Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Revoluce ve strojovnách. Naftu nahradí plyn, věří významný námořní přepravce

  11:07aktualizováno  11:07
Jeden z největších námořních přepravců, francouzská společnost CMA CGM, začíná přecházet na palivo šetrnější k životnímu prostředí. Devět jejích lodí bude pohánět zkapalněný zemní plyn. Obdobnou cestou se brzy budou muset vydat i další přepravci, v roce 2020 se totiž zpřísní emisní pravidla.

Nákladní loď společnosti CMA CGM. | foto: CMA CGM

Oproti přísným emisním limitům v automobilovém průmyslu si velké nákladní a dopravní lodě ještě donedávna pluly po oceánech bez povšimnutí. Přitom lodní doprava patří mezi největší znečišťovatele ovzduší. Obrovské nákladní lodě vyprodukují každoročně téměř jednu miliardu tun oxidu uhličitého, což jsou dvě procenta celosvětové produkce. Nárůst oxidu uhličitého v ovzduší je obecně považován za hlavní příčinu globálního oteplování.

Fotogalerie

Proto i na rychle se rozvíjející námořní dopravní průmysl rostl v posledních letech tlak, aby se na problém skrze Mezinárodní námořní organizaci (IMO) zaměřil. 

Jedním z výsledků jsou přísnější emisní limity, které vstoupí v platnost v roce 2020, a některé námořní společnosti už proto přecházejí na alternativní paliva. 

Minulý rok organizace například stanovila nové požadavky, které budou snižovat emise oxidů síry. Ze současného maxima 3,5 procenta z objemu paliva budou limity sníženy na 0,5 procenta do roku 2020. Už nyní však v některých oblastech se zvýšenou kontrolou emisí oxidů síry může být síra přítomna pouze z 0,1 procenta. 

I na posledním zasedání IMO, které se konalo na konci října v Londýně, se organizace zavázala k dalšímu zpřísnění enviromentálních norem pro nové lodě, napsal server nature.com.

Výhody LNG

LNG je zkapalněný zemní plyn, který má při atmosferickém tlaku teplotu přibližně -162 °C. Je to namodralá, netoxická, nekorozivní, průzračná kapalina s minimální viskozitou. Zaujímá cca 600krát menší objem než plynný zemní plyn, což představuje jeho hlavní výhodu při skladování a dopravě.

Další výhodou je vysoká energetická hustota, která je srovnatelná s palivy získávanými z ropy. V porovnání s CNG mají navíc nádrže na LNG podstatně nižší hmotnost a díky menšímu objemu palivových nádrží mají vozidla na LNG větší úložný prostor.

První použití LNG v dopravě se datuje do 50. let 20. století, kdy byl zkapalněný zemní plyn použit v SSSR k pohonu zemědělských traktorů. V současnosti je LNG v dopravě používaný především v USA a Kanadě pro dálkovou autobusovou a nákladní dopravu

Využití LNG je možné i v železniční a lodní dopravě, a to nejen u tankerů, které přepravují zkapalněný zemní plyn na dlouhé vzdálenosti, ale i u běžných lodí. Příkladem takového využití je první LNG trajekt pro přepravu osob a automobilů, který byl zprovozněn v Norsku před více než 15 lety. 

Zdroj: oenergetice.cz

Největší lodě poplují na plyn

Některé námořní firmy proto už teď investují do šetrnějších paliv. Jako vhodná alternativa byl propagován například zkapalněný zemní plyn (LNG). V úterý oznámila na svém serveru francouzská společnost CMA CGM, světově třetí největší námořní dopravce, nákup devíti kontejnerových lodí právě na pohon LNG. Nová plavidla, která mají být největší na světě, budou dostavěna v roce 2020. Na jednu loď se vejde 22 tisíc kontejnerů.

Ačkoliv firma prohlašuje, že je první společností na světě, která vybavuje kontejnerové lodě tímto typem pohonu, LNG v lodní dopravě není novinkou. Už v roce 1964 bylo do provozu uvedeno první plavidlo takového typu.

K firmě CMA CGM se připojuje například i norská společnost Royal Caribbean Cruises, která rozšíří svůj majetek o výletní lodě na LNG pohon do roku 2022. Mezi další alternativy patří například stlačený plyn (CNG) či hybridní pohon.

Autor:


Témata: Kanada, Norsko, Ropa

Nejčtenější

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Pět mýtů o evidenci tržeb: A teď bude stát vědět, co nakupuji

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Tu účtenku si radši vezměte, nebo dostanete pokutu! A pokud se chcete zbavit konkurence, pošlete na ni kontrolu z...

Další z rubriky

Vlak v Japonsku vyjel o 20 vteřin dříve. Společnost se omluvila

Rychlovlak šinkanzen vjíždí do stanice Kjóto.

Několikaminutové zpoždění vlaků na českých železnicích pro cestující nebývá překvapením. V Japonsku jsou vlaky však...

OBRAZEM: Mongolští nomádi žijí v kamionech. Vozí uhlí do Číny

Thousands of heavy-duty trucks loaded with coal are lined up for up to 130...

V mongolské poušti Gobi za sebou velmi pomalu popojíždí více než tisíc těžkých nákladních aut. Vezou uhlí do Číny....

Rwanda nemá pořádné silnice, ale stává se světovou laboratoří dronů

Drony ve Rwandě nahradily auta a rozváží krev.

Ve Rwandě, kde jsou některé kouty odříznuté od zbytku světa, závisí život některých lidí na včasné lékařské pomoci. Tu...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.