 100 tisíc mířilo do...



Najdete na iDNES.cz