Češi na vlně limonád. Točenou nabízí polovina lokálů, čtvrtina dělá domácí - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi na vlně limonád. Točenou nabízí polovina lokálů, čtvrtina dělá domácí

  6:00
Česko zažívá boom limonád všeho druhu. Jejich spotřeba stále roste, a tak není divu, že se na žádaném nápoji snaží každý vydělat. Renesanci zažívají malé sodovkárny, limonády se objevují v nabídce pivovarů a vlastní „domácí“ limonády vyrábí i čtvrtina restaurací a hospod.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Anna Grosmanová s babičkou vyráběla dříve hodně bezinkový sirup a ve sklepě jim často vybuchoval. Proč tomu tak bylo, se rozhodla zjistit v rámci své diplomové práce na katedře kvality potravin České zemědělské univerzity v Praze. Výsledkem byla bezinková limonáda Divoženka, založená na přírodních surovinách a bylinkách, a to včetně konzervantů.

Od diplomky už uplynuly tři roky a limonáda Divoženka nejenže nezanikla, ale dále se rozrostla o další příchutě: dýňovou a letos i rybízovou. „Vyrábíme třikrát více než první rok,“ vypráví Anna Grosmanová s tím, že dodávají do desítek kaváren, ale i třeba na internetový obchod Košík.

Příběh její a jejího kolegy v podnikání je dokladem toho, že limonády – a nejlépe ty přírodní, ovocné – zažívají poslední roky velký boom. To se týká domácích limonád, točených i stále nových příchutí přibývajících ve skle.

„Téměř každá čtvrtá provozovna v Česku má v nabídce nějakou vlastní limonádu podle různých receptů a složení,“ uvádí Marcela Šimková z výzkumné společnosti Data Servis, která sleduje trh restaurací, kaváren a hotelů. Nabídka takzvaných domácích limonád podle jejich dat rychle roste a stojí zčásti i za rostoucí spotřebou celé kategorie ovocných limonád.

Zatímco domácí limonády jsou většinou výsadou lepších restaurací či kaváren, běžná hospoda spoléhá často na točenou. Ty dělají dvě pětiny vypitých limonád v restauracích či kavárnách a lze je nalézt zhruba v polovině podniků.

„Před šesti lety jsme začali propagovat malinovku, tehdy my a jedna menší firma z Moravy, pak nastal boom, rok po nás přišel Heineken, pak Prazdroj, Kofola s ovocnými limonádami a další. Nyní má sudovou malinovku třicet dva výrobců,“ popisuje jízdu největší výrobce točených ovocných limonád v tuzemsku Pavel Vavruška mladší, obchodní šéf Koli.

Jak zmiňuje Vavruška, na vlnu zájmu naskočilo i hodně pivovarů. Buď si dvě tři příchutě vyrábí sami, nebo je kupují ve formě sirupu od zavedeného výrobce.

„Zájem roste, ročně vyrobíme o desítky procent více. Jde o bonus pro hospodského, kterému pomáháme zkompletovat nabídku nápojů,“ uvádí Tomáš Mráz obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje. V nabídce mají Swist Colu a Swist malinu a ty nabízejí posledních pět let, ročně vytočí dvacet tisíc hektolitrů. Což ale, jak dodává Mráz, je hodně málo proti jejich hlavní produkci, pivu.

Budiž pochváleno teplé počasí

Letošní rok si všichni výrobci pochvalují, a to díky teplému počasí už od dubna. „I díky tomu máme v sudech zatím meziročně pětadvacetiprocentní nárůst prodejů, za celou firmu jsme zatím patnáct procent plus oproti loňskému rekordu,“ říká Vavruška.

„V dubnu jsme skočili do léta a tomu odpovídají výsledky. Ve srovnání s loňskem rostou prodeje našich nealkoholických nápojů téměř o dvacet procent,“ říká Michal Šlechta, manažer značky Pepsi ČR, s tím, že jde jak o obchody, tak o restaurace.

Nynější boom v limonádách všeho druhu přispívá také k tomu, že se daří rozvíjet i regionálním sodovkárnám, většinou navazujícím na tradici z minulosti. I když v průběhu devadesátých let většina menších sodovkáren skončila, nebo je skoupil větší hráč, některé fungují dodnes.

V Kladně tak funguje s různými zákruty a přeměnami od roku 1911 společnost Kalabria. Podle jednatele Davida Prchala ale dnes bojují tradiční sodovkárny stejně jako oni právě s nabídkou velkých pivovarů, které vytlačují jejich točenou limonádu z hospod.

Pro pivovary jde jen o doplněk, a tak jsou schopny nabízet limonády podle lidí z byznysu za hodně nízké ceny. Podle jednoho manažera sodovkárny jim jde hlavně o to, aby se na jejich pípu nepřisál menší pivovar, který třeba nějakou limonádu nabízí a tím je pro hospodu atraktivnější.

Šéf sodovkárny Kalabria si ale pochvaluje Karáskovu limonádu, pojmenovanou podle předválečného majitele, kterou letos začali prodávat ve skle. „Největší nárůst má jasně švestková limonáda a Karáskova ve skle,“ uvádí. Poptávku po, jak je nazývá, trendy limonádách, jako jsou mateřídouška s jahodou či okurková s mátou, cítí hlavně v kavárnách ve velkých městech.

Na jihu Čech se zákazník zase často potká se Šumavěnkou. Na Moravě u Třebíče a okolí jedou „zonky“, funguje i Podorlická sodovkárna a další.

Čísla a nárůsty mluví jasně, a tak se do byznysu ovocných limonád kromě těch malých více pustili i velcí hráči. „Naší reakcí je rozvoj značky Vinea, která obsahuje deset procent ovocného podílu,“ uvádí za Kofolu její mluvčí Jaroslava Musilová. Vinea je nově i jako perlivá a i ta bude nabízena jako sudová.

Další z velkých firem, PepsiCo, uvedla letos na trh jen pro restaurace a kavárny limonádu Lemon Lemon a prodeje si nemůže vynachválit. Podle Michala Šlechty reaguje jak na trend hlídání si kalorií, protože obsahuje stévii, tak na „ovocnou chuť“, a proto obsahuje šest procent ovoce. Zmíněné trendy sleduje i jednička v nealku, společnost Coca-Cola, loni přidala ovocný podíl do ochucených vod Bonaqua. Další novinky podle mluvčí Kateřiny Kozlové ještě chystá.

Velcí útočí na malé

Všichni velcí výrobci se také trochu „obouvají“ do domácích limonád, které jim „užírají“ tržby. „Takzvané domácí limonády jsou zcela legitimní konkurence a velmi zajímavý segment zdravých lokálních výrobků s malou trvanlivostí. Bohužel poměrně často vidíme, že jsou tak označovány limonády ze sirupů nebo zmraženého ovoce, což odporuje legislativě,“ zmiňuje Kozlová za Coca-Colu. Od půlky loňského roku by ale neměly být za domácí limonádu označovány takové, které jsou z polotovarů.

„Trend je jasný, z domácí limonády se stal marketingový pojem, který každý využívá po svém, některé jsou kvalitní, jiné ne,“ shrnuje Michal Šlechta.

A jak dodává jeden z výrobců, restaurace dobře vědí, proč se do domácích limonád vrhly, protože s nimi sice mají práci, ale zase na ně mohou dát marži i čtyři sta procent.

Rozstřel: Martin Sedlák - Include | (1:09) | video: iDNES.tv

České patenty mohou vrátit výrobu baterií a solárů do Evropy, říká expert

Nejčtenější

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Trump je vyřadil z provozu. Pro americké značky jsou cla vůči Vietnamu smrtelná

Vietnam se v uplynulých letech stal klíčovým hráčem výroby místo Číny, která čelila přísnějším celním tarifům ze strany Spojených států. Nyní se však ani tato asijská země nevyhne novým tarifům....

Trump zavádí reciproční cla pro celý svět, dovoz z Evropy se prodraží o 20 procent

Americký prezident Donald Trump zavádí reciproční cla na země „celého světa“. Zdůvodnil to potřebou nakopnout domácí průmysl a posílit vnitřní trh ve Spojených státech. Dovoz z Evropské unie se...

Koupil si jízdenku, aby dostal kafe a zmrzlinu zdarma. Od Čechů dostal vynadáno

Kde leží hranice mezi maximálním využitím nabízených služeb za minimum peněz a kde už začíná jejich zneužití? Diskusi na toto téma rozvířil příspěvek na sociálních sítích. Mladý muž v něm popisuje,...

Vincentka: Jak se stal tradiční nápoj moderním trendem

{LABEL}

Vincentka už není produktem, po kterém sáhneme pouze při nemoci.

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

USA začínají vybírat desetiprocentní clo na dovoz ze všech zemí světa

Spojené státy začínají vybírat základní desetiprocentní clo při dovozu zboží ze všech zemí světa. Clo na prakticky veškeré zboží vyhlásil ve středu americký prezident Donald Trump. Od 9. dubna pak...

5. dubna 2025  7:04

Do Česka vstupuje německý diskont. Woolworth otevře první prodejnu v Třebíči

Německý diskontní řetězec Woolworth vstupuje na český trh a v polovině června otevře svou první kamennou prodejnu. Prvním městem, kde zákazníci budou moci nakoupit, se stane Třebíč, mluvčí...

5. dubna 2025

Trump překonal nejhorší scénáře analytiků, možné už je vše, říká ekonom

Premium

Americký prezident Donald Trump tento týden uvalil na celý svět vysoká cla. Například dovoz z Evropské unie se kvůli nim prodraží o 20 procent. Podle hlavního ekonoma ČSOB Private Banking Dominika...

5. dubna 2025

Co chtějí USA po Evropě: lepší podmínky pro auta a maso, vadí regulace i daně

Vláda USA bude po Evropské unii požadovat zlepšení podmínek pro vývoz aut a zemědělských produktů do Evropy. Napsal italský deník Corriere della Sera, jehož zpravodajka mluvila s americkým ministrem...

4. dubna 2025  21:44

TikTok opět nad vodou. Trump mu prodloužil lhůtu na prodej v USA o 75 dní

Americký prezident Donald Trump prodloužil o 75 dní lhůtu pro prodej amerických aktiv čínské společnosti ByteDance, která vlastní populární aplikaci pro krátká videa TikTok. Zdůvodnil to tím, že na...

4. dubna 2025  20:52

Rusko se teď může clům smát. Dlouhodobá výhra to ale nebude, soudí odborníci

Donald Trump se z americké protekcionistické politiky, minimálně prozatím, rozhodl vynechat Rusko. V krátkodobém horizontu může země na eskalaci obchodní války Západu vydělat tím, že nahradí americké...

4. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Katastrofa a chaos. Trumpova celní válka bude mít jen samé poražené, řekl Kalousek

Historie nezná žádnou vítěznou celní válku, řekl bývalý ministr financí Miroslav Kalousek v pořadu 360° na CNN Prima NEWS. Podle předsedy Národní rozpočtové rady Mojmíra Hampla je situace přímo...

4. dubna 2025  19:32

Fed čeká kvůli clům vyšší inflaci a menší růst. Kde jsou nižší sazby? ptá se Trump

Nová americká cla zřejmě povedou k větší inflaci a nižšímu ekonomickému růstu, řekl v pátek předseda americké centrální banky (Fed) Jerome Powell. Banka podle něj musí zabránit tomu, aby nová situace...

4. dubna 2025  19:22

Trumpova cla otřásají prognózami i burzami, Evropa i Praha rekordně oslabily

Ratingová agentura S&P Global přehodnotí po oznámení amerických cel všechny své makroekonomické prognózy. Takový krok zřejmě zvýší obavy, že se dostaví i vlna snižování ratingových známek. Pražská...

4. dubna 2025  18:45

Obchodní válka se rozhořela naplno. Čína vrací úder a uvalila tvrdá cla na USA

Čína od 10. dubna zavede dodatečné 34procentní clo na veškerý dovoz zboží ze Spojených států. S odvoláním na čínské ministerstvo financí o tom v pátek informují tiskové agentury. Jde o reakci na krok...

4. dubna 2025  13:45,  aktualizováno  17:59

Škody způsobené cly sčítají i miliardáři. Za jediný den odepsali biliony

Hodnota majetku pěti set nejbohatších lidí světa se ve čtvrtek propadla o 208 miliard amerických dolarů, což je asi 4,7 bilionu korun. To je čtvrtý nejvyšší jednodenní pokles za 13 let, kdy agentura...

4. dubna 2025  15:56

VW přidá na auta prodávaná v USA dovozní poplatek, oznámila firma dealerům

Německá automobilka ve sdělení svým prodejcům z 1. dubna uvedla, že na modely prodávané v USA uvalí dovozní poplatek. Přesné částky upřesní do poloviny dubna. Automobilka také dealerům oznámila, že...

4. dubna 2025  11:05