Lahev čtyřicetiprocentního alkoholu bude až o osm korun dražší. Proto obchodníci, zejména velké řetězce, plní sklady ještě před koncem roku.
Unie výrobců lihovin si uvědomuje, že zlaté období v lednu skončí. Nicméně zvýšení prodeje jí přišlo vhod. Už od roku 2000 zaznamenává pokles spotřeby tvrdého alkoholu. To je trend typický pro většinu západních zemí.
Bez prosincové nákupní horečky by výroba byla asi o třetinu nižší než loni. Největší česká likérka Stock Plzeň se propad v prodeji snažila nahradit i zaváděním nových výrobků. Od počátku roku jich na trh dodala devět. Kvůli obavám obchodníků ze zdražení ale už od poloviny roku vyrábí na dvě směny.
Prezident unie Vladimír Steiner očekává v důsledku zdražování další pokles poptávky po lihovinách. Očekává, že lidé si místo drahého tvrdého alkoholu raději dají pivo nebo víno.
Spotřební daň na pivo je totiž v České republice jedna z nejnižších v Evropě. Svou roli hraje podle Steinera i disciplinovanost řidičů, kteří se obávají přísných postihů policie.
Tento fakt se podle Unie výrobců lihovin podepíše na tom, že vyšší spotřební daň nepřinese do státního rozpočtu žádné peníze.
Unie se naopak obává, že někteří lidé budou situaci řešit "alkoholovou turistikou", zejména na Slovensko, kde po zvýšení daně budou ceny lihovin asi o 35 procent nižší.