Škoda pojmenovala nejrychlejší lokomotivu po běžci Emilu Zátopkovi

  10:06aktualizováno  10:06
Škoda Transportation po více než sedmi letech vývoje a schvalování pokřtila svoji novou lokomotivu 109E. Stroj, který provázejí i soudní spory o stamiliony korun, má Škodě pomoci k další expanzi na zahraniční trhy. Ponese jméno Emil Zátopek po legendárním českém běžci.

Lokomotivu pokřtila na pražském hlavním nádraží Dana Zátopková. "Je pro nás obrovská čest, že můžeme pojmenovat naši novou lokomotivu právě po legendě nejen českého, ale i světového sportu. Emil Zátopek byl často ve světě přezdíván česká lokomotiva a my pevně věříme, že naše lokomotiva bude šířit mezinárodní povědomí o České republice podobně jako kdysi on," řekl generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard.

Pro Škodu je pojmenování lokomotivy po Zátopkovi symbolické nejen kvůli jeho rychlosti. Pro firmu křtem končí dlouhý maraton vývoje a schvalování, a právě na dlouhé tratě se Zátopek specializoval.

Lokomotivu prověřil i oheň

přečtěte si o náročných testech

České dráhy si lokomotivu objednaly už v roce 2004, dráhy ji ale oficiálně přebírají až nyní. Důvodem byla změna norem, kvůli které museli škodováčtí vývojáři lokomotivu předělat. Několik let zabralo i schvalování, požadavkem drah bylo schválení od německého úřadu EBA.

Mezi různými přezdívkami tuzemských lokomotiv je pojmenování po osobách spíše výjimkou, dosavadní elektrické lokomotivy z produkce Škody mají přezdívky jako banán nebo peršing. I když je lokomotiva 109E na kolejích v provozu už několik let, dosud se žádné jméno neuchytilo, jen někdy se označovala jako Messerschmitt.

Škoda dlouho počítala s tím, že získá certifikát TSI High Speed RST jako první na světě, nakonec ji předběhl Siemens s lokomotivou Vectron. "Emil Zátopek je tak jedním z prvních strojů splňujících nejnovější požadavky a předpisy Evropské unie, a to především co se týká bezpečnosti provozu. Zároveň je lokomotiva schopna plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy," dodal Bernard.

Škoda si slibuje expanzi na západní trhy

Lokomotiva dosud jezdí v Česku, ze stejného stroje odvozený typ na maximální rychlost 160 kilometrů v hodině jezdí už na Slovensku. V Česku nese označení 380. Škoda nově minulý týden pronikla s lokomotivami i do Německa, dceřiné firmě Deutsche Bahn jich dodá šest společně s dvoupatrovými vozy. Škoda se netají tím, že by s lokomotivou chtěla proniknout více na západoevropské trhy (více zde).

Fotogalerie

"V jednání jsou ale i další dodávky na zhruba třicet lokomotiv pro další zahraniční zákazníky," podotkl Bernard. Škoda do vývoje dala dosud více než miliardu korun.

Lokomotivu během testování provází i několik soudních sporů. Stroj například zabavili na několik týdnů při testování v Rakousku na popud společnosti Bombardier, s kterou původně Škoda měla lokomotivu vyvíjet. České dráhy jakožto největší zákazník se se Škodou soudí o penále za pozdní dodání, Škoda naopak žaluje ČD za pozdní platby. Spor skončil u rozhodčího soudu, který dosud nerozhodl. Podle kupní smlouvy měla Škoda první stroj dodat v prosinci roku 2008.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

OBRAZEM: Boeing ukázal luxus pro nejbohatší. Letadlo doletí přes půl planety

Boeing představil nový luxusní letoun BBJ 777X. Zákazníky přepraví bez přistání...

Americký Boeing představil v Dubaji nové superluxusní letadlo BBJ 777X pro tu nejbohatší klientelu na světě. Stroj je...

Další rekord. Pražské letiště během roku odbavilo už 16 milionů cestujících

Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze

Letiště Václava Havla Praha potřetí za sebou slaví historický rekord, když počet odbavených cestujících v rámci jednoho...

Francouzské aerolinky povede poprvé v historii žena

Ředitelka Air France Anne Rigailová.

V čele letecké společnosti Air France stane 17. prosince poprvé žena. Devětačtyřicetiletá Anne Rigailová nahradí...

Najdete na iDNES.cz