Cédéčka - ilustrační foto

Cédéčka - ilustrační foto - Cédéčka - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Lisovnu cédéček v Loděnicích neživí jen hudba

Trh s digitálními nosiči pomalu přestává růst. CD už roky ztrácí, svůj vrchol letos pravděpodobně překročí i DVD. Největší lisovna v Česku, tradiční závody v Loděnicích, dnes společnost GZ Digital Media, však strach z budoucnosti nemá.

Na to, že se trhy některého zboží zmenšují, jsou v Loděnicích zvyklí a prý toho umějí i využít.

"To, že trh s digitálními disky ve světě klesá, ještě neznamená, že musí klesat i naše výroba," říká předseda představenstva firmy Zdeněk Pelc. Podle něj i přes snižující se prodeje ve světě jsou objemy stále tak obrovské, že firma má pořád kam růst.

Za příklad dává tradiční vinylové desky. Světový trh s nimi se doslova zhroutil v polovině 90. let. V Loděnicích se jich však v posledních letech vyrábí stále více – ročně 5 milionů. "Je to konkurenční boj a my v něm vítězíme. Dnes jsme zcela jistě největší lisovna vinylu na světě. A to jsme nikdy nebyli, nikdy jsme nepatřili ani do první desítky," pochvaluje si Pelc.

Realisticky přiznává, že kvůli finanční krizi přijdou hubenější léta. "Očekáváme, že v našem hlavním byznysu, tedy v lisovaných médiích, dojde k poklesu o 25 až 30 procent," říká Pelc. Podle jeho slov se v tomto odvětví s určitými poklesy musí počítat stále. Podnik tak prošel v posledních letech pod vedením Pelce změnami, které ho měly zbavit závislosti na výrobě jednoho nebo dvou produktů.

"Nestojíme na jedné noze. Máme řadu dalších byznysů, děláme tiskové materiály, balíme speciální edice, děláme exkluzivní výrobu pro nadnárodní firmy, zajišťujeme jim distribuci, skladujeme a organizujeme zásoby," vyjmenovává Pelc.

Ekonomické ochlazení v Česku zatím v Loděnicích odnesla asi stovka lidí – právě tolik jich dostalo od 1. ledna z celkových 1 100 výpověď. "Neměl jsem výčitky, šlo hlavně o sezonní pracovníky, fluktuanty. Věřím, že ti, kteří jsou u nás dlouho a pro firmu něco udělali, mají své místo jisté i do budoucna," ujišťuje Pelc.

Ještě před rokem přitom řešil nedostatek lidí sháněním Vietnamců. "Stále jich několik desítek ve fabrice máme. Jsou pracovití a takové potřebujeme, takže zbavovat se jich zatím nechceme," říká rezolutně loděnický šéf. V důsledku krize také omezil výrobu produktů s menší přidanou hodnotou. "Levná CD, například příbaly, těch dnes děláme minimálně. Je to výroba pro výrobu, na které se nedá vydělat," dodává Pelc.

Investovat do nových technologií na výrobu disků typu Blu-ray zatím neplánuje, zdůvodňuje to tím, že teď na to není vhodná doba. V souvislosti s letošním "krizovým" rokem odhaduje pokles obratu o 10 procent. Ten v roce 2008 činil 1,6 miliardy korun.

Cesta k novým klientům

Světovou krizi nevidí jen černě. Podle něj je paradoxně nyní větší šance dostat se k velkým klientům. "V době růstu globální hráči platili velké peníze za služby dalším velkým globálním dodavatelům. Nikdo neřešil cenu. Z těchto obrů se s námi dřív nikdo nebavil," říká Pelc.

Dnes však i světoví lídři vymýšlejí, kde ušetřit, a nabídkám jsou více otevření. "Jsme objektivně levnější než západní konkurence, také prakticky jediní, kteří nabízejí kompletní servis, tedy od lisu, tisku, zabalení až po distribuci. V zahraničí na tom musí dělat více firem," dodává Pelc.

I díky krizi například od listopadu rozjeli exkluzivní výrobu pro světového výrobce antivirových programů Symantec, což firmě ročně přinese až 200 milionů korun. S dalšími velkými firmami z řad hudebních světových vydavatelů i softwarových firem probíhají jednání.

Zdeněk Pelc (57)

Pelc je generálním ředitelem a předsedou představenstva společnosti GZ Digital Media. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou, obor ekonomika a řízení průmyslu. Profesně začínal jako vedoucí marketingu v Poldi Kladno. Od roku 1983 je generálním ředitelem Gramofonových závodů, dnes GZ Digital Media. V roce 1995 mu k tomuto postu ve firmě přibyla také funkce předsedy představenstva. Hovoří plynně anglicky, německy a rusky. Je rozvedený, má dvě děti. Jezdí v BMW 530.