Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Soukromníci ostrouhali. Z Prahy do Budějovic budou po kolejích jezdit ČD

  17:07aktualizováno  17:07
Od prosince přibude vlaků mezi Prahou a Českými Budějovicemi a cesta se zrychlí o 19 minut. S časem lehce přes dvě hodiny tak může železnice konkurovat silnici. Stát však provoz posílené linky soutěžit nebude. Zakázku přiklepl Českým drahám.

Vlakové nádraží České Budějovice. Nástupiště už je opravené, budova na rekonstrukci stále čeká. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Horší zprávou je tento časový komfort pro daňové poplatníky - navzdory slibům, že se provoz dálkových spojů začne soutěžit, ministerstvo dopravy posílá zakázku na provoz nových vlaků rovnou Českým drahám, aniž by v soutěži či zjednodušeném poptávkovém řízení zjistilo skutečnou cenu na pokrytí ztrát z provozu nové linky.

A kvůli tomu se už bouří soukromí dopravci, kteří posílají stížnosti do Bruselu. „Je to obcházení zákonů i evropského nařízení, které nemůže projít,“ říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Ministerstvo dopravy taková obvinění odmítá. „Vláda rozdělila trh veřejných služeb v nadregionální dopravě na část, která bude předmětem otevírání trhu, a na část, které se to zatím netýká. Takový postup je plně v souladu s evropskou i českou legislativou,“ říká mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Ministerstvo odeslalo už do meziresortního připomínkového řízení materiál, který počítá s tím, že dodatek ke smlouvě s Českými drahami ještě posvětí vláda.

Hraje se o hodně peněz. České dráhy si nacenily doplatek, který po ministerstvu budou za roční provoz chtít, na 85 milionů korun, smlouva počítá s provozem minimálně do roku 2019. Celkem tak České dráhy stojí blízko podpisu kontraktu bez soutěže za více než čtvrt miliardy.

Jezdit by mělo celkem osm párů vlaků ve všední dny, které budou po cestě zastavovat jen v Táboře a budou vedeny většinou jako kategorie EuroCity / InterCity. Jeden pojede až do Českého Krumlova, čtyři až do rakouského Linze, kde by měla doba jízdy z Prahy klesnout pod čtyři hodiny.

Jen třicet cestujících ve vlaku?

Záhadný je to přitom i způsob výpočtu - České dráhy si v kalkulaci odhadly, že z nových vlaků budou mít výnosy celkem kolem 25 milionů korun. „Pokud se podíváme na cenu jízdenky z Prahy do Českých Budějovic, vychází to na třicet cestujících na vlak. Nechápu, proč si stát objednává tuto službu u dopravce, který je schopen přilákat jen tak málo cestujících,“ podotkl Daniel Adamka z Arrivy, která chce od prosince zavést přímé vlaky mezi Prahou a Českým Krumlovem. Podle ministerstva jde však jen o úvodní kalkulaci a úřad bude odhad dál sledovat, aby odpovídal realitě.

Soukromníci jsou znepokojeni i z jiných důvodů - jak RegioJet, tak Leo Express mezi oběma městy provozují autobusy, které získají rychlejšími vlaky vážnou konkurenci.

Zajíždění do Českého Krumlova vlakem ráno z Prahy vysvětlují ministerští úředníci základní dopravní obslužností, tento čas přitom využívají hlavně zahraniční návštěvníci pro cesty na jih do jedné z vyhledávaných destinací. Pro spojení dosud hojně využívají právě autobusy soukromníků. „Není důvod, aby Česká republika dotovala dopravu pro turisty IC/EC spoji do Českého Krumlova. Celou IC/EC objednávku považujeme za provokativní obcházení pravidel, kdy stát chce nahradit soutěžní pravidla a nařízení EU usnesením vlády,“ říká Petra Valentová z Leo Express.

Stát ve svém materiálu počítá s tím, že se současná rychlíková linka R7 změní na expresní linku Ex7 a R17. Rychlíky i nadále pojedou ve špičce po hodině, mimo špičku po dvou hodinách, nově budou kromě stávajících stanic zastavovat ještě v Plané nad Lužnicí.

Pro cestující by mělo být příjemnou změnou i nasazení lepších vozů než dosud. České dráhy počítají hlavně s flotilou modernizovaných vagonů. Dopravce zatím nechce plány příliš komentovat, čeká na definitivní potvrzení objednávky ministerstva.

Koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi dosud není hotový. Až se dokončí další úseky, měly by vlaky cestu zvládnout za hodinu a půl.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Kazítka jsou jako yetti. Všichni o nich mluví, nikdo je neviděl, říká odborník

Politici jsou schopni prodloužit zákonnou záruční dobu, obává se Radek...

V hlavách bruselských úředníků se rodí legislativa, která může výrobcům spotřebičů pořádně zatopit. Chtějí prodloužit...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Praha chce, aby sdílená kola byla levná jako jízda tramvají. Regulace nechystá

Čínské Ofo vyrazilo do boje o pražské cyklisty. V ulicích Prahy chce mít za rok...

Mezi firmami, které v ulicích Prahy půjčují kola, se potichu mluvilo o regulaci tohoto byznysu. Pražský magistrát to...

Z automobilek v tuzemsku roste jen Škoda. TPCA výrazně ztrácí

Výrobní linka v kolínské automobilce TPCA (ilustrační snímek)

V tuzemsku se od začátku roku do konce října vyrobilo už 1,17 milionu vozů. Výsledný nárůst o 4,4 procenta zajistila...

Samořiditelný autobus měl nehodu hned první den provozu

Samoobslužný kyvadlový autobus v Las Vegas

Slavnostní spuštění provozu prvního autonomního autobusu v Las Vegas nedopadlo podle představ. Ani ne po hodině jízdy...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.