Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Lodí z Prahy do Budějovic za sedm miliard. České toky čeká modernizace

  5:00aktualizováno  5:00
Upravené mosty, dvě lodní zdvihadla, nové plavební komory. Za splavnost Vltavy od Mělníka přes Prahu až do centra Českých Budějovic zaplatí stát v následujících letech pět až sedm miliard korun. Ekonomickou návratnost celé investice zatím Ředitelství vodních cest nezveřejnilo.

Orlická přehrada. Únor 2016. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Náklady jsou zato vyčísleny podrobně. Splavňovací práce na dolní Vltavě mezi Prahou a Mělníkem přijdou na 1,6 miliardy korun. Budou se upravovat plavební komory, prohlubovat dno a stavět vyšší mosty.

Praha se má po těchto úpravách stát jedním z hlavních říčních přístavů pro velké kajutové lodě se zahraničními turisty, které zatím musely končit plavbu už na Labi. Velkou část investice by měla zaplatit Evropská unie.

Až do centra Budějovic

Největší náklady čekají na střední Vltavě, kde dosud plavbě brání vysoké hráze Slapské a Orlické přehrady. Na obou proto vzniknou obří zdvihadla pro lodě s délkou až 45 metrů a tonáží až 300 tun.

Fotogalerie

„Obě zdvihadla absolvovala proces EIA (posuzující vliv stavby na životní prostředí – pozn. red.) a mají vydána pravomocná územní rozhodnutí. Celkové předpokládané náklady odhadujeme na 3,5 miliardy korun,“ uvedl pro MF DNES šéf Ředitelství vodních cest (ŘVC) Lubomír Fojtů.

Ministerstvo dopravy si ale podle něj vyžádalo ještě jednu studii ekonomické návratnosti, která bude dokončena počátkem příštího roku. „Podle dosavadní studie činí návratnost obou zdvihadel přibližně dvacet let,“ dodal. Podobná obří lodní zdvihadla již podle něj existují v západoevropských zemích a dokážou je postavit i české firmy.

Lávka i prohloubení koryta

Další investice směrem proti proudu Vltavy čeká pod plavebním stupněm Kořensko. Vzhledem k dlouhodobě nízké hladině Orlické přehrady se tam pravidelně vynořuje až osm kilometrů dlouhý nesplavný úsek.

„V úvahu připadá prohloubení koryta Vltavy nebo výstavba zcela nového stupně s plavební komorou, který by trvale zvýšil hladinu řeky,“ konstatoval Fojtů. Zatím je pouze ve stadiu úvah, ale jeho výstavba by přišla nejméně na miliardu.

Lodí z Prahy do Budějovic

Lodí z Prahy do Budějovic

Jinou investicí na nové vodní cestě je úprava historické lávky pro pěší v Týně nad Vltavou, která je příliš nízko nad hladinou řeky. Jedno z polí mostu bude vybaveno zvedacím mechanismem, ŘVC na ně v příštím roce uvolní 130 milionů a další desítky milionů věnuje město na úpravu okolí.

Investicí v řádu nejméně stovek milionů by se mohlo stát splavnění Vltavy až do historického centra Českých Budějovic. Prvním krokem bylo zařazení dalšího úseku Vltavy a Malše v úseku 3,5 kilometru mezi dopravně významné vodní cesty, což nedávno učinili poslanci, a to schválením novely zákona o vnitrozemské plavbě. „Lodě a přístav přímo v centru Budějovic by ještě zvýšily turistikou atraktivitu celé vodní cesty,“ uvedla pro MF DNES Lucie Fialová, výkonná ředitelka společnosti IN REGIO, která chystá cizojazyčné informace pro zahraniční vůdce plavidel, kterých je stále více.

Labe má zatím smůlu

Celý projekt splavnění Vltavy zakrývá skutečnost, že se dlouhodobě nedaří zlepšit splavnost Labe. „To se neobejde bez výstavby plavebních stupňů Děčín a Přelouč. Jejich výstavba je dosud blokována ekologickými aktivisty,“ uvedl pro MF DNES předseda Dopravní sekce Hospodářské komory ČR Emanuel Šíp.

„Důvodem nedobudování infrastruktury na labské vodní cestě ne- jsou finance, ale bohužel obstrukce na straně životního prostředí. To znamená zásadní devastaci oboru vodní dopravy v ČR, paradoxně oboru nejvíce šetrného k životnímu prostředí,“ dodává předseda sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR Milan Raba.

ŘVC tedy prosazuje dopravně o něco méně významný projekt splavnění Vltavy. „ Je však jasné, že v tomto případě bude ekonomická návratnost dlouhodobější,“ dodává Šíp.

Autor:



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Už nejezdíme pozdě, říká šéf zelených autobusů Flixbus

Šéf českého a slovenského Flixbusu chce ze značky udělat číslo jedna na...

Zelené autobusy německé společnosti Flixbus vstoupily na český trh loni v létě, předtím se s nimi mohli čeští zákazníci...

Od dubna nohu z plynu. Na řidiče budou na D1 čekat tři měřené úseky

Úsekové měření rychlosti u Velkého Meziříčí bude trvat nejdéle do 19. prosince....

Řidiči si na dálnici D1 budou opět muset dávat pozor na dodržování povolené rychlosti na opravovaných úsecích....

Německo nestíhá snižovat emise, zvažuje MHD všude zdarma

Německo, Saské Švýcarsko. Značná část pasažérů využívá tramvaj jako...

Německá vláda hodlá v důsledku hrozící žaloby ze strany Evropské komise výrazně rozšířit opatření ke zvýšení čistoty...

Najdete na iDNES.cz