Loď převážející náklad Airbusu potáhne „drak“. Společnost snižuje emise

  17:48aktualizováno  17:48
Airbus, světová dvojka mezi leteckými výrobci, chce k lodní přepravě svých produktů mezi Evropou a USA využít větrnou energii. Docílit toho má pomocí automatického „křídla“ připomínajícího draka využívaného při kiteboardingu. Připevní ho na příď jedné ze svých tří nákladních lodí, aby snížil spotřebu paliva a objem vypuštěných emisí oxidu uhličitého.

Airbus vyvíjí automatické křídlo AirSeas, které by mělo pomoci snížit spotřebu paliva nákladních lodí. | foto: AirSeas

Masivní plachta o velikosti pěti set metrů čtverečních může ušetřit více než jeden milion eur (přes dvacet pět milionů korun) za roční výdaje na palivo. Emise oxidu uhličitého by se podle propočtů společnosti měly snížit o osm tisíc metrických tun ročně a spotřeba paliva by se měla zefektivnit o dvacet procent, informuje The Wall Street Journal.

Plachta od společnosti SeaWing bude instalována na plavidlo Ville de Bordeaux do konce roku 2020. Součástí systému pro využití větrné energie jsou čidla, která snímají údaje týkající se počasí a informují kapitána, jak zařízení využít.

Firma Airseas, pod kterou výrobce křídla SeaWing spadá, má podle jejího ředitele Vincenta Bernatetse smlouvu s dalšími třemi lodními společnostmi. Jména odmítl zveřejnit, informuje Cips.org. Portfolio SeaWing však zahrnuje i mnohem silnějšího draka než toho pro Airbus. Pro větší lodě společnost nabízí plachtu o rozměrech přes deset tisíc metrů čtverečních. 

S novými technologickými vychytávkami přicházejí lodní dopravci v době, kdy rostou ceny pohonných hmot. Mezinárodní námořní organizace požaduje, aby palivo obsahovalo o osmdesát procent méně síry, což je podle serveru Ekolist nejvýznamnější zlepšení světových standardů paliv pro lodní průmysl za posledních sto let. 

S využitím větrné energie přišla již v březnu loňského roku největší lodní kontejnerová společnost Maersk. Na palubu svého tankeru instalovala dvě rotovací třicet metrů vysoké plachty. Ročně se díky těmto „doplňkům“ sníží únik oxidu uhličitého o sedm až deset procent. 

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Prahu mají turisté raději než Miami nebo Las Vegas, ukázal žebříček

Pražský hrad

Výlety do světových metropolí neztratily na své přitažlivosti ani v roce 2018. Očekává se, že turisté letos celkem...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Do autobusu bez lístku. Lucembursko ruší poplatky za hromadnou dopravu

Lucemburský premiér Xavier Bettel. (19. září 2018)

Lucemburské velkovévodství se příští léto stane prvním státem na světě, který plošně zavádí hromadnou dopravu zdarma....

Najdete na iDNES.cz