Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečnost především. Lodě v Česku si musí pořídit radary za desítky tisíc

  6:00aktualizováno  6:00
Lodě plující po Labi od Pardubic do Děčína a po Vltavě od hráze Slapské přehrady k soutoku s Labem budou nejspíš muset mít povinně na palubě radary. Bezpečnostní nařízení má platit od začátku dubna příštího roku a postihne s výjimkou malých rekreačních lodí všechna motorová plavidla.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

S novinkou v podobě radarů pro sledování provozu ostatních plavidel a zobrazovačů plavebních map počítá návrh novely zákona o vnitrozemské plavbě, s nímž ministerstvo dopravy hodlá seznámit kabinet.

Provozovatelům malých výletních loděk a motorových přívozů to citelně zasáhne do ekonomiky jejich podnikání. Lodní radary oficiálně označované jako Inland AIS (z anglického Automatic Identification System – pozn. red.) jsou zařízení prodávaná za několik tisíc eur. Samo ministerstvo v materiálu předpokládá, že vybavení jednoho plavidla systémem vyjde na sto až sto padesát tisíc korun.

U malých plavidel je podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové určující mimo jiné počet přepravovaných osob. Pokud novela zákona projde v navrhované podobě, budou muset provozovatelé lokačními systémy vybavovat plavidla umožňující přepravu alespoň dvanácti osob, případně lodí delších než sedm metrů.

Nařízení umožní kapitánům podle resortu dopravy lépe plánovat trasu a vyhnout se například potkávání s ostatními loděmi v nebezpečných místech vodní cesty. Budou díky němu také moci bezpečněji proplouvat plavebními komorami. Ministerstvo zatím předpokládá, že vybavení požadovaným systémem se v Česku bude týkat zhruba sto padesáti soukromých plavidel a lodí státní správy, jako jsou například čluny vodních záchranářů. Zdaleka ne všichni na argument zvýšení bezpečnosti provozu slyší.

Řada lodníků má ještě v živé paměti nařízení Státní plavební správy, které požadovalo, aby se kapitáni před každou plavbou rádiově hlásili do centrálního dispečinku. Měli sdělovat čas vyplutí, počet pasažérů na palubě a cíl plavby, aby státní orgány měly přesnou představu o tom, kolik lidí a kde bude potřeba zachraňovat v případě mimořádné události, uvedl ředitel pražské plavební společnosti Prezidentské plavby Štěpán Rusňák.

Systém kvůli přetížení po dvou dnech zkolaboval. A stalo se tak navzdory tomu, že řada kapitánů nic nehlásila, protože nařízení považovala za nesmyslné.

Zařízení za miliony korun

Jiná situace panuje v nákladní lodní dopravě. Spousta plavidel už totiž požadovanými systémy vybavená je. Jde zejména o lodě, které vozí zboží po Labi do západní Evropy. Povinné používání lodních radarů platí dlouho například v Německu.

Pro rejdaře provozující výhradně vnitrostátní nákladní dopravu ale nařízení přinese zvýšené náklady, uvedl Jiří Aster ze sekce vodní dopravy při Svazu dopravy.

Část tuzemské nákladní flotily navíc byla vybavena ze státních peněz. Ministerstvo dopravy totiž v rámci projektu RIS Europe III nakoupilo sto sad lokalizačních zařízení, které předávalo jednotlivým správám vodních cest pro jejich služební plavidla, plavebnímu úřadu, policii či záchranným složkám.

Zdarma systém mohli získat i soukromí majitelé, kteří byli ochotni se přihlásit do pilotního provozu systému pro sledování pohybu říčních plavidel. Náklady na dovybavení zbylých plavidel státní správy úřad odhadl na několik milionů korun.

Přestože většina bodů uvedených v navrhované změně zákona vychází z evropských direktiv, Evropská unie nenařizuje zavedení systému v Česku. Opatření je součástí takzvané netranspoziční části novely. Ministerstvo se nicméně odkazuje na to, že povinnost platí ve většině sousedních zemí, kromě zmiňovaného Německa rovněž v Rakousku a na Slovensku.

Tuzemští lodní dopravci se na pořizování povinného vybavení připravují. V případě pražských přívozů připadne povinnost vybavit plavidla systémem jejich provozovatelům, kteří tuto službu pro pražský dopravní podnik zajišťují.

„Budou-li s tím spojené nějaké vícenáklady, jsme povinni to zohlednit ve smlouvách s dopravci. Zatím nepředpokládáme, že by to mělo pro pražské přívozy znamenat nějaké riziko,“ tvrdí mluvčí pražského koordinátora veřejné dopravy Ropid Filip Drápal.



Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Vetešnictví skomírají, ale po některých věcech je stále sháňka

Známé vetešnictví na Újezdě zavírá.

Po revoluci se s vetešníky roztrhl pytel. Poměrně jednoduchý byznys lákal podnikatele na lehce vydělané peníze. Tento...

Obří létající „velryba“ od Airbusu má za sebou první zkušební let

Nový airbus Beluga XL poprvé vzlétl z letiště v Toulouse

Vysokokapacitní nákladní letoun Airbus Beluga XL ve čtvrtek poprvé vzlétl. Obrovský stroj, který svým vzhledem nápadně...

Další z rubriky

Každý Čech dluží 161 500 korun. Stát musí splatit celkem 1,714 bilionu

Trezory do banky přibyly až později, o čemž svědčí mj. i to, že firma A. Ippen...

Státní dluh v pololetí vzrostl proti konci roku 2017 o zhruba 89 miliard korun na 1,714 bilionu korun. Za růstem dluhu...

Vietnamci si budou muset počkat. Vláda přiškrtila víza pro podnikání

Ilustrační snímek

Vláda ČR ve čtvrtek rozhodla o dočasném pozastavení příjmu žádostí o dlouhodobý pobyt za účelem zaměstnání a žádostí...

Nejvytíženější opravovaný úsek D1 dokončíme v termínu, slíbil šéf ŘSD

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa sdělil na tiskové konferenci, jak pokračuje modernizace úseku dálnice D1...

Najdete na iDNES.cz