Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Místo alkoholu přešli na „zelené matky“. Syroby teď nestíhají vyrábět

  12:00aktualizováno  12:00
Zatímco metanolová aféra v roce 2011 přinesla výrobcům alkoholických nápojů velké škody, některé malé hráče donutila změnit svůj byznys natolik, že začali vydělávat na úplně něčem jiném. Jablonecká firma Kitl, která se pustila do výroby tradičních sirupů, je toho důkazem.

Likérka Kitl z Jablonce nad Nisou | foto: MF DNES, Ota Bartovský,  MAFRA

Trojice majitelů ve firmě Kitl začínala s alkoholickými nápoji s bylinkami, které navazovaly na tradici jizerskohorského lékaře a léčitele Jana Josefa Antonína Eleazara Kittela. V roce 2011 ale zjistila, že jen s alkoholem si na soutěživém trhu nevystačí. Podmínky pro jeho výrobu se zpřísňovaly a poptávka klesala.

Zaměstnanci jablonecké likérky neměli v létě 2011 navíc příliš co dělat, a tak přišli s nápadem na bezovou šťávu. „Spousta lidí to zná, dělali si ji doma, ale někdo se s tím nechce dělat,“ vysvětluje jednatel firmy Jan Vokurka výhybku v byznysu firmy.

Po pěti letech tvoří sirupy téměř tři čtvrtiny její produkce a nestačí uspokojit všechnu poptávku. Firma alkohol dál vyrábí, ale produkci už nerozvíjí a zůstává u svých původních výrobků.

Recepty z podkrkonošského muzea

Podle názvu nejde o sirupy, ale syroby. To je starší označení pro ovocné sirupy, které se používalo právě v regionu Podkrkonoší a na které podnikatelé přišli, když vybírali v Muzeu Českého ráje recept na bezové šťávy. Až tehdy zjistili, že bezů jsou desítky různých druhů a že z každého keře chutná sirup jinak. Dnes mají tři vlastní sady.

„Stali jsme se zemědělci z donucení. Květy bezu nikdo neprodával,“ říká Vokurka. Ze starých tradic vychází i obal: skleněná lahev je celá zabalená ještě v papíře. „Dříve si lidi lahve se sirupem balili do novin, aby na něj nešlo světlo,“ zdůvodňuje Vokurka netradiční obal. Podle něj je důležité, aby produkt byl chutný, přinesl zákazníkovi užitek a vypadal dobře. Obaly si firma nechala patentovat.

Vokurkova kariéra je přitom léta spojená s koncernem Nestlé, kde pracoval jako brand manager pro čokoládové tyčinky. V roce 2005 se ale rozhodl firmu opustit a zkusit si byznys na vlastních nohou. Dnes by se jeho začátkům říkalo módně start-up, do kterého vložili peníze jablonečtí podnikatelé Roman Ždárský a Jindřich Sobota s manželkami.

Někdejší majitelé výrobce vín a sektů Soare jsou ve firmě dodnes, hlavní odpovědnost ale leží na Vokurkovi. „Hodně jsem se od nich naučil, byli v byznysu nápojů mnohem zkušenější,“ vzpomíná Vokurka.

Sirupy proti rýmě

Ve firmě Kitl se snaží každý rok přijít s další příchutí. Letos nově vstupují i do segmentu léčivých sirupů: extrakt z mladých smrkových výhonků má ulevit hlavně při rýmě, protože rozpouští hleny. S extrakty míří opět na skupinu zákazníků, kterou firma označuje jako „zelené matky“. Pro Kitla to jsou zákazníci, kteří řeší složení výrobků a nemají problém si připlatit.

Fotogalerie

„Nemáme žádné přísady, vše je přírodní a většinou v biokvalitě,“ říká Vokurka. Za sirupy ročně Češi utratí zhruba půldruhé miliardy korun. Kitl za loňský rok dosáhl tržeb 29 milionů korun, za poslední tři roky se mu zdvojnásobily.

Zatímco bez je místní, višně si vozí například ze sadu z Lednice, zázvor z Peru a smrkové výhonky potom z Estonska. „Chceme české výhonky, ale neseženeme je tu s certifikátem pro bio kvalitu. Chystáme ale vlastní les, odkud je budeme mít,“ vysvětluje Vokurka.

Z domácností do restaurací

Kitl chce se svými sirupy prorazit i jako se základem pro domácí limonády nebo nápoje v restauracích. Firma chystá letos další rozšíření svého závodu, aby mohla zvýšit výrobu, nechce ale růst za každou cenu. Pro „biomatky“ může být ale částečně šokem, že se sirupy Kitl objevily například i v McCafé.

„Trvalo to tři roky se tam dostat, ale byla to velká škola, co vše jsme museli splnit. Bereme to i jako reklamu,“ říká Vokurka. I když zprvu odmítal obchodní řetězce, nyní už v nich Kitl také je. „Přišly za námi sami, nemuseli jsme nic platit za zalistování. Jak je módní podpora regionálních výrobků, tak pro některé výrobce jsou asi teď podmínky lepší,“ dodal Vokurka.

Kitl provozuje i muzeum Kittela v Krásné u Pěnčína, kde věhlasný lékař žil. Do dvou let chce dokončit i opravu jeho původního domu, do Pěnčína na Jablonecku chce postupně přestěhovat i svoji výrobu. „Nechceme mít jen jeho značku, ale také udržovat v povědomí jeho odkaz,“ uzavírá Vokurka.

Autor:



Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Šmejdi vyklidili kulturáky. Útočí na internetu, úřady jsou na ně krátké

Pozvánky na předváděcí akce. Ilustrační snímek.

Předváděcí akce byly loni poprvé prudce na ústupu. Šmejdi se však přesouvají na internet, kde je boj proti nim...

Prodávat kostku másla za 90 korun byla zlotřilost, říká majitel Madety

Předseda představenstva a generální ředitel Madeta a. s. Milan Teplý.

Majiteli českobudějovické Madety Milanu Teplému sice bude příští rok v březnu 70 let, ale podnik stále řídí pevnou...

Najdete na iDNES.cz