Škoda pojmenovala nejrychlejší lokomotivu po běžci Emilu Zátopkovi

  10:06aktualizováno  10:06
Škoda Transportation po více než sedmi letech vývoje a schvalování pokřtila svoji novou lokomotivu 109E. Stroj, který provázejí i soudní spory o stamiliony korun, má Škodě pomoci k další expanzi na zahraniční trhy. Ponese jméno Emil Zátopek po legendárním českém běžci.

Lokomotivu pokřtila na pražském hlavním nádraží Dana Zátopková. "Je pro nás obrovská čest, že můžeme pojmenovat naši novou lokomotivu právě po legendě nejen českého, ale i světového sportu. Emil Zátopek byl často ve světě přezdíván česká lokomotiva a my pevně věříme, že naše lokomotiva bude šířit mezinárodní povědomí o České republice podobně jako kdysi on," řekl generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard.

Pro Škodu je pojmenování lokomotivy po Zátopkovi symbolické nejen kvůli jeho rychlosti. Pro firmu křtem končí dlouhý maraton vývoje a schvalování, a právě na dlouhé tratě se Zátopek specializoval.

Lokomotivu prověřil i oheň

přečtěte si o náročných testech

České dráhy si lokomotivu objednaly už v roce 2004, dráhy ji ale oficiálně přebírají až nyní. Důvodem byla změna norem, kvůli které museli škodováčtí vývojáři lokomotivu předělat. Několik let zabralo i schvalování, požadavkem drah bylo schválení od německého úřadu EBA.

Mezi různými přezdívkami tuzemských lokomotiv je pojmenování po osobách spíše výjimkou, dosavadní elektrické lokomotivy z produkce Škody mají přezdívky jako banán nebo peršing. I když je lokomotiva 109E na kolejích v provozu už několik let, dosud se žádné jméno neuchytilo, jen někdy se označovala jako Messerschmitt.

Škoda dlouho počítala s tím, že získá certifikát TSI High Speed RST jako první na světě, nakonec ji předběhl Siemens s lokomotivou Vectron. "Emil Zátopek je tak jedním z prvních strojů splňujících nejnovější požadavky a předpisy Evropské unie, a to především co se týká bezpečnosti provozu. Zároveň je lokomotiva schopna plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy," dodal Bernard.

Škoda si slibuje expanzi na západní trhy

Lokomotiva dosud jezdí v Česku, ze stejného stroje odvozený typ na maximální rychlost 160 kilometrů v hodině jezdí už na Slovensku. V Česku nese označení 380. Škoda nově minulý týden pronikla s lokomotivami i do Německa, dceřiné firmě Deutsche Bahn jich dodá šest společně s dvoupatrovými vozy. Škoda se netají tím, že by s lokomotivou chtěla proniknout více na západoevropské trhy (více zde).

Fotogalerie

"V jednání jsou ale i další dodávky na zhruba třicet lokomotiv pro další zahraniční zákazníky," podotkl Bernard. Škoda do vývoje dala dosud více než miliardu korun.

Lokomotivu během testování provází i několik soudních sporů. Stroj například zabavili na několik týdnů při testování v Rakousku na popud společnosti Bombardier, s kterou původně Škoda měla lokomotivu vyvíjet. České dráhy jakožto největší zákazník se se Škodou soudí o penále za pozdní dodání, Škoda naopak žaluje ČD za pozdní platby. Spor skončil u rozhodčího soudu, který dosud nerozhodl. Podle kupní smlouvy měla Škoda první stroj dodat v prosinci roku 2008.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...



Najdete na iDNES.cz