Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Likvidace starých skládek a odkališť se potáhnou desítky let

  5:04aktualizováno  5:04
Ministerstvo financí zaspalo při odstraňování ekologických škod, které už mohly být dávno odstraněné, konstatoval ve svém kontrolním nálezu Nejvyšší kontrolní úřad. Ministerstvo se brání: může za to megatendr, navíc zakázky znovu rozjelo v roce 2015, což se brzy projeví na zvýšených útratách.

Laguna Ostramo | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Systém likvidace starých ekologických zátěží je pomalý a málo účinný,“ uvedl ve své kontrolní zprávě Nejvyšší kontrolní úřad na adresu ministerstva financí. To viní z prodlení své předchůdce, kteří připravovali velký ekologický tendr. „Je pravda, že zhruba třetina z nedokončených sanací dosud nezačala, ale projekt nebo analýza rizik už u většiny probíhá,“ uvedlo ministerstvo.

Fotogalerie

Od devadesátých let před sebou stát tlačí závazek vyčistit ekologické škody po bývalých státních podnicích a garantuje úhradu až do výše 175,7 miliardy korun. Jde o sanaci zemin, kalů, podzemní vody, skládek a podobně.

Týká se to podniků, které byly v devadesátých letech privatizované a jejichž noví majitelé uzavřeli se státem smlouvu o sanaci na státní náklady. Z dosavadního průběhu se ukazuje, že finální částka, kterou stát zaplatí za uklizení nepořádku po někdejších státních podnicích, by měla být výrazně nižší. U dosud ukončených smluv se podařilo ušetřit 30 až 85 procent oproti původně odhadované ceně.

Zrušený ekotendr

V roce 2008 se stát pokusil vysoutěžit likvidaci všech starých ekologických škod z privatizace jako celek – v té době garantoval vlastníkům znečištěných území a areálů uhradit až 115 miliard korun. Ministerstvo životního prostředí tehdy odhadlo, že by se megazakázka dala vysoutěžit za 30 až 35 miliard korun. Nicméně nejlevnější nabídka, kterou zájemce podal, byla 57 miliard korun. V nejistotě, zda to není moc, a po právních peripetiích se rozhodla vláda v roce 2011 zakázku zrušit.

Kolik stála likvidace ekologických znečištění

Kolik stála likvidace ekologických znečištění

Víc jak tři roky trvající soutěž přibrzdila samotné sanace – v té době se sanovaly jen věci v krajně naléhavém stavu, aby se kontaminace nešířila dál. NKÚ nejvíc kritizoval OKK Koksovny, kde se status quo udržuje už dvacet let a definitivní sanace stále nezačala. „U dvou nejnákladnějších lokalit – Koksovny Jan Šverma v Ostravě a areálu bývalé Avie v Praze Letňanech – zahájí ministerstvo financí zadávací řízení na definitivní sanaci v roce 2018,“ reagovalo na kritiku NKÚ ministerstvo.

Po zrušení megatendru se ale další tři roky stále nic nedělo. Nebylo dost peněz na privatizačním účtu. Sanace se totiž hradí z peněz utržených z privatizace státního majetku. Ty už se ale vyčerpaly, prakticky jediným významným zdrojem zůstávají dividendy z ČEZ. Ministerstvo financí teď slibuje, že od příštího roku najde každoročně na sanace 4,5 miliardy korun.

Zakázky se nestihnou vysoutěžit

To je výrazně víc, než se za sanace utratilo například loni – pouhých 700 milionů korun. V roce 2015 bylo zadávání zakázek opět naplno zahájeno. Probíhá to tak, že ministerstvo životního prostředí vybere ze své databáze ekologických škod priority a ministerstvo financí je schválí. Aktuálně je v systému evidence kontaminovaných míst celkem 114 lokalit s nejvyšším stupněm ohrožení A3, které si zaslouží prioritu. Jsou mezi nimi i ty, které se privatizace přímo netýkají a financují se přímo ze státního rozpočtu – jako následky po těžbě uranu nebo Laguny Ostramo.

Vzhledem k tomu, že z kapacitních důvodů nestihnou ministerstva vysoutěžit v otevřeném výběrovém řízení víc než deset ekologických zakázek ročně, bude čištění trvat ještě dlouhá léta. „Větší akcí pro příští rok budou aglomerace Vítkovice, distribuční sklad Bohumín a likvidace v souvislosti se skládkou Skatulův hliník na okraji Frýdku-Místku,“ vyjmenovává Filip Běhal, mluvčí ministerstva financí. Například v Bohumíně jde o bývalý sklad pohonných hmot, který je od roku 1977 mimo provoz a území nyní patří společnosti Benzina.

Ministerstvo financí dlouhodobě zdůrazňuje, že se mu daří zakázky soutěžit levně. To nemusí trvat věčně – sanační firmy za sedm let, kdy se prakticky nic nezadávalo, vyhladověly a stlačily ceny, aby zakázky dostaly právě ony. To s rozjetými sanacemi už nemusí platit.

Autor:


Nejčtenější

Bílí tygři budou muset pryč, říká ředitel liberecké zoo

Šéf liberecké zoo David Nejedlo prožívá těžké časy.

Ředitel Zoo Liberec David Nejedlo zastává názor, že zoo se nemá veřejnosti podbízet – s divokými zvířaty se na fotkách...

Létají v noci a většími letadly. Letiště Praha začalo trestat za hluk

Airbus A380.

V okolí pražského letiště roste hluk vinou některých dopravců. Ti používají například jiná letadla, než by měli, a také...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

Tržby stavebních firem loni opět stouply, díky pozemnímu stavitelství

Ilustrační snímek

Tržby stavebních firem v Česku loni meziročně vzrostly o 6,8 procenta na 453,4 miliardy korun, uvedli statistici....

Robotů se nebojme, dají nám víc práce, tvrdí Světové ekonomické fórum

Obchod Robot Cache

Díky technologickému pokroku může ve světě vzniknout do poloviny příštího desetiletí dvojnásobný počet pracovních míst,...

Cestovky už plní fond miliony, zaplatí se z něj kompenzace klientům

Ilustrační snímek

Cestovní kanceláře nalily do garančního fondu první platby na kompenzace klientům při krachu. Aktuálně je v něm 12...

Najdete na iDNES.cz