Prahu zaplnily sdílené koloběžky, jezdci ohrožují lidi jízdou po chodnících |
Elektrické koloběžky začala firma Lime poskytovat v ulicích metropole koncem září. Provoz služby provází kritika například kvůli jízdě jejích uživatelů po chodnících, na které koloběžky nepatří.
„Víme o další společnosti, která by v Praze chtěla provozovat sdílené koloběžky a která by se chtěla připojit k memorandu. Musíme však nejprve ověřit, o jakou společnost se jedná a prokonzultovat s ní všechny náležitosti,“ uvedl Hofman.
Lidé nyní mohou některou ze stovek koloběžek Lime najít v širším centru města. S pomocí mobilní aplikace si ji může kdokoliv zapůjčit a zanechat tam, kam dojede. Za zapůjčení se platí 25 korun a poté dvě koruny za každou minutu. Maximální rychlost je zhruba 25 kilometrů za hodinu, o nabíjení koloběžek se starají „nabíječi“, kterým firma platí za každé nabití.
Magistrát sdílené dopravní prostředky podporuje a s jejich poskytovateli podepsal memorandum, ve kterém se firmy zavázaly zajistit dodržování legislativy. To se v případě koloběžek ukázalo jako problém, protože jejich uživatelé často jezdí po chodníku, což podle českých zákonů nesmí.
Kromě toho také bikesharingové firmy REKOLA, Velonet, Homeport a Lime slíbily, že budou motivovat své zákazníky k odkládání kol a koloběžek na místa k tomu určená. Musí také s magistrátem pravidelně komunikovat.
Společnost Lime v Praze může své elektrokoloběžky nabízet právě na základě tohoto memoranda.
Fungování služby kritizuje například radnice Prahy 2, které se nelíbí také to, že lidé koloběžky nechávají stát na chodnících, kde překážejí. Firma uvedla, že se bude snažit své klienty instruovat a poučovat o pravidlech bezpečné jízdy.
Americký start-up Lime vznikl v Kalifornii v lednu 2017. Působil hlavně ve Spojených státech, nyní expanduje i do Evropy. Před Prahou firma svoji službu spustila například v Paříži, ve Vídni, v Berlíně či v Madridu. V Praze funguje i služba sdílených kol Rekola či carsharingové služby Car4way a Revolt.