Bezpečnost především. Lodě v Česku si musí pořídit radary za desítky tisíc

  6:00aktualizováno  6:00
Lodě plující po Labi od Pardubic do Děčína a po Vltavě od hráze Slapské přehrady k soutoku s Labem budou nejspíš muset mít povinně na palubě radary. Bezpečnostní nařízení má platit od začátku dubna příštího roku a postihne s výjimkou malých rekreačních lodí všechna motorová plavidla.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

S novinkou v podobě radarů pro sledování provozu ostatních plavidel a zobrazovačů plavebních map počítá návrh novely zákona o vnitrozemské plavbě, s nímž ministerstvo dopravy hodlá seznámit kabinet.

Provozovatelům malých výletních loděk a motorových přívozů to citelně zasáhne do ekonomiky jejich podnikání. Lodní radary oficiálně označované jako Inland AIS (z anglického Automatic Identification System – pozn. red.) jsou zařízení prodávaná za několik tisíc eur. Samo ministerstvo v materiálu předpokládá, že vybavení jednoho plavidla systémem vyjde na sto až sto padesát tisíc korun.

U malých plavidel je podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové určující mimo jiné počet přepravovaných osob. Pokud novela zákona projde v navrhované podobě, budou muset provozovatelé lokačními systémy vybavovat plavidla umožňující přepravu alespoň dvanácti osob, případně lodí delších než sedm metrů.

Nařízení umožní kapitánům podle resortu dopravy lépe plánovat trasu a vyhnout se například potkávání s ostatními loděmi v nebezpečných místech vodní cesty. Budou díky němu také moci bezpečněji proplouvat plavebními komorami. Ministerstvo zatím předpokládá, že vybavení požadovaným systémem se v Česku bude týkat zhruba sto padesáti soukromých plavidel a lodí státní správy, jako jsou například čluny vodních záchranářů. Zdaleka ne všichni na argument zvýšení bezpečnosti provozu slyší.

Řada lodníků má ještě v živé paměti nařízení Státní plavební správy, které požadovalo, aby se kapitáni před každou plavbou rádiově hlásili do centrálního dispečinku. Měli sdělovat čas vyplutí, počet pasažérů na palubě a cíl plavby, aby státní orgány měly přesnou představu o tom, kolik lidí a kde bude potřeba zachraňovat v případě mimořádné události, uvedl ředitel pražské plavební společnosti Prezidentské plavby Štěpán Rusňák.

Systém kvůli přetížení po dvou dnech zkolaboval. A stalo se tak navzdory tomu, že řada kapitánů nic nehlásila, protože nařízení považovala za nesmyslné.

Zařízení za miliony korun

Jiná situace panuje v nákladní lodní dopravě. Spousta plavidel už totiž požadovanými systémy vybavená je. Jde zejména o lodě, které vozí zboží po Labi do západní Evropy. Povinné používání lodních radarů platí dlouho například v Německu.

Pro rejdaře provozující výhradně vnitrostátní nákladní dopravu ale nařízení přinese zvýšené náklady, uvedl Jiří Aster ze sekce vodní dopravy při Svazu dopravy.

Část tuzemské nákladní flotily navíc byla vybavena ze státních peněz. Ministerstvo dopravy totiž v rámci projektu RIS Europe III nakoupilo sto sad lokalizačních zařízení, které předávalo jednotlivým správám vodních cest pro jejich služební plavidla, plavebnímu úřadu, policii či záchranným složkám.

Zdarma systém mohli získat i soukromí majitelé, kteří byli ochotni se přihlásit do pilotního provozu systému pro sledování pohybu říčních plavidel. Náklady na dovybavení zbylých plavidel státní správy úřad odhadl na několik milionů korun.

Přestože většina bodů uvedených v navrhované změně zákona vychází z evropských direktiv, Evropská unie nenařizuje zavedení systému v Česku. Opatření je součástí takzvané netranspoziční části novely. Ministerstvo se nicméně odkazuje na to, že povinnost platí ve většině sousedních zemí, kromě zmiňovaného Německa rovněž v Rakousku a na Slovensku.

Tuzemští lodní dopravci se na pořizování povinného vybavení připravují. V případě pražských přívozů připadne povinnost vybavit plavidla systémem jejich provozovatelům, kteří tuto službu pro pražský dopravní podnik zajišťují.

„Budou-li s tím spojené nějaké vícenáklady, jsme povinni to zohlednit ve smlouvách s dopravci. Zatím nepředpokládáme, že by to mělo pro pražské přívozy znamenat nějaké riziko,“ tvrdí mluvčí pražského koordinátora veřejné dopravy Ropid Filip Drápal.

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Cestující ve vlacích si připlatí. České dráhy už od prosince zdraží jízdné

Ilustrační snímek

České dráhy se změnou jízdního řádu zdraží jízdné. Od 9. prosince si cestující na krátkých vzdálenostech připlatí jednu...

Úklid, renovované záchody. Pivovary našly prostý recept na zvýšení tržeb

Ilustrační snímek

Vymalovat, dát nové stolečky na zahrádku, navonět toalety nebo udělat společenskou akci s kýtou šunky v hlavní roli se...

Další z rubriky

Mírnější zákaz: RoundUpem nebude možné sušit jen plodiny na potraviny

Přípravek na hubení plevelů Roundup

Zemědělci od ledna nebudou moci dosušovat plodiny před sklizní, určené na výrobu potravin přípravky s obsahem...

Facebook znovu postihl výpadek, přihlásit se nemohly tisíce lidí

Ilustrační snímek

Tisíce uživatelů sociálních sítí Facebook a Instagram včetně těch z České republiky dnes ohlásily potíže s...

Ceny bytů v Česku narážejí na strop, Prahy se to netýká

Ilustrační snímek

Překotný růst cen bytů z posledních let se zastavil nebo aspoň přibrzdil. Narazil totiž na koupěschopnost Čechů a...

Najdete na iDNES.cz