Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lihovary vzhlížejí k Vánocům, i ty ilegální

  15:11aktualizováno  15:11
Výrobce lihovin čeká nejsilnější období roku. Poptávce po "tvrdém" alkoholu počínaje rumem do vánočního pečiva a konče něčím ostřejším na silvestrovskou oslavu mohou konkurovat snad jedině Velikonoce. Lihovarnická unie však varuje, že v závěru roku sklízí úrodu také černý trh.

Kolik peněz na nezaplacených daních ročně unikne státu jen v odvětví nelegální výroby alkoholu nedokáže nikdo přesně říci.

Unie výrobců lihovin jen za loňský rok předpokládá, že státní pokladna přišla o tři miliardy korun. Výrobci se domnívají, že letos bude obrat černého trhu ještě vyšší.

"Od příštího roku začne platit novela zákona o spotřebních daních, která ztíží prodej výrobků z nezdaněného lihu. Černým obchodníkům tak zbývají necelé dva měsíce, aby se zbavili svých zásob," míní šéf unie Vladimír Steiner.

Černý trh prodává pod cenou
Podle odhadů unie vyprodukuje černý trh asi pětinu objemu legální produkce lihovin. Ta letos v Česku dosáhne přibližně 66 milionů litrů.

Oficiální lihovarníci mají prý důkazy o tom, že se na tržištích i v některých obchodech prodávají lihoviny, jejichž cena nedosahuje ani úrovně spotřební daně.

Ta dnes činí 234 korun za litr čistého alkoholu, od příštího roku bude 265 korun na litr čistého alkoholu.

Daně tvoří většinu ceny
V případě legálních produktů se na výsledné ceně výrobku podílí spotřební daň zhruba ze 40 až 60 procent, zbytek je DPH, náklady na obaly a zisková marže, uvedla unie.

Například půllitrová láhev tuzemáku by tak podle ní měla stát nejméně 57 korun. Na trhu jsou ale i výrobky pod úrovní spotřební daně a DPH, které v tomto případě činí 53,50 koruny.

"U těchto produktů buď není daň odvedena, nebo je někdo dotuje," řekla ČTK generální ředitelka Starorežné Prostějov Emilie Hnízdilová.

Za nezvykle nízké ceny se podle ní objevuje zejména rum a vodka. Výrobcům, kteří daně platí, přitom podle Steinera produkce klesá.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Vítězem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku se ve Zlínském kraji stal...
České firmy chtějí zvýšit růst pomocí inovací, světové více investují do lidí

Za největší problém do budoucna považují čeští podnikatelé nedostatek kvalitních lidí. Až dvě třetiny firem v něm vidí hlavní riziko pro další růst, ukázal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.