Nákladní loď společnosti CMA CGM. | foto: CMA CGM

Revoluce ve strojovnách. Naftu nahradí plyn, věří významný námořní přepravce

  • 69
Jeden z největších námořních přepravců, francouzská společnost CMA CGM, začíná přecházet na palivo šetrnější k životnímu prostředí. Devět jejích lodí bude pohánět zkapalněný zemní plyn. Obdobnou cestou se brzy budou muset vydat i další přepravci, v roce 2020 se totiž zpřísní emisní pravidla.

Oproti přísným emisním limitům v automobilovém průmyslu si velké nákladní a dopravní lodě ještě donedávna pluly po oceánech bez povšimnutí. Přitom lodní doprava patří mezi největší znečišťovatele ovzduší. Obrovské nákladní lodě vyprodukují každoročně téměř jednu miliardu tun oxidu uhličitého, což jsou dvě procenta celosvětové produkce. Nárůst oxidu uhličitého v ovzduší je obecně považován za hlavní příčinu globálního oteplování.

Proto i na rychle se rozvíjející námořní dopravní průmysl rostl v posledních letech tlak, aby se na problém skrze Mezinárodní námořní organizaci (IMO) zaměřil. 

Jedním z výsledků jsou přísnější emisní limity, které vstoupí v platnost v roce 2020, a některé námořní společnosti už proto přecházejí na alternativní paliva. 

Minulý rok organizace například stanovila nové požadavky, které budou snižovat emise oxidů síry. Ze současného maxima 3,5 procenta z objemu paliva budou limity sníženy na 0,5 procenta do roku 2020. Už nyní však v některých oblastech se zvýšenou kontrolou emisí oxidů síry může být síra přítomna pouze z 0,1 procenta. 

I na posledním zasedání IMO, které se konalo na konci října v Londýně, se organizace zavázala k dalšímu zpřísnění enviromentálních norem pro nové lodě, napsal server nature.com.

Výhody LNG

LNG je zkapalněný zemní plyn, který má při atmosferickém tlaku teplotu přibližně -162 °C. Je to namodralá, netoxická, nekorozivní, průzračná kapalina s minimální viskozitou. Zaujímá cca 600krát menší objem než plynný zemní plyn, což představuje jeho hlavní výhodu při skladování a dopravě.

Další výhodou je vysoká energetická hustota, která je srovnatelná s palivy získávanými z ropy. V porovnání s CNG mají navíc nádrže na LNG podstatně nižší hmotnost a díky menšímu objemu palivových nádrží mají vozidla na LNG větší úložný prostor.

První použití LNG v dopravě se datuje do 50. let 20. století, kdy byl zkapalněný zemní plyn použit v SSSR k pohonu zemědělských traktorů. V současnosti je LNG v dopravě používaný především v USA a Kanadě pro dálkovou autobusovou a nákladní dopravu

Využití LNG je možné i v železniční a lodní dopravě, a to nejen u tankerů, které přepravují zkapalněný zemní plyn na dlouhé vzdálenosti, ale i u běžných lodí. Příkladem takového využití je první LNG trajekt pro přepravu osob a automobilů, který byl zprovozněn v Norsku před více než 15 lety. 

Zdroj: oenergetice.cz

Největší lodě poplují na plyn

Některé námořní firmy proto už teď investují do šetrnějších paliv. Jako vhodná alternativa byl propagován například zkapalněný zemní plyn (LNG). V úterý oznámila na svém serveru francouzská společnost CMA CGM, světově třetí největší námořní dopravce, nákup devíti kontejnerových lodí právě na pohon LNG. Nová plavidla, která mají být největší na světě, budou dostavěna v roce 2020. Na jednu loď se vejde 22 tisíc kontejnerů.

Ačkoliv firma prohlašuje, že je první společností na světě, která vybavuje kontejnerové lodě tímto typem pohonu, LNG v lodní dopravě není novinkou. Už v roce 1964 bylo do provozu uvedeno první plavidlo takového typu.

K firmě CMA CGM se připojuje například i norská společnost Royal Caribbean Cruises, která rozšíří svůj majetek o výletní lodě na LNG pohon do roku 2022. Mezi další alternativy patří například stlačený plyn (CNG) či hybridní pohon.